Liberec – Novou tramvaj za 45 milionů si pořídil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ačkoliv je tato cena nižší, než kolik se za tramvaje obvykle platí, má celý nákup jeden menší zádrhel. Mechanici dopravního podniku ji nejprve musí složit. Takový nákup skrývá různá úskalí. Už v minulosti si totiž Liberec jednu tramvaj na díly koupil a dodnes stojí v depu. Do provozu se ji uvést nepodařilo. Zastupitelé opozice tento krok kritizují a poukazují na podezřelé výběrové řízení zakázky.
Liberec koupil tramvaj za 45 milionů, sestavit si ji ale musí sám
Na první pohled se může zdát, že dopravní podnik Liberce a Jablonce udělal dobrý nákup. Za 45 milionů korun pořídil tramvaj, která je celá nízkopodlažní. Ve skutečnosti má ale projekt velká rizika a místní opozice ho velmi kritizuje. „Je to hromada součástek, ze kterých se má tramvaj sestavit. A teprve když to bude fungovat, tak se s tím může začít jezdit. Ale ještě před tím, než do takové tramvaje budou moci nastoupit cestující, tak musí proběhnout homologace. A to znamená několik tisíc kilometrů provozu té nové tramvaje,“ popisuje opoziční zastupitel Josef Šedlbauer.
Povolení k provozu, má sice zajistit dodavatelská firma. Co se ale stane, pokud nastanou problémy? Pokud vozidlo nikdy do ulic nevyjede nebo budou zapotřebí další náklady? Podle nezávislého právníka Vladana Brože zde existuje velké riziko, že dopravní podnik přijde o peníze a bude mít v depech tramvaj, která vůbec nebude moct vyjet do ulic. Liberecký podnik už navíc jednu takovou zkušenost má. ČKD Praha jednu podobnou stavebnici poslalo, ale před zánikem této firmy nedošlo k dokončení zkušebního provozu a homologace.
Vladan Brož, právník
„Smlouva je smlouvou kupní, to znamená, je to smlouva kupní na dodání jednotlivých dílů a komponentů. Nijak se tam neřeší následná odpovědnost za škody, které by vznikly při sestavování té tramvaje. Za škody, které vzniknou nešťastným spojením jednotlivých komponentů, když to tak řeknu.“
Výběrové řízení bylo ušito na míru právě jedné firmě
Výběrové řízení bylo podle opozičních zastupitelů ušito na míru firmě Pragoimex. To, že řízení může vyhrát pouze firma Pragoimex, je jasné i ze zadávací dokumentace, ve které se píše: „Z předchozího průběhu zadávacího řízení je zřejmé, že nabídku může podat jediný zájemce.“ Podle Brože je tento postup možný podle zákona, a to v případě, kdy pouze tento jeden dodavatel může vyrobit nebo dodat nějakou unikátní technologii. „V případě tramvají mi zrovna nepřijde, že se jedná o takovou unikátní technologii, aby byl osloven pouze jeden dodavatel,“ konstatuje Brož.
- Prototyp nové tramvaje pro Liberec autor: Petrášek Radek, zdroj: ČTK
- Prototyp nové tramvaje pro Liberec autor: Petrášek Radek, zdroj: ČTK
Firma Pragoimex je ale v Liberci aktivní i jinak. Je také partnerem místního hokejového klubu Bílí Tygři. Mohlo by se to jevit jako bohulibá podpora sportu, kdyby ovšem nebyl hokejový klub úzce propojen s místní politikou. Vazbami se zabývá i protikorupční organizace Transparency Internetional. Podle ní je liberecký klub velmi spojen s fungováním města a mohl tak mít vliv na ušití této zakázky přesně pro Pragoimex.
Smlouvu na dodávku tramvaje podepsal těsně před svým odchodem bývalý primátor a šéf představenstva DPMLJ Jiří Kittner, který má mimo jiné dobré vztahy s majitelem liberecké stavební firmy Syner Petrem Syrovátkem. Nejenže byl Syrovátko svědkem na Kittnerově svatbě, ale je také prezidentem tamního hokejového klubu Bílí Tygři. O tom, že sponzoring Bílých Tygrů může být pro firmy při získávání zakázek výhodný, už Reportéři ČT v minulosti natáčeli v souvislosti s mistrovstvím světa v lyžování. Jeden z podnikatelů měl získat subdodávku na nákup nábytku, pokud bude sponzorovat klub minimálně půlmilionem korun za sezonu. Odmítl a zakázku nedostal.
Jakou částkou Bílé Tygry sponzoruje Pragoimex, se Reportérům ČT zjistit nepodařilo. Pragoimex byl uveden ale také na stránkách jabloneckého fotbalového klubu. I tady je však souvislost s dopravním podnikem. Majitel FK Jablonec je šéf fotbalového svazu Miroslav Pelta, ten je také zároveň předsedou dozorčí rady dopravního podniku Liberce a Jablonce. Jak se Miroslav Pelta staví ke zvlaštní zakázce na dodávku tramvají?
"Tak já tu smlouvu samozřejmě zdědil a nemám k ní žádné výhrady. Já ji četl, nehledám v ní ty rizika, já v ní hledám ty pozitiva a osobně si myslím, že ty rizika tam z mého pohledu nejsou."