Nová dopravní značka „sdílená zóna“ od pondělka stojí v brněnské ulici Nádražní ve směru na Nové sady. Značí místo pro chodce, auta, cyklisty i motorky. Všichni na silnici by se měli vzájemně respektovat. Umístit ji do lokalit se smíšenou dopravou je možné teprve od začátku roku. Brněnská sdílená zóna je tak první svého druhu v Česku. Město ji vytvořilo proto, že loni vytvořenou pěší zónu zrušil krajský úřad.
Stejná pravidla pro pěší, cyklisty i řidiče. V Brně platí první sdílená zóna v Česku
Díky nové značce platí na krátkém úseku před brněnským hlavním nádražím stejná pravidla pro řidiče, cyklisty i chodce. Ve sdílné zóně je nejvyšší povolená rychlost dvacet kilometrů v hodině – tu musí dodržovat i cyklisté. Podle ministerstva dopravy ale pro jízdu platí jednoduchá pravidla: být ohleduplný, předvídat a být předvídatelný.
„Je to lepší, než to bývalo, je to trochu přehlednější. Ale samozřejmě, když tady auta nejezdila vůbec, bylo to lepší,“ podotkla obyvatelka Brna Jana Kohoutková. Tak to – až na dané výjimky – fungovalo do nedávna, loni v místě magistrát zřídil pěší zónu. Tu ale krajští úředníci označili za nedostatečně zdůvodněnou.
Magistrát tak rychle přišel s touto novinkou. „Budu moci někoho přivézt na nádraží, odvézt a nebudu tady překážet. Když pojedu pomalu, tak se vejdeme všichni. Ale teprve čas ukáže, jak to bude fungovat v praxi,“ řekl krajský koordinátor BESIP Pavel Čížek.
Omezit vjezd aut do nové zóny mají i zákazy odbočení z okolních ulic – ty ale mají řadu výjimek. Řidiči je nerespektují a porušení je takřka nemožné pokutovat. I to chce magistrát změnit. „Mělo by tam být celkem šest kamer a ty by měly vyfiltrovat řidiče, kteří nemají oprávnění,“ vysvětlil brněnský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).
Fungovat by měly od léta. Policisté se už nyní zaměří na dodržování rychlosti ve sdílené zóně.
Brno zřejmě v regionu zůstane prvním a zatím posledním městem, kde lidé piktogramy sdílené zóny uvidí. Radnice větších měst, kterých se ČT dotazovala, je totiž nechystají.