Druhý spojenecký nálet na Prahu: Jen ve Kbelích 117 mrtvých

Praha - Přesně před 70 lety, v neděli 25. března 1945 krátce před polednem, se protektorátní Praha stala cílem již druhého náletu amerických bombardérů; poprvé Prahu zasypaly spojenecké bomby v únoru 1945 - více čtěte zde. Tentokrát šlo o letouny 15. americké letecké armády ze základen z jižní Itálie. Američané vyslali nad Prahu více než 400 bombardérů se silnou stíhací ochranou a – jak uvedl Jiří Rajlich, historik z Vojenského historického ústavu – jejich cíle byly vysloveně vojensky důležité.

Cílem náletu spojeneckých bombardérů byla i letiště v Letňanech a Kbelích, kde měla německá Luftwaffe desítky letadel. Jiří Rajlich konstatoval, že při náletu na tato letiště nebyly použity těžké bomby, ale malé střepinové – proti letadlům stojícím na ploše. „A právě ve Kbelích došlo v důsledku toho k velmi vážným lidským ztrátám. Celkem 117 mrtvých jenom ze Kbel, které byly docela malou obcí,“ uvedl Jiří Rajlich.

Několik letadel navíc stihli Němci schovat do lesa poblíž Satalic. Podle pamětníka Miroslava Kurandy jich bylo 25, možná i víc. „Protože lidi, kteří byli v krytech v Satalicích, tušili, že přijde útok i na ně, utíkali raději do lesa ve snaze, že se zachrání. Ale neuvědomili si, že tam jsou uskladněná ta německá letadla,“ vzpomíná Miroslav Kuranda. Podle něj američtí letci, když viděli německé stroje schované mezi stromy v lese, začali letadla ostřelovat z kulometů. „Jenomže při tom byla velká ztráta na lidech,“ dodal Miroslav Kuranda, pamětník a kronikář.

Těžce byly zasaženy taky továrny ve Vysočanech a v Libni. Ty tehdy vyráběly téměř výhradně součástky do německých zbraní. A přestože měla Praha za sebou teprve měsíc starou zkušenost z tragického náletu, někteří dělníci zůstali v halách. V ČKD tehdy pracoval i Luděk Sojka. V továrně byl i v osudnou neděli, když se rozezněly sirény. Ten vzpomíná na čtyři mladíky z továrny, kteří se odmítli schovat: „Seděli u stolu a hráli karty a já jsem šel k Rokytce. Tam byly kolem břehu veliké kanály, kudy se procházelo. Tam jsme si vlezli. A najednou to začalo… Viděli jsme prkna, jak létají do výšky. V továrně jsme potom dostali tu smutnou povinnost, že jsme zbytky kluků, kteří tam hráli karty, odnášeli,“ vzpomíná pamětník Luděk Sojka.

Fakta o náletu na Prahu v březnu 1945

Nálet byl zacílen proti průmyslovým čtvrtím na severovýchodě města - Libni a zejména vysočanskému komplexu, kde se vyráběly lehké stíhače tanků Hetzer. Cílem se také stala letiště ve Kbelích a Letňanech. Trval přes hodinu (od 11:48 do 13:02 hodin) a podle Jiřího Rajlicha, autora knihy Mustangy nad protektorátem, napadlo Prahu 400 letadel typu B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator. Letadla shodila svůj náklad ve 12 vlnách.

V Libni a Vysočanech bylo zničeno nebo vážně poškozeno na 60 továrních objektů. V sutiny se proměnily Českomoravské strojírny, Českomoravská Kolben Daněk, Vysočanská mlékárna, hlavní sklady firmy Julius Meinl, mostárna a továrna na stroje bratří Prášilů, Ottova chemická továrna, libeňský lihovar, parní mlýny Františka Odkolka, továrna na celuloidové zboží a další.

Bomby zničily i řadu obytných budov, asi 90 domů spadlo, dalších 1300 objektů bylo poškozeno.

image_638895
Zdroj: ČT24

Více než 40 let hlásala u nás propaganda, že americký nálet měl za cíl oslabit československý průmysl a snížit jeho poválečnou konkurenceschopnost. Podle historika Jiřího Rajlicha má ale taková interpretace řadu slabin: „Jednak byl březen 1945, závody ČKD chrlily skutečně neustále výzbroj pro nacistický Wehrmacht a zbraně SS. Za druhé nikdo 25. března nevěděl, že válka skončí 8. května 1945. Američané brali velice vážně zprávy o budování alpské pevnosti. To znamená, že konec války odhadovali až na podzim 1945 a nevylučovali, že i déle,“ uvedl Jiří Rajlich.

Výsledkem druhého nejtěžšího náletu na Prahu bylo 516 mrtvých, většinou civilistů, ale také 140 zničených letadel Luftwaffe.

4 minuty
70 let od náletu na Vysočany a Libeň
Zdroj: ČT24

Tisk v následujících dnech nepřinesl o náletu žádné zpravodajství, což je možná jeden z důvodů, proč se na něj postupně zapomínalo a informace o něm (především o počtu obětí) se z různých zdrojů liší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 5 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 18 hhodinami

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...