Část poškozených podvozků metra nepůjde opravit

Praha – Poškozené rámy podvozků vozů metra M1, které od roku 2000 dodával pražskému dopravnímu podniku Siemens, jsou podle techniků z části neopravitelné. Podle primátorského náměstka zodpovědného za dopravu v Praze Josefa Noska označili technici za zcela neopravitelné rámy 17 podvozků a za pravděpodobně neopravitelné dalších sedm z celkových 61 podvozků, ve kterých se objevily trhliny. Siemens tvrdí, že za kvalitu podvozků je zodpovědný jejich dodavatel Bombardier, ten však už dříve odmítl spojení s problémy pražského metra.

Vlastními silami opravili technici dopravního podniku 17 poškozených podvozků. Náklady na opravy činily podle mluvčí DPP Moniky Lojínové 2,7 milionu korun. Bez problému by měly proběhnout opravy dalších 26 rámů, dále to však už nebude snadné. Podle náměstka Noska označili technici ještě devět dalších podvozků za pravděpodobně opravitelné a na dalších dvou rámech dělají zkoušky a testy.

Zbylých 24 podvozků ale zřejmě budou „opravovat“ právníci. „Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci,“ uvedl Josef Nosek. Pražský dopravní podnik zřejmě požádá Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradil nákupem nových. Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s Bombardierem.

Ani jeden ze strojírenských gigantů se však ke škodám nehlásí a odkazuje na problémy druhých firem. „Čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách,“ sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Bombardier zase od chvíle, kdy se praskliny na vozidlech M1 objevily, tvrdí, že je to důsledek vibrací způsobených špatnou údržbou dopravním podnikem. DPP ale ve shodě se Siemensem tvrdí, že hlavní příčinou praskání je nekvalitní svaření podvozků.

Vozy typu M1 přicházely do Prahy v letech 2000 až 2011, postupně zcela ovládly provoz na lince C. Za 53 pětivozových souprav zaplatil dopravní podnik jedenáct miliard korun. První praskliny na rámech podvozků se objevily loni po ujetí 500 až 600 tisíc kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav. Dopravní podnik potom dlouho hledal někoho, kdo by mu podvozky opravil, nakonec se pustil do jejich oprav vlastními silami.

2 minuty
Reportáž Pavla Štrunce
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 21 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 21 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 22 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...