Vinohradské divadlo povede Töpfer. Chce „pootočit kormidlem“

Praha - Novým ředitelem pražského Divadla na Vinohradech se stane Tomáš Töpfer. Dosavadní šéf Divadla Na Fidlovačce, herec a senátor za ODS by měl do funkce nastoupit 1. září. Na Vinohrady se vrací, členem souboru druhé největší pražské činoherní scény byl jedenáct let. „Ztroskat se, myslím, nedá, protože soubor je dobrý a znám zázemí divadla i to, jak funguje,“ uvedl ke svému budoucímu ředitelskému působení Töpfer, který Divadlo na Vinohradech přirovnal k obrovské lodi, na níž nejde tak snadno pootočit kormidlem. Do nejbližšího dramaturgického plánu zasahovat nehodlá, naznačil ale už své představy o změně režisérů některých titulů.

O dosazení Töpfera na post šéfa vinohradské scény rozhodli dnes pražští radní, potvrdili tak lednové jednoznačné doporučení komise, složené ze zástupců města a divadelních odborníků.

Výběr nového šéfa ale kritizuje opoziční ČSSD, vadí jí, že Töpfer je zároveň senátorem za ODS. Nastupující ředitel se chce i nadále věnovat divadlu i politice najednou. Pokud na podzim dostane od občanských demokratů nominaci, pak se bude o senátorské křeslo znovu ucházet.

„Uvažuji o tom, že bych kandidoval. Většina mých kolegů v Senátu má své civilní profese, a styk s občany, s veřejností, s každodenním životem. Já taky jsem toho schopen. Koneckonců šest let jsem to tak dělal, byl jsem ředitelem Divadla Na Fidlovačce a myslím, že prosperovalo zatraceně,“ nevidí Töpfer v senátorské kandidatuře překážku.

V čele vinohradské scény dvanáctou sezonu stojí dvaasedmdesátiletý Jindřich Gregorini, již dříve prohlásil, že odejde do důchodu. Töpfer nedávno řekl, že pokud se ředitelem vinohradské scény stane, opustí Fidlovačku. Jeho vedení by předal své tamější kolegyni, herečce Elišce Balzerové. „Pokud chce vést pořádně Divadlo na Vinohradech, nemůže tolik funkcí zastávat,“ považoval by takové rozhodnutí za vhodné divadelní kritik Vladimír Hulec.

Tomáš Töpfer: „Divadlo na Vinohradech je veliká loď, přirovnal bych ji k Titanicu, ne potápějícímu se, ta se nedá obrátit za chvílli. Pokud budete chtít pootočit kormidlem, tak si změny diváci všimnou nejdříve za tři roky. Budu se pokoušet spolu s uměleckým vedením stvořit divadlo k obrazu svému, podle vlastního vkusu.“

A Töpfer by prý chtěl vinohradskou scénu vrátit na špici českého divadelnictví. Nový ředitel se bude muset vyrovnat především s úbytkem diváků. „Pokusím se divadlo vrátit vinohradskému divákovi,“ přislíbil Töpfer. Do nového působiště si s sebou přivede mimo jiné dramaturga Jana Vedrala a režiséra Juraje Deáka, který by měl zastávat funkci uměleckého šéfa. O dalším působení současného uměleckého šéfa Martina Stropnického se prý domluví s ním osobně, na čem přesně, do setkání se Stropnickým prozradit nechce. 

Revoluční změny ale neplánuje. Nicméně zatímco doteď se na vinohradském jevišti objevovaly i experimentální a kritiky oceňované kusy, jako například představení Vojcek, nové směřování divadla se bude podle všeho ubírat klasičtějším směrem. První výsledky nového týmu by na Vinohradech mohly být podle Töpfera viditelné zhruba za tři roky.

„Divadlo má na repertoáru třeba 12 inscenací, a když my uděláme tři vynikající inscenace ročně, tak to bude trvat čtyři roky, než se reperotár obmění,“ vysvětlil Töpfer. Rád by prý zasáhl do dramaturgického plánu už na příští rok, ale uvědomuje si, že to není možné, přinejmenším vzhledem k tomu, že do ředitelského křesla usedne až v září.

O změny se ale přesto pokouší už teď. "Dneska jsem se domluvil s panem ředitelem Gregorinim, že bych byl nerad aby chystaný titul Amadeus od Petera Shaffera režíroval pan Morávek, a že bych byl rád, aby ho režíroval nový umělecký šéf. Jde o
změnu režiséra, tedy o změnu způsobu výkladu, inscenování, co už odpovídá naší
koncepci," naznačil konkrétní změny Töpfer.

Volbou režisérů by chtěl „kormidlovat“ vinohradské divadlo ve směru nového vedení. „Rád bych, aby s prostorem divadla zacházeli lidé, kteří už mají zkušenosti s velkými činoherními divadly,“ uvedl s odkazem na některé inscenace v repertoáru Vinohrad, jejichž režisérské pojetí by se podle něho více hodilo do studiových nebo experimentálních prostor. „To je základní rozpor v našem směřování,“ dodal k rozdílům dosavadního a budoucího vedení.

"Divadlo by mě mělo okouzlovat – emocemi,  sílou příběhu. Mám rád, když lidé v divadle
pláčou nebo se smějí," doplnil, co podle něho vinohradskému divadlu chybí a co přispívá k odlivu návštěvníků.

Tomáš Töpfer začal divadelní dráhu v Ostravě, na přelomu 70. a 80. let působil v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Do Prahy se vrátil v roce 1983 do Divadla E. F. Buriana, v letech 1988 až 1998 byl členem souboru Divadla na Vinohradech. V roce 1995 stál společně s kolegyní Eliškou Balzerovou u zrodu Nadace Fidlovačka, díky níž bylo v roce 1998 po rozsáhlé rekonstrukci otevřeno Divadlo Na Fidlovačce v pražských Nuslích. Předtím jeho budova dvě desítky let chátrala.

V roce 2006 Töpfer vstoupil do politiky a stal se senátorem za ODS v senátním obvodu Praha 4. Senátorský mandát mu letos na podzim skončí.

Vedení Prahy loni na podzim slíbilo, že postupně vypíše výběrová řízení na ředitele všech deseti divadel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 33 mminutami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 1 hhodinou

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
před 17 hhodinami

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
před 22 hhodinami
Načítání...