Spřátelená invaze

Tři v jednom - tedy úkoly, funkce či schopnosti, stejně jako kdysi reklamní slogan, staví před návštěvníky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze výstava nazvaná Hledání skla. Sklo totiž hledají (sami v sobě a pro sebe) jak autoři těchto „sklíček“, tak autoři výstavy, snažící se postihnout jeho proměny v čase i současnou tvář, ale i sami návštěvníci, kteří ho hledají přímo ve fyzické rovině, což v některých případech není úplně snadné – erotické amulety například, inspirované „sprostými“ hodinkami 19. století jsou fikaně schované v šuplíku. Ale i k nim návštěvníky nakonec navede samoobslužný pracovní list s plánkem rozmístění exponátů a s možností vyjádřit svůj názor a své úvahy v anketě o současném skle. Hledání je to poučné, inspirativní a zábavné. Však také tato výstava byla prodloužená už dvakrát, šance ji vidět stále trvá do 31. března.

Výstava Hledání skla představuje díla 25 výtvarníků, renomovaných autorů, jak sklářů graduovaných v tomto oboru na středních sklářských školách či v univerzitních sklářských ateliérech, tak i tvůrců z oblasti volného umění a designu, kteří po sklu sáhnou v případě, že jiný materiál není s to vystihnout jejich výtvarný záměr. Autory vystavených prací jsou tvůrci střední generace do 40 let, takže jsou to zkušení výtvarníci, a diváci výstavy tak mají nepsanou záruku, že vystavující své mladické umělecké úlety, experimentování a úsilí o řemeslné zvládnutí materiálu transformovali do zralého výtvarného názoru s osobitým rukopisem. Přesto tvoří a dál hledají skrze sklo s vyváženou dávkou optimismu a zdravé skepse.

Co je obzvláště zdařilé v tomto výstavním počinu, je zvolený způsob prezentace. Autor a kurátor výstavy Milan Hlaveš vybraná díla nepředstavuje jako uzavřený komplex, samostatnou výpověď jedné generace výtvarníků, ale jako hlubinnou studii toho, co díla sama o sobě řeknou v přímé konfrontaci s historickým sklem a jak v ní obstojí. Veskrze moderní díla umístil do stálých expozic mezi historické exponáty rozdělené podle materiálů, uměleckých období a výtvarných stylů - a najednou to všechno dohromady zafungovalo nečekaným a překvapujícím způsobem.

  • Markéta Váradiová / Sojuz-Apollo-Sojuz (2005; laboratorní sklo, balotina, neonargonová výbojka) autor: Markéta Váradiová, zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
  • Dagmar Šubrtová / Svatozáře (2000–2002; ve formě tavené uranové sklo) zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze / archiv autorky

„Tuto výstavu jsem chtěl udělat už před deseti lety, ale naštěstí z toho tehdy sešlo,“ říká s úsměvem Milan Hlaveš, „díla bych byl dal do jedné místnosti, pěkně na soklíky, opatřil je popiskami a komentářem a bylo by to. Takhle je to pro diváka mnohem náročnější. Najít moderní dílo mezi historickým sklem je zdánlivě to nejsnazší, důležitější ale je, proč bylo umístěno právě sem, na zcela konkrétní místo.“

Divák najednou zjistí, že současné sklo není od výtvarného názoru, tvarosloví, materiálů a technik předchozích staletí tak vzdálené, jak se zdálo, že má svou historickou i estetickou oporu v minulosti a přirozené vyústění v současnosti. Moderní práce se stávají průsečíkem staletí uměleckého vývoje a především katalyzátorem, který spustí ono skutečné „hledání skla“; díla historická i současná na sebe navzájem reagují, potvrzují i přesahují historické styly, vzájemně se ozvláštňují.

Co tehdy bylo „in“ nebo už „out“, dnes představuje významové posunutí v čase, retro a také hříčku, nadsázku, a dokonce společenskou a sociální kritiku, vědomé či intuitivní vyjmutí estetického nebo významového prvku minulosti a jeho neobvyklé uplatnění ve výtvarném díle 21. století. Zvláštní kapitolou jsou zde naznačené vztahy mezi člověkem a civilizací, krajinou, historickými událostmi, moderní technikou a designem.

25 současných výtvarníků udivuje dokonalým zvládnutím technik a technologie skla, znovu a znovu uchvacuje krásou tohoto ušlechtilého materiálu, jíž téměř není možné se vyhnout, ruku v ruce se snahou potlačit ji ve prospěch poselství a významu díla. Najdeme tu barevné a romanticky dramatické vidění krajiny jako obrazu lidské duše, sklo jako ryze užitkový materiál, sklo, které ztvárňuje futuristické vize, složité společenské a náboženské struktury a v neposlední řadě sociální kritiku a výsměch včetně podivností vytvořených bez zvláštního účelu, které patří k lidské povaze plné nevysvětlitelných pohnutek a činů.

  • Milan Houser / Granát, z cyklu Vanitas (2006; ručně na huti tvarované, broušené a ryté sklo) autor: Gabriel Urbánek, zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
  • Václav Řezáč / Elementy (2011; foukané, ručně na huti tvarované, broušené, pískované, chemicky leštěné sklo) autor: Ondřej Kocourek, zdroj: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze

V součinnosti s historickými exponáty a také mobiliářem výstavních sálů Uměleckoprůmyslového muzea vznikají netušené souvislosti, neobvyklá zákoutí a významy, o kterých sami autoři možná neměli ani tušení. Tento přesah podle kurátora výstavy Milana Hlaveše lidé dobře vnímají, vzájemnou vazbu si uvědomují a ve výsledku se více soustředí i na historické kolekce skla, které jsou staletími esteticky tak zažité a známé, že většina z nás už ani není schopna docenit jejich mimořádný význam a krásu.

Pro mnohé zde prezentované tvůrce je práce se sklem „křehká bokovka“, pro návštěvníka je procházka výstavou „křehká bojovka“. Pomocníkem na trase mezi minulostí a současností rozprostřené ve všech stálých expozicích UPM (Umění ohně, Klenotnice, Tisk a obraz, Votivní sál, Příběh vlákna, Stroje času) mu je interaktivní mapa Skleněná invaze s možností vyjádřit svůj názor a své úvahy v anketě o současném skle. Aktivní spolupráci návštěvníkovi neodpustí ani katalog: pokud se prezentované dílo čtenáři líbí a chce se o jeho tvůrci dozvědět víc, musí si přiloženým zataveným plexisklem dvojlist rozříznout a pak číst a číst.

Současné sklo 25 výtvarníků podniklo dobrodružnou, spřátelenou invazi do odlišných časoprostorů, materiálů a konceptů stálých expozic muzea a tento historický exkurz vyznívá pro všechny zúčastněné strany pozitivně.

Hledání skla. Kde a kdy: 26. 5. - 23. 10 2011, prodlouženo do 31. 3. 2012; stálá expozice Uměleckoprůmyslové museum v Praze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 12 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 14 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 20 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...