Recenze: Karel Cudlín / Stříbrný příliv

Nikdo už nechtěl poslouchat jejich příběhy, protože moderní doba pokročila a člověk přesnadno zapomíná. Ale díky citlivým fotografiím zkušeného dokumentaristy Karla Cudlína se příběhy obyvatel Domova sociální péče na pražském Hagiboru znovu vracejí – jejich tváře, kresba kůže, na pokrývce složené ruce, vlasy spletené do copu a okamžiky vzájemnosti přemosťující křehkou zranitelnost vyprávějí mnoho příběhů. Ten nejdůležitější z nich je příběh stáří. Pod názvem Stříbrný příliv fotografie Karla Cudlína ho uvádí pražská Galerie Roberta Guttmanna.

Ať už to byly fotografie dokumentující život utečenců, Romů, vězňů, lidí z různých důvodů upoutaných k místu nebo na cestách, portréty slavných osobností, anonymního davu, člověka v mezní nebo nenadálé situaci, vždy se jejich osudů zmocňuje díky zvláštní schopnosti zachytit moment, světlo, detail nebo i celek způsobem daleko převyšujícím situaci samu, díky kterému ji divák skutečně spatří a pochopí v její celistvosti. Obyvatelé pražského Hagiboru a jejich osudy jsou skrze fotografie Karla Cudlína plastičtější, jasnější, zřetelnější, mají hloubku, světlo i stín. Mají vlastní příběh. Fotografický.

Dvacet velkoformátových fotografií Karla Cudlína je výsledkem několikaleté práce. Vznikly na objednávku Židovské obce pražské, která fotografa oslovila s nabídkou, aby zdokumentoval život seniorů v Domově sociální péče na pražském Hagiboru, který po letech zápasů získala v roce 2006 a v roce 2008 ho zpřístupnila prvním obyvatelům. Dnes je skutečným domovem pro 60 z nich. „Jsou to lidé, kteří přežili ŠOA,“ řekla při vernisáži výstavy kurátorka Michaela Sidenberg, „mnozí z nich prošli nacistickými koncentračními tábory, ukrývali se nebo hledali záchranu v zahraničí a jsou jediní, kdo z jejich rodin přežil. Trauma svých osudů museli potlačovat i po válce dalších 40 let. Dům na Hagiboru jim věnuje nejen speciální zdravotní péči, kterou nutně potřebují, ale především zájem, přátelství a respekt k jejich individualitě.“

  • Karel Cudlín / z cyklu Stříbný příliv autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24
  • Karel Cudlín / z cyklu Stříbný příliv autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24

Se stejným respektem k nim přistupuje Karel Cudlín. Jeho oko umělce posiluje to, co si oni sami o sobě ani neuvědomují. Bez ohledu na to, jsou-li na vozíku, s berlemi nebo osamoceni v šeru zákoutí pečovatelského domu, jsou jejich tváře, jejich těla, naznačené záliby, samota i pospolitost pozitivní a vlastně optimistické, s náznakem decentního humoru. Je velmi důležité, že Cudlínovy fotografie jsou zbaveny naivního sentimentu, a i proto, nejen kvůli svým výtvarným a uměleckým kvalitám, jsou velmi přínosné.

Ukazují skutečnost, pravdu o stáří, které je, a pravda, jak známo z lidové slovesnosti, je vrásčitá stařena; pohlédnout ji do tváře vyžaduje odvahu. Cudlín nás na toto setkání připravuje. Momenty, které ukazují, jak má stáří blízko k dětskému věku, autor neobyčejně citlivě ukazuje na fotografii plyšových medvídků rozhozených na polštáři, až kdesi vzadu si teprve všimneme, že to není tvář dítěte, která za nimi leží. Fotografie zachycuje strukturu a kresbu kůže na rukou a tvářích obyvatel Hagiboru, které teprve stáří přidalo na zajímavosti a kráse. Fotograf ji podtrhl jemně bronzovým nádechem snímků a prací s výraznou linií světla a stínů v diagonále, která protne obličej a přiměje pozorovatele, aby zkoumal to zjevné i skryté, protože obě části jsou stejně důležité. A někdy ji vystaví záři plného slunce.

  • Karel Cudlín / Stříbrný příliv autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24
  • Karel Cudlín / Stříbrný příliv autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24

Výstava fotografií Karla Cudlína Stříbrný příliv je v Galerii Roberta Guttmanna pro veřejnost přístupná od 15. 9. do 6. 11. 2011. Výstavu doprovází kniha anonymních svědectví, vyprávění obyvatel pečovatelského domu v Hagiboru, a také video, „jedna sloučená popiska“, jak řekla kurátorka výstavy. I to je z dílny Karla Cudlína, protože fotografie prostě někdy nestačí. Uvidíte na něm i to, jak vozíčkáři tančí.

KAREL CUDLÍN - STŘÍBRNÝ PŘÍLIV / SILVER TIDE. Z cyklu Židovská přítomnost v současném umění. Kde: Galerie Roberta Guttmanna, U Staré školy 3, Praha 1. Kdy: 15. září – 6. listopadu 2011.

Cudlínovy dokumenty (zdroj: ČT24)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Režisér seriálu Bylo nás pět Karel Smyczek dostane Českého lva za přínos ve filmu

Českého lva za mimořádný přínos kinematografii dostanou dvě osobnosti. In memoriam dirigent Mario Klemens: pod jeho taktovkou byla nahrána hudba k více než sto padesáti filmům a seriálům. Druhou oceněnou osobností je režisér a herec Karel Smyczek. Ceny bude Česká filmová akademie předávat začátkem března.
před 3 hhodinami

Sněmovna schválila zřízení dětského ombudsmana

Poslanci podpořili zřízení dětského ombudsmana. Od července má působit v Kanceláři veřejného ochránce práv. Sněmovna schválila i novelu zákona, která má u velkých akvizic a veřejných zakázek zajistit rovné podmínky firem z EU vůči firmám ze zemí mimo Unii. První čtení novely mysliveckého zákona sněmovna ve středu nedokončila.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Muzea a galerie v Česku mají bohatší sbírky. I díky dotacím

Tuzemská muzea a galerie získaly v loňském roce do svých sbírek několik významných kulturních děl. Patří mezi ně třeba obraz od Jana Zrzavého, grafiky od Toyen nebo skleněné negativy s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Výkup desítek mimořádně hodnotných předmětů podpořilo dotací ministerstvo kultury. Jen Masarykovo muzeum v Hodoníně si do sbírek pořídilo 189 negativů z let 1918 až 1937. Za kolekci zaplatilo zhruba 280 tisíc korun, ze státních peněz šlo sedmdesát procent této částky.
20. 1. 2025

Novým rektorem AVU chtějí být tři kandidáti

O post rektora Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze se ucházejí tři kandidáti. Splnili podmínky, které stanovil Akademický senát AVU. Uchazeči Tomáš Pospiszyl a Dušan Zahoranský na AVU už nyní působí, Marek Pokorný je externista. Senát AVU zvolí nového rektora 5. března. Předchozí rektorka Maria Topolčanská rezignovala loni v říjnu. AVU od té doby vede v zastoupení nová prorektorka pro studijní záležitosti Šárka Krtková, kterou do funkce jmenovala Topolčanská.
20. 1. 2025

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
20. 1. 2025Aktualizováno20. 1. 2025

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025
Načítání...