Praha – Jako pocta spisovateli Josefu Škvoreckému je koncipován zahajovací večer podzimního hudebního cyklu Jazzové variace II v pražské La Fabrice. V jeho úvodu představí režisérka Andrea Sedláčková svůj film Rytmus v patách, natočený na motivy Škvoreckého Povídek saxofonisty z padesátých let. Diváci ČT ho mohli vidět na obrazovkách v březnu tohoto roku. Po projekci bude následovat koncert Oktetu Emila Viklického, který k filmu zkomponoval hudbu.
Pocta Škvoreckému: jazzový Rytmus v patách
Večerem bude provázet jeden z hlavních protagonistů filmu Vojta Kotek, uvede i další představitele hlavních rolí. Za mikrofonem se objeví Vojta Dyk, Berenika Kohoutová nebo Jan Meduna, kteří si zahráli v televizním snímku. Čestným hostem večera bude Eva Fitz Pilarová, jak svou oblíbenou zpěvačku překřtil Josef Škvorecký podle její kolegyně Elly Fitzgeraldové.
Televizní film Rytmus v patách režírovala Andrea Sedláčková. Je také autorkou scénáře, který napsala podle předlohy Josefa Škvoreckého a Zdeny Salivarové. S látkou si velmi dobře poradila, nepodstatné vynechala, k podstatnému dofabulovala příčinné motivace. Dosáhla dokonce i toho, že Škvorecký je s adaptací velmi spokojen. "Andrea Sedláčková pochopila atmosféru doby a můj přístup k ní tak dokonale, že když se na film dívám, doslova to všechno prožívám znova, jak jsem to tenkrát prožíval ve skutečnosti," prohlásil.
Povídky tenorsaxofonisty, které se staly předlohou k filmu, psal na začátku 50. let. „Byla to nejhorší doba mého života,“ vzpomíná. „Neodvážil jsem se je propašovat na Západ, navíc poslední povídka bylo ryzí zaštítění pro případ, že by rukopis padl do rukou StB. Padl pouze do rukou jedné dámě, a místo trampot politických jsem měl jiné, horší.“
Rytmus v patách vypráví o osudech party mladých lidí, kteří se točí kolem jazzové kapely a jedné krásné dívky Geraldinky – její představitelka Marika Šoposká získala za svou roli ocenění Televizní objev roku, udělované prezidiem Herecké asociace. Příběh je obrazem doby, ve které povídky vznikaly. Tedy doby, kdy ještě existují poslední relikty svobodného světa, jako například americká tisková agentura, poslední jazzové kapely, ale za své berou naivistické demokratické představy „bývalých“, tj. lidí, kteří neoddiskutovatelně patřili ke světu první republiky.
Ti, kteří se nedostanou dnes večer do La Fabriky, mohou Rytmus v patách zhlédnout i v archivu iVysílání.