Paul Gauguin v Basileji trumfuje

Jestli je někde na světě všeobecně uznávaný tvůrce jdoucí mimo veškeré trendy, módy, naprosto nestárnoucí, tisíckrát analyzovaný, davově přijímaný, zbožňovaný až na pomezí kultu, je to samozřejmě Paul Gauguin (1848-1903). Navíc u nás, v zemi, kde informační toky v letech 1939–1989 tak těžce podléhaly kontrole a deformacím nejrůznějšího řádu, byl s chutí přijímaný jako neškodný symbol moderny přelomu minulých století. I proto jsou vztah a vlastně i sympatie masového nadšení zcela nezpochybnitelné. A tak vlastně současná obří výstava v Basileji, zahájená počátkem února, je očekávaným krokem na pomezí opravdového showbyznysu, tentokrát stále v ještě otevřené Evropě, mediálně i dopravně propojené.

Tím pádem se můžeme zamyslet ani ne tak nad dílem samotným, které je dokonale známo, ale nad celou řadou okolností, které tuto velkolepou prezentaci doprovázejí. Abychom však neškodili tvůrcům a organizátorům výstavy – divák zde spatří opravdu všechna Gauguinova důležitá díla ilustrující etapy a vývoj jeho života i tvorby. Značně konzervativní přístup, absence cizorodých prvků, decentnost a úcta, to jsou všeobecně kladně přijímané veličiny v řešení výstavy.

Gauguinových výstav byla ve dvacátém století řada. Od drobných, v galeriích, kde tvůrce startoval, až po velké mezinárodní přehlídky v gigantických výstavních domech. Pomáhaly budovat onen symbol v podstatě naivního malíře, který zcela nově a otevřeně propojoval ve svém čitelném a nadčasově moderním díle světy přírody, erotiky, mystiky, skutečnosti a snu a vlastních, někdy i uskutečněných představ na jevišti neopakovatelného a masově nezneužitelného kouzla.

Stal se fascinující osobností, poměrně rychle zabydlující svojí realizací romantického snu představy o ráji a štěstí, životě bez prostředků a přitom s krásou a láskou, tam někde, za hranicí reality… Byl zařazován, poměrně logicky, do tvůrčí sféry postimpresionismu, jeho jasně čitelný symbolismus i pestrost jeho koloristického pojetí mu připravily jasné označení. Ač netušil, oslovil a spoluinspiroval celou řadu vznikajících výtvarných proudů, hnutí - od fauvismu přes symbolismus po nabisty.

Basilejská výstava drží v ruce tři důležité trumfy, kterými si je naprosto jistá. Prvním esem je samozřejmě dílo autora. Je značkou jasně fungující ve všech směrech. Finanční síla, tekoucí z řady velmi dobře prosperujících farmaceutických kolosů a jimi napájených nadací umožnila zaplatit prezentaci, která by za jiných podmínek nebyla vůbec realizovatelná. Organizátoři vybrali a vypůjčili více než padesát nejslavnějších obrazů a řadu plastik ve více než třinácti zemích a v nich sídlících slavných muzeích a sbírkách (včetně pražské Národní galerie). 

A do třetice: Ve výjimečně dokonalé výstavní budově od Renza Piana, stojící nad vodními hladinami kouzelné a příjemné zahrady, vybavené moderními plastikami současných tvůrců, měli kurátoři k dispozici jedny z nejlepších výstavních podmínek v Evropě. Dokonalé bílé prostory, osvětlené stropními světelnými zdroji a denním světlem. Instalace pracuje s neutrálním prostředím, s případnými romantickými výhledy přes velké skleněné stěny, se střídmou hustotou nabízených exponátů. Samozřejmostí jsou zde dokonalé trojjazyčné opisující texty na stěnách i dobře čitelné popisky.

Když k tomu připočítáte infrastrukturu bohaté Basileje, dokonalé dopravní systémy tří zde se potkávajících zemí (Francie, Švýcarsko, Německo), pak populární téma přivodí logický výsledek – z Gauguina se stal další výstavní magnet, a jak místní politici (!!!) říkají, jedná se o počin roku 2015 na evropském kulturním nebi. Dokonalá organizace, obrovská kapacita nadační galerie, nonšalantnost tisíců diváků pak nevytváří z návštěvy frustrující zážitek – výstava se dá zhlédnout bez velkých problémů, tak známých z jiných velkých výstavních domů (Prado, Louvre, Albertina…), kde návaly znemožňují si exponáty pohodlně prohlédnout.

Výstava potrvá v Basileji do 28. června. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...