Na půdě to žije

Praha - Režisér Jiří Barta dokončil pohádkový film s názvem Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny. Jde o film animovaný, produkovaný v česko-slovensko-japonské koprodukci. V českých kinech má mít premiéru 5. března. Počítá se i s jeho projekcí na francouzském festivalu v Cannes. V příběhu panenky Pomněnky bojující s pomocí přátel proti vládci temné Říše zla na staré zaprášené půdě, ožívají v režii Jiřího Barty staré hračky, nejrůznější veteše a harampádí. Celovečerní animovaná pohádka natočená ve Studiu loutkových filmů je plná fantazie, dobrodružství, ale i komiky a napětí, kterou ocení malí i velcí diváci.

„My jsme napřed 'pábili' z toho, co jsme měli, chodili jsme po půdách. Znal jsem naši půdu, Jirka znal svoji půdu, takže jsme měli spoustu materiálu, ale potom přešla práce jen na režiséra, který sháněl po kamarádech a po půdách, co se dalo. Takhle se to na Barrandově hromadilo, jako na nějakém smetišti,“ popsal průběh natáčení scenárista Edgar Dutka.

Film, který má bezmála 500 trikových záběrů je snímán digitálně, počítače se postaraly třeba o vodu nebo kouř a usnadnily natáčení trikových scén před modrým pozadím.

„Kombinace reálu a animace se tady ukazuje jako velmi prospěšná, najednou loutka přestává být loutkou z loutkového filmu, ale stává se docela výraznou živou postavou. Právě tím, že je v reálném prostředí, může se to odvíjet jako film. Jsou odstraněny problémy, které měly starší loutkové filmy, což bylo spíš vyprávěné divadlo,“ říká režisér Jiří Barta.

Na scénu se vedle hraček a nejrůznějšího harampádí dostala i živá zvířata a herci v čele s Jiřím Lábusem v roli vládce Říše zla. „Byla to zas pro mne úplně nová výzva jako pro herce, protože hrát bustu, to se někomu jen tak nepovede. Bylo to složité v tom, že vlastně jsem musel všechny emoce vyjádřit pouze v očích a pak v hlase, protože jinak jsem se nemohl ani hnout. Už jenom to líčení, které trvalo tři hodiny!,“ popisuje složitosti natáčení Lábus.

Režisér Jiří Barta je profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde vede ateliér filmové a televizní grafiky. Snímkem Na Půdě se vrátil do filmové branže po 17 letech. Pracoval na něm 18 měsíců. Jeho předchozí snímky Zaniklý svět rukavic a Krysař patří mezi to nejlepší ze světové animované tvorby. 

  • Na půdě autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/702/70123.jpg
  • Na půdě autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/702/70121.jpg