Na indické diváky cílí nový zábavní gigant. Rozhodl kriket

Americký zábavní gigant Walt Disney a indický konglomerát Reliance Industries spojí své televizní a streamovací aktivity v Indii. Fúze v hodnotě 8,5 miliardy dolarů (zhruba dvě stě miliard korun) by měla vytvořit zábavní mocnost. To vzbuzuje očekávání i obavy.

Spojením společností Disney a Reliance Industries vznikne podnik, který zaujme jasnou vedoucí pozici na indickém trhu. „Firmy sloučí svá streamovací a televizní aktiva v Indii a vytvoří lídra světové třídy v oblasti zábavy a sportu,“ potvrdily ve společné zprávě dotčené společnosti.

Velká ryba na trhu

V čele společnosti Reliance Industries stojí Mukéš Ambání, který je momentálně podle žebříčku miliardářů agentury Bloomberg nejbohatším člověkem v Asii. Jeho žena Nita se stane předsedkyní správní rady sloučených mediálních aktivit. Využije své zkušenosti z oblasti umění a vazby na Bollywood. Ambáníová se jako vůbec první Indka stala členkou správní rady Metropolitního muzea v New Yorku. Vlastní ale také kriketový tým Mumbai Indians.

Disney a Reliance Industries chystají fúzi pro indický trh
Zdroj: Reuters/Dado Ruvic

Šířka aktivit jedné z nejvlivnějších žen Indie jen koresponduje se záběrem Reliance Industries. Tento konglomerát působí v mnoha odvětvích – od telekomunikací přes energetiku či petrochemický průmysl až po média. Do sloučeného podniku vloží Reliance 1,4 miliardy dolarů a bude v něm vlastnit podíl přes 63 procent.

K. K. Sharma, bývalý vedoucí oddělení fúzí v Indické komisi pro hospodářskou soutěž (CCI), podotkl, že vznikne „velká ryba na trhu vysílání“. Obavy se pojí především s nejoblíbenějším sportem v nejlidnatější zemi světa – kriketem. Nový subjekt bude totiž kontrolovat většinu kriketových práv pro televizní vysílání a streamování v Indii a mohl by poškodit inzerenty. Obě společnosti se nicméně zavázaly, že nebudou nepřiměřeně zvyšovat ceny reklamy za streamované kriketové zápasy. Jde o jeden z ústupků, díky nimž dala CCI fúzi nakonec zelenou.

Disneyho indický sen

Jedno je jisté – pokud se spojení dotáhne do konce, Indové se dočkají spousty zábavy. Streamovaný obsah společnosti Disney zahrnuje globální filmové trháky, podívanou ze světa Marvelu i dokumentární snímky National Geographic. Podle zprávy mediální poradenské společnosti Ormax streamovala sedm z patnácti nejsledovanějších původních pořadů v Indii v roce 2022.

Nicméně už delší dobu se Disney v Indii potýká u svých streamovacích aktivit s odlivem uživatelů, což ji k uzavření fúze jistě také motivovalo. Tlaku americká firma čelila poté, co nevykazovala dostatečné finanční výsledky po akvizici indické televizní společnosti Star India před pěti lety. Tímto převzetím podle CNN získal Disney „korunovační klenot“ na jednom z nejžádanějších mediálních trhů na světě. Jenže pohádka nepokračovala.

Kriketový tým Mumbai Indians při finále ženské Premier League v roce 2023
Zdroj: Reuters/Niharika Kulkarni

Nejvíce předplatitelů tamní službě Disney+ Hotstar ubylo loni poté, co ztratila práva právě na streamování indické kriketové ligy (mimochodem nad Disney vyhrál Ambáního konglomerát). To byl rozhodující úder. Jak o citelnou ztrátu šlo, napovídají čísla. Magazín Variety uvádí, že letošní indická Premier League na JioCinema (indické streamovací platformě pod hlavičkou Reliance Industries) přilákala 620 milionů indických diváků.

„Sport je klíčovým motorem sledovanosti na televizních i digitálních platformách,“ vysvětlil v BBC Karan Taurani, analytik společnosti Elara Capital. Jak Disney, tak Reliance Industries v průběhu let nabízely bezplatné sledování kriketových zápasů, aby přilákaly uživatele na své streamovací platformy v naději, že si sportovní fanoušci následně zakoupí předplatné.

Spojením s Reliance získá Disney opět silnější pozici na náročném indickém trhu a může tak zachránit svůj „indický sen“. Nová obří společnost podle svého prohlášení cílí zábavním obsahem na více než tři čtvrtě miliardy diváků v celé Indii, nabídka má být určena i pro indickou komunitu po celém světě.

Velcí hráči s naditými peněženkami

Ani Reliance Industries nepřijdou zkrátka. Mukéš Ambání posílí svou pozici v indickém mediálním a zábavním sektoru, jehož hodnota dosahuje dvacet osm miliard dolarů, přičemž se odhaduje, že do konce desetiletí dosáhne hodnoty sto miliard dolarů. Fúze zároveň podpoří další expanzi společnosti.

Nový zábavní gigant nabídne sto dvacet televizních kanálů a dvě streamovací platformy. Zastíní tak na indickém trhu konkurenty, jako je domácí společnost Zee Entertainment, japonská firma Sony či americká streamovací služba Neflix.

Přičemž podle CNN se už pár let jedná o možném firemním manželství mezi Zee Enterainment a Sony. „Tyto potenciální transakce jsou známkou toho, že indický zábavní průmysl vstupuje do fáze konsolidace, kdy bude moci působit pouze hrstka hráčů s naditými peněženkami,“ uvedl pro CNN Aliasgar Shakir, analytik indické finanční společnosti Motilal Oswal Financial Services.

Už v souvislosti s fúzí společností Disney a Reliance Industries se ozývají varovné hlasy, že může vést k poklesu obchodních zisků menších hráčů. „Indický trh si cení balíčků a je citlivý na cenu,“ upozornil Taurani. Pokud tedy nová mamutí společnost nabídne za jedno předplatné přístup k seriálům, filmům, sportu, původní tvorbě i globálnímu obsahu, konkurenční služby s omezenější nabídkou případným zvyšováním cen své diváky snadněji odradí.

Ambice přebrat příjmy Googlu

Případné vítězné tažení ale duu Reliance–Disney ztíží jemu rovní soupeři, kteří se také zajímají o stále atraktivnější trh v jedné z nejrychleji rostoucích ekonomik světa. Na nadnárodní zábavní společnosti čeká relativně volný trh a miliony diváků mluvících anglicky.

V Indii se snaží expandovat Google, Meta i Amazon a i ony k tomu mají dostatek prostředků. Tito globální technologičtí obři „sehráli klíčovou roli při rozšiřování indického trhu s videem, jehož příjmy pro vlastníky obsahu se nyní odhadují na 8,8 miliardy dolarů“, cituje BBC zprávu spplečnosti Media Partners Asia zaměřující se na poradenskou a konzultační činnost a průzkumy.

Někteří odborníci vítají, že zájmům těchto velkých globálních hráčů v Indii se postaví „ve vyrovnaném boji“ další rival. Nepochybují, že společnost Reliance–Disney bude po ovládnutí zpravodajství, filmové nabídky a sportovního vysílání mít také ambice na přesměrování příjmů z digitální reklamy do vlastní pokladny. To podle viceprezidenta Media Partners Asia Mihira Shaha pomůže „nově definovat prostředí mediálního trhu“ v Indii.

Reliance Industries a Disney předpokládají, že transakce se vším všudy by se mělo povést dokončit nejpozději do prvního čtvrtletí příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...