Indie zažívá koncertní boom západních hvězd, Coldplay vyvolali šílenství

Mladí a dobře situovaní Indové se chtějí bavit na koncertech. A hudební hvězdy zajímá trh nejlidnatější země světa, který jim může rozšířit publikum. Stále více jich proto míří do Indie koncertovat. Do svého itineráře si ji v krátké době zapsali Coldplay, Dua Lipa nebo Ed Sheeran.

Do zájmu o koncerty se promítá, že Indie je – jak uvádí největší indická platforma pro on-line prodej vstupenek BookMyShow – druhým největším trhem pro audio streaming většiny celosvětově známých umělců vůbec.

Podle promoterů a prodejců vstupenek jsou hnací silou poptávky především bohatí Indové s mezinárodními kontakty. Disponibilní příjmy této skupiny stoupají navzdory tomu, že růst indické ekonomiky zpomaluje a střední třída omezuje výdaje za spotřební zboží. Majetní Indové chtějí – a mohou si dovolit – své idoly, které poslouchají na streamovacích platformách, vidět a slyšet naživo.

„Hej, chci jet do Indie“

To vše mění i pohled hudebních hvězd na Indii. „V posledních letech se to od naší otázky ‚ׅHej, přemýšleli jste někdy o Indii?‘ posunulo k tomu, že říkají: ‚Hele, chci jet do Indie,‘“ potvrdil pro agenturu Reuters Adam Wilkes, který má ve společnosti pro pořádání živých produkcí AEG na starost trh Asie a Tichomoří.

Považuje za reálné, že Indie by se mohla dostat do stejného ranku jako Kanada, Velká Británie, Japonsko, Austrálie a Čína, což jsou po Spojených státech nejvýznamnější trhy pro živou zábavu.

V předchozích třech letech v Indii vystupovali poprvé Imagine Dragons, Post Malone a po více než dekádě se tam vrátili Backstreet Boys. Nedávno za tamními fanoušky přijeli třeba Dua Lipa nebo Maroon 5, v nejbližším čtvrtroce to mají v plánu kapely Coldplay i Green Day nebo zpěváci Ed Sheeran a Shawn Mendes.

Backstreet Boys při koncertě v New Yorku
Zdroj: Reuteres/Andrew Kelly

Koncerty mimo Bombaj a Dillí

A nevystupují jen v Bombaji nebo Dillí a podobně významných metropolích. Třeba lístky na Coldplay se vyprodaly během pár minut, což kapelu přimělo přidat další tři termíny, včetně dvou ve městě Ahmedabad na severozápadě země. Skupina, která v Indii už hrála v roce 2016, uvedla, že jejich koncert na tamním kriketovém stadionu pro 130 tisíc lidí bude jejich dosud největší show.

„Tento koncert umístí naše město na mapu světové zábavy,“ citoval list Hindustan Times zástupce kriketové asociace svazového státu Gudžarát, v němž Ahmedabad leží.

Že i města menšího významu se stávají místem pro velké zahraniční show, potvrzují koncertní plány také dalších hudebníků. Bryan Adams, který je teď na turné po Indii, například koncertoval v Šilaungu, jehož obyvatelé by se bez započtení aglomerace téměř vešli na stadion v Ahmedabadu.

A Ed Sheeran příští rok zahájí indické koncerty v Puné, městě asi sto padesát kilometrů od Bombaje, kde začátkem letošního roku s úspěchem vystoupil. Tehdy podle indických novin Financial Express zaznamenal tento anglický písničkář nejvyšší návštěvnost koncertu zahraničního interpreta v Indii.

Byrokracie a infrastruktura mohou odradit

Odrazujícím faktorem pro západní hvězdy může být při koncertování v Indii byrokracie a zneužívání pravomocí, míní například bývalá redaktorka časopisu Rolling Stone India Nirmika Singhová. Podle ní také Indové nevidí vysokou hodnotu v nákupu drahých vstupenek na koncert.

Vyprodané koncerty na Coldplay či Bryana Adamse zdůvodňuje tím, že „jsou to legendární jména, za která nám nevadí platit“. Připouští, že ale funguje také tlak okolí a zároveň se návštěva takových koncertů stává symbolem statusu u starších generací.

Mezi možnými problémy zmiňuje Singhová chybějící infrastrukturu. Wilkes naopak zlepšující se infrastrukturu chválí, což podle něj snížilo logistické problémy. Ke zlepšení napomáhá úspěch velkých sportovních akcí, zejména kriketové ligy.

Nejen zábava, ale i ekonomické vrtule

Koncertní boom povzbudil i další formy živé zábavy. Podle údajů BookMyShow se v Indii do listopadu letošního roku uskutečnilo 27 tisíc živých akcí, od hudebních přes komediální show po divadelní představení, což je o 35 procent více než ve stejném období loňského roku.

Lidé přijíždějící na koncerty zároveň utrácí za dopravu, hotely, jídlo a další zboží. Zpráva Bank of Boroda, druhé největší banky vlastněné indickým státem, odhaduje, že při současném tempu by výdaje spojené s koncerty mohly v příštích dvanácti měsících činit 60 až 80 miliard rupií (zhruba až 22 miliard korun).

„Megakoncerty jsou víc než jen zábava, jsou to ekonomické vrtule, které finančně podporují celý ekosystém města. Vlnový efekt těchto akcí zanechává na hostitelském městě trvalý pozitivní dopad – od cestovního ruchu a vytváření pracovních míst až po místní maloobchod a občanskou prestiž,“ zhodnotila možné přínosy South Indian Bank.

Problém s překupníky

Rostoucí zájem o koncerty má ale i své stinné stránky. Prudký nárůst poptávky po živých vystoupeních zahraničních i indických hvězd nahrává rozkvětu překupnictví se vstupenkami, a tím pádem přemrštěnému navyšování jejich cen.

Jeden z domácích hudebních idolů Salim Merchant v rozhovoru pro India Today Digital nabádal fanoušky, aby se vyhýbali takovému způsobu nákupu lístků, a zároveň vyzval vládu, aby zakázala stránky s přeprodejem.

Ostatně řešení kupčení s lístky se hledá nejen v Indii. Stačí si vzpomenout na vlnu nevole, jaká se nedávno zvedla v souvislosti s comebackem britpopové kapely Oasis na pódia. Přeprodejem lístků se zabývala britská vláda i antimonopolní úřad.

Šílenství kolem Coldplay

Bezprostředním podnětem k Merchantově výzvě byl obrovský zájem o už zmíněný koncert Coldplay. Když hráli v Bombaji v roce 2016, většina vstupenek na jejich vystoupení byla zdarma a obešlo se to bez většího humbuku. Nyní se o sto padesát tisíc vstupenek v oficiálním prodeji „popralo“ více než třináct milionů fanoušků.

Sama platforma BookMyShow, která se stala terčem frustrace neúspěšných kupujících a jejich dotazů ohledně neetických praktik, se od přeprodejů distancovala a podala stížnost na policii.

Financial Express poznamenal, že takové šílenství bylo v Indii desetiletí nevídané. Pořadatelům koncertů západních hvězd jen potvrdilo, že indičtí fanoušci na ně dychtivě čekají.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o téměř dvacet procent světové populace, zaměřujeme se na to, abychom pomohli více mezinárodním umělcům zavítat za tamními fanoušky a zároveň pomohli rozšířit oblíbenost popu z jihovýchodní Asie u publika po celém světě,“ reagovala společnost Live Nation, která Coldplay příští rok v lednu do Indie přiveze.

Načítání...