Uzavření katarského kola WTO brání konflikt USA s Indií a Čínou

Ženeva - Dosažení kompromisu ve více než sedm let trvajících jednáních o liberalizaci světového obchodu v rámci WTO nyní blokuje konflikt Spojených států s Indií a Čínou. USA argumentují, že bolestně vyjednaný kompromis by tyto dvě země neměly zbytečně bourat. Další jednostranné ústupky navíc Američané prohlašují za neprůchodné domácí politikou. Do popředí zájmu se na jednání dostala také česká priorita, automobilový průmysl.

„Postup Číny a Indie uvrhl celé katarské kolo do nejvážnějšího ohrožení jeho sedmiletého života,“ prohlásil americký zástupce David Shark. Obvinil Indii a Čínu, že odmítají klíčové prvky křehce složeného kompromisu, který sestavil výkonný ředitel WTO Pascal Lamy.

Sám Lamy si udržuje optimismus. „Jsme blízko k dosažení velmi významného úspěchu. Ujděme ještě tu krátkou vzdálenost na vrchol,“ vyzval účastníky jednání. To, co už bylo odsouhlaseno, dalece převyšuje zbývající rozdíly, shodují se s ním vyjednavači.

Další ústupky USA by neprošly Kongresem

Spojené státy jsou pod tlakem, aby výrazněji omezily své agrární subvence a cla z klíčových výrobků, jako například automobilový a textilní průmysl. Další ústupky však podmiňují větším otevřením rozvojových ekonomik.

„Potřebujeme teď v poslední fázi opravdové vůdčí síly, abychom nepromrhali, co jsme dosáhli v uplynulých sedmi letech,“ nabádá eurokomisař pro obchod Peter Mandelson. Evropská a americká argumentace domácí politickou průchodností finální dohody vyvolala reakce rozvojových zemí. Ty se nyní cítí oprávněny chránit některé sektory nikoli z politických, ale existenčních důvodů.

Čechům jde o automobily

Rozvojové země nyní odmítají i sektorové vyjednávání, které státům umožňuje plně se účastnit liberalizace v rámci dvou ekonomických sektorů a v ostatních otevřít své trhy méně.

Tzv. koncentrační doložka však vadí české delegaci. „Nám jde především o automobilový průmysl. Koncentrační doložka rozvojovým zemím umožní tento sektor vyjmout ze snižování cel,“ říká český zástupce na konferenci Martin Tlapa. A právě liberalizace trhu s automobily leží Číně v žaludku nejvíce. V automobilovém průmyslu mají rozvinuté země značnou exportní výhodu, vadí mluvčímu čínské delegace Lu Xiankunovi.