Bratislava – Ačkoli Bratislava nepatří k největším evropským metropolím, v jednom je to naopak – celková velikost nákupních ploch, které ve městě jsou, je vskutku mamutí, na každého z půl milionu lidí připadá více než metr čtvereční. Podle analytiků je trh už plný, developeři to vidí jinak, u letiště tak začala vznikat nová šedesátihekterová nákupní zóna.
Rozmach nákupních center v Bratislavě nekončí
V nákupní zóně Pharos Center mají být obchody s oblečením, nábytkem, potravinami nebo hobbymarket. Stavitel tvrdí, že je po takovém zboží poptávka, přestože v bezprostřední blízkosti ho již nabízejí další dvě obchodní centra. Sebevědomí stavitele třetího plyne z toho, že to zkrátka na Slovensku funguje. Lidé do obřích nákupních center přicházejí, a tak přibývají stále další a další.
Podle odhadů utratí v nákupních centrech každý Slovák ročně v průměru asi 50 tisíc korun, v bohaté Bratislavě je to ještě více. Jde o obrovské peníze a podnikatelé cítí příležitost vydělat. Ohlášeny jsou proto další stavby velkých nákupních galerií, pasáží, center a zón. Většinou vznikají společně s obchoty i byty a kanceláře. Takto kombinovaný má být i projekt Bory Mall u dálnice na Brno. Obchody budou zabírat plochu 50 tisíc metrů čtverečních, mají sem jezdit lidé z několika velkých bratislavských sídlišť a také satelitních městeček, která vyrostla u vesnic za metropolí. Kromě nich by mohli zákazníky tvořit obyvatelé celé nové čtvrti, která má vzniknout v sousedních polích.
Neutuchající rozmach nákupních zón však má v Bratislavě stále vratší základy. Hrozbu pro stavitele a provozovatele nákupních center představuje nedaleké Rakousko. Právě tam míří za nákupy stále více Slováků, zaměřila se na ně i příhraniční obchodní střediska. Většina jejich zákazníků tvrdí, že tam najdou kvalitnější, módnější oblečení, a přitom nižší ceny než doma.