Štrasburk/Brusel - Podle dnešního rozhodnutí Evropského parlamentu by profesionální řidiči pracující na živnostenský list měli fungovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. Budou tak moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Ovšem mezi odborníky zaznívají obavy, že se to může negativně dotknout několika tisíců českých řidičů. Živnostníci v EU měli dosud výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Poté Evropská komise navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale dnes zamítli. Pro odmítnutí se vyslovilo 368 europoslanců, návrh podpořilo 301, zdrželo se osm poslanců.
Řidiči živnostníci mohou pracovat maximálně 48 hodin týdně
Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči. „Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise,“ prohlásil europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Obdobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce europarlamentu.
Stanovisko evropského parlamentu:
„Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin.“
Rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů prosazovala evropské federace pracovníků v dopravě ETF, podle které pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat týdně až 86 hodin. „Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady,“ zdůvodňoval svůj postoj konzervativní europoslanec Cabrnoch.
Podle něj živnostníci pracují jinak než třeba zaměstnaní řidiči kamionů: „Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?“
Naopak rozhodnutí europarlamentu uvítali zejména levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný. Dle slov Portugalky Ildy Figueiredové by návrh z dílny Evropské komise podkopal bezpečnost na silnicích. Založen byl prý na chybném předpokladu, že řidiči-živnostníci můžou pracovat až 86 hodin týdně bez toho, aniž by se to projevilo na bezpečnosti na silnicích.