Řidiči živnostníci mohou pracovat maximálně 48 hodin týdně

Štrasburk/Brusel - Podle dnešního rozhodnutí Evropského parlamentu by profesionální řidiči pracující na živnostenský list měli fungovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. Budou tak moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Ovšem mezi odborníky zaznívají obavy, že se to může negativně dotknout několika tisíců českých řidičů. Živnostníci v EU měli dosud výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Poté Evropská komise navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale dnes zamítli. Pro odmítnutí se vyslovilo 368 europoslanců, návrh podpořilo 301, zdrželo se osm poslanců.

Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči. „Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise,“ prohlásil europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Obdobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce europarlamentu.

Stanovisko evropského parlamentu:

„Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin.“

Rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů prosazovala evropské federace pracovníků v dopravě ETF, podle které pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat týdně až 86 hodin. „Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady,“ zdůvodňoval svůj postoj konzervativní europoslanec Cabrnoch.

Podle něj živnostníci pracují jinak než třeba zaměstnaní řidiči kamionů: „Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?“

Naopak rozhodnutí europarlamentu uvítali zejména levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný. Dle slov Portugalky Ildy Figueiredové by návrh z dílny Evropské komise podkopal bezpečnost na silnicích. Založen byl prý na chybném předpokladu, že řidiči-živnostníci můžou pracovat až 86 hodin týdně bez toho, aniž by se to projevilo na bezpečnosti na silnicích.

  • Evropský parlament autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1351/135081.jpg
  • Dodávka po nehodě autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1307/130635.jpg