Obchodní dohoda EU–USA: Zlevní konečně levisky, iphony a cadillaky?

Praha – Ve Washingtonu se snaží dohodnout 150 evropských a amerických vyjednavačů na zóně volného obchodu. Nebudou to mít lehké: musejí zvládnout tisíce témat. Cílem je úplně odstranit bariéry, které americkým a evropským firmám brání podnikat na druhém trhu. Kvůli ochraně vlastních firem platí v USA pro zboží pocházející z EU - včetně Česka - 303 speciálních daní na různé druhy zboží nebo úplný zákaz jejich dovozu. A podobné je to i na druhé straně Atlantiku. Na ráně jsou třeba i džíny.

Od letošního května totiž platí v Evropě nové pravidlo pro dovozce veškerých dámských džínových kalhot z USA. Kdo je chce na starém kontinentu prodávat, musí zaplatit 38procentní daň. Do května to bylo jen 12 procent. Jde o odvetnou akci EU, která tak trestá Spojené státy za to, že podle zákona můžou pokutovat firmy dovážející zboží, jež americká vláda vyhodnotí jako příliš „levné“.

Odveta je přesně mířená: právě Evropa je pro některé značky dámských džín až čtvrtinovým odbytištěm (pánské džíny se v Evropě tolik neprodávají, proto u nich zůstalo původní clo, pozn. red.). A tak to jde mezi Evropou a Amerikou pořád.

Jsi tím, co jíš

Rozsáhlou kapitolou vzájemných cel, která budou euroameričtí vyjednavači v následujících měsících probírat, jsou hlavně potraviny. Pod pláštíkem zdravotních a bezpečnostních rizik si státy navzájem zakazují dovoz potravin nebo se ho snaží co nejvíc omezit.

Zdravotní nařízení například zakazují prodej evropských jablek ve Spojených státech a bezpečnostní nařízení zase import řady evropských sýrů. Američané se totiž bojí bakterií, které můžou obsahovat sýry vyráběné tradičním způsobem. Navíc třeba dovozci masa z Evropy musí zaplatit 30 procent, producenti nápojů 22 až 23 procent. Rekord nicméně drží mléčné výrobky: kdo je chce do Ameriky dovážet z EU, na daních odvede až 139 procent. 

Za vysoká cla může úspěšný lobbing domácích výrobců. Ti pravidelně a důsledně tlačí na americkou obchodní komisi. Na základě jejích šetření dodatečná cla vyhlašuje prezident a obecně jsou brána jako ochrana domácích výrobců před poškozováním konkurencí ze zahraničí.

Kozí sýry z ekofarmy Dvorský
Zdroj: ČT24

Obdobně nesmí kvůli ochraně původní značky evropské země prodávat americký parmezán nebo sýr feta. Podobnou strategii ale unie vyžaduje i od členských zemí. Právě Parmezán je chráněnou známkou italských sýrů pouze z oblasti Emilia-Romagna a muselo se ho tak vzdát i Česko.

Cla mezi Evropou a Spojenými státy jsou poměrně nízká, průměrně dosahují 4 procent. Na konečných částkách v obchodech ale kvůli vysoké byrokratické zátěži přidávají podle Evropské komise 10 až 20 procent k ceně zboží. O to by mohly po zavedení zóny volného obchodu dovážené výrobky zlevnit. Podle výpočtů Evropské komise by průměrná čtyřčlenná rodina v Evropě měla ušetřit na levnějším zboží a službách celkem 545 eur ročně. Ušetřila by hlavně na elektronice, jako jsou tablety, chytré telefony nebo fotoaparáty. Levnější by ale mohly být i americké automobily nebo léky a další farmaceutické výrobky, které jsou po přepravních prostředcích, odborných strojích a elektronice nejčastěji dováženým artiklem z Ameriky do Evropy.

Nová pravidla by mohla pomoct třeba i aerolinkám. Pokud dnes například letí letadlo z Paříže do Los Angeles a polovina pasažérů vystoupí v New Yorku, musí pokračovat do cílového města poloprázdné. V New Yorku podle současných pravidel nesmí nabrat nové pasažéry. Americká pravidla totiž zakazují evropským aerolinkám provozovat vnitrostátní lety ve Spojených státech.

Na dohodu se těší i automobilky. Dovoz evropských aut do Spojených států je ještě poměrně levný, výrobci platí 2,5 procenta na dani. Musí ale jít jen o běžná osobní auta. Za pickupy a dodávky už je daň stanovená na 25 procent. Při opačném vývozu, tedy ze Spojených států do Evropy, to mají výrobci jednodušší: daň je pro všechny 10 procent.

Ilustrační foto
Zdroj: Isifa/Caro/Kaiser

Největší vyjednávání se ale předpokládá okolo standardů, které zboží musí v té které zemi splňovat. Jde hlavně o automobilové „crash“ testy a zkoušky, kterými musejí projít léky. „Když se podíváte na technické požadavky na bezpečnostní pásy v autech v Evropě a ve Spojených státech, to množství odlišných požadavků je skoro odrazující. Přitom vedou ke stejnému výsledku,“ říká pro Financial Times Stephen Biegun, viceprezident společnosti Ford Motor.

Například při crash testech počítají americké a evropské standardy s rozdílnou rychlostí a různými emisemi. Auta tak procházejí standardy hned dvakrát, s odlišnými protokoly a metodami. Vůz jedné značky, který můžete potkat v USA i Evropě, je tak ve skutečnosti odlišný. Pokaždé se totiž přizpůsobuje jiným požadavkům a standardům. Podle Fordu je například vůz typu Mondeo stejný všude na světě jen z 80 procent. Zbytek jsou součástky, kterých si nejspíš řidič nikdy nevšimne, ale na které se právě vztahují zmíněné standardy.

Každý den mezi sebou Evropa a Spojené státy vymění zboží za 2 miliardy eur. Obchodní toky mezi nimi tvoří zhruba třetinu těch celosvětových. Jejich ekonomiky tvoří zhruba polovinu veškerého světového HDP. Přes všechna omezení je Evropa největším investorem ve Spojených státech a po Kanadě druhým největším odbytištěm amerického zboží.

Der Spiegel o tajném sledování unijních politiků
Zdroj: ČT24

Špehuje se na obou březích

Radost obchodníků by ještě mohla zkazit americká zpravodajská aféra. Brusel totiž nese s nelibostí, že americké tajné služby sledovaly i komunikaci občanů Evropské unie. Evropa dokonce pohrozila, že Spojeným státům zruší přístup k tajným informacím, pokud nebudou respektovat soukromí.

Přesto se obě strany snaží, aby dohoda ohrožena nebyla. „Všechny vlády to dělají. Američané provádějí špionáž svých přátel, a nemám pochyb o tom, že naši přátelé zas špehují nás. Všichni to vědí,“ vysvětloval v rozhovoru pro německý časopis Zeit William Reinsch, šéf amerického svazu obchodu.

Nejen podle Reinsche Spojené státy i Evropa takovou dohodu potřebují už dlouho. Ohrožuje je totiž rychle rostoucí rozvojový svět. „Buď sjednotíme standardy, posílíme naše trhy a řekneme zbytku světa: Kdo chce něco prodávat u nás, v největší hospodářské zóně světa, musí splňovat naše standardy. Nebo se musíme nějak řídit naopak my čínskými bezpečnostními a zdravotními standardy,“ uvedl.

Obrysy dohody se očekávají zhruba v listopadu roku 2014, už teď ale někteří odborníci počítají s tím, že hotová bude až začátkem roku 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 6 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 18 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
včera v 13:39

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...