Praha – Mýto letos vyneslo 6,57 miliardy korun, což je o miliardu víc než loni. Může za to hlavně ekonomika, která se proti loňsku vzpamatovala a taky otevření nových úseků dálnic. Třeba na nově zprovozněném Pražském okruhu se denně vybere milion korun. Za čtyři roky provozu mýtného už na něm stát vydělal celkem 23,8 miliard. Letos přitom doplatil společnosti Kapsch poslední splátku za výstavbu celého mýtného systému.
Na mýtném se loni vybralo rekordních 6,6 miliardy
„Krize odeznívá, aspoň doufáme. Pomalu se rozjíždí doprava. Na druhou stranu určitě na to má vliv také to, že od prvního ledna platí i vozidla nad 3,5t,“ vysvětluje mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Právě malé dodávky se na vybraném mýtu podílí zhruba deseti procenty, zbytek zaplatí kamiony.
Rekordním měsícem za celé čtyři roky provozování mýta v Česku se stal letošní listopad, kdy se vybralo 623 milionů korun. Nejsilnějším dnem pak byl 26. říjen, kdy za 24 hodin dopravci odvedli zhruba 29,5 milionu korun. Z vybrané sumy má podle dřívějších informací stát zaplatit společnosti Kapsch za služby a jako poslední splátku systému přibližně 1,7 miliardy korun, zbytek putuje do Státního fondu dopravní infrastruktury. Už příští rok by ale mohly být částky ještě vyšší. Ministerstvo dopravy počítá, že díky zdražení mýta v roce 2011 vybere téměř osm miliard korun.
Mýtné v Česku se letos zvyšuje o čtvrtinu, základní sazby se tak mění poprvé od zavedení mýtného v roce 2007. Kamiony budou letos na dálnicích platit v průměru pět korun za kilometr. Ministerstvo dopravy bude dopravcům jako kompenzaci zdražení poskytovat množstevní slevy, přepravní firmy přesto plánují zdražení.
Navýšení mýta by mělo přinést podle odhadů v příštím roce 7,7 miliard korun, o rok později dokonce 9,1 miliard.
Některé věci kolem mýta ale stále nefungují, jak by měly. Problémem je třeba vymáhání pokut, které udělí celní správa zahraničním řidičům kamionů, například za to, že nemají zapnutou palubní jednotku. Ze 70 milionů zaplatili zahraniční řidiči jen asi 40 procent. „Úspěšnost je dána tím, jestli nám zahraniční řidič reaguje na výzvu, kterou mu posíláme. V této chvíli nemáme možnost provádět exekuce v jiných státech než v České republice,“ vysvětluje mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.
Výběr mýta (v mld. Kč)
- 2007: 5,565
- 2008: 6,144
- 2009: 5,543
- 2010: 6,57
Ministr dopravy Vít Bárta po svém nástupu slíbil, že s tím něco udělá. Ve hře bylo dokonce i dočasné zastavení vozidla. „V tuto chvíli je v parlamentu připraven nový text zákona, který dává celníkům mnohem větší pravomoci právě u těchto chronických neplatičů. Je tam zavedena jak kauce, tak tzv. systém zastavení vozidla,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Novela by mohla začít platit už během příštího roku.
V Česku se mýtné v současnosti platí asi na 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy; z posledně jmenovaných je zpoplatněno jen zhruba 180 kilometrů. Mýtnému v Česku podléhají malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.