Evropská komise má informace, že některá auta Volkswagenu nesplňují emisní standardy ani poté, co prošla opravou, uvedla eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. Zatím z toho ale nechce dělat závěry.
Jourová se obává, aby vozy Volkswagenu po opravě dál neporušovaly emisní normy
„Informovala jsem Volkswagen, že budeme chtít důkazy, že jsou auta po opravách plně v souladu s normami, protože máme informace, že ani po opravách nebylo standardu dosaženo,“ poznamenala Věra Jourová. „Byla to zpráva, kterou jsme dostali od italské organizace. Šlo jen o vzorek, tak z toho nechci dělat konečné závěry,“ uvedla také.
Německá automobilka, která podle Jourové manipulacemi s emisemi u naftových aut porušila ve většině zemí osmadvacítky evropské normy na ochranu spotřebitele, se přitom zavázala, že do podzimu 2017 všechna auta opraví.
„Do konce tohoto roku budou všichni spotřebitelé informováni o tom, že jejich auto bude opraveno a ideálně také, kdy a kde,“ dodala česká eurokomisařka, podle níž se opravy týkají 8,5 milionu vozů.
Volkswagen porušení evropských norem na ochranu spotřebitele popírá, nicméně eurokomisařku se podle jejích slov na nedávné schůzce snažil přesvědčit, že opravy přinesou výsledky ve sto procentech případů. Pokud se ale prokáže, že Volkswagen auta neopravil, měly by podle Jourové následovat další kroky. Jako možné řešení vidí zpětné snížení ceny za již zakoupené vozy nebo vrácení peněz.
Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software, který umožňuje manipulovat s měřením emisí. Při jízdě pak auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V USA, kde byla věc odhalena, se firma dohodla, že zákazníkům automobil opraví či odkoupí a poskytne kompenzaci. V Evropě poskytnutí náhrady odmítla.