Praha - Hygienici objevili v řadě kosmetických výrobků nebezpečné látky. Třeba v očních stínech narazili na jedovaté olovo a ve rtěnce na kadmium. Některé dětské vlhčené ubrousky pak obsahovaly jód. Hygienici už letos provedli téměř tisíc kontrol, při nichž přišli na desítky pochybení. Práci by jim měla nyní usnadnit nová evropská databáze kosmetických prostředků, díky níž lépe odhalí padělky.
Jedovaté látky v kosmetice? Hygienici hlásí desítky případů
Co mohou některé kosmetické výrobky způsobit pod kůží, odhalí až podrobná analýza. Hygienici už letos provedli přes 700 prověrek. „Kůže je jednou z největších vstupních bran do organismu, takže obezřetnost je nutná,“ konstatoval hlavní hygienik ČR Vladimír Valenta.
Hlavně se vejít do limitů
Produkty určené hlavně pro ženské zákaznice prověřují nejčastěji opět ženy. Zajímají je doklady o bezpečnosti výrobku, složení i správné značení. Za chybějící informace přijde pokuta, při podezření na zdravotní riziko putují výrobky do laboratoře. „Jsme schopni stanovit, zda jsou splněny limity. Provádíme zároveň i biologické ověřující zkoušky na trojrozměrných modelech kůže,“ řekla Dagmar Jírová z Národní referenční laboratoře pro kosmetiku ve Státním zdravotním ústavu (SZÚ).
Po chemických a biologických testech se bezpečnost výrobku v laboratoři ověřuje přímo na lidech jednoduchou zkouškou reakce látky na kůži. Pokud výrobek nezapadne do stanovených tabulek limitů, dostane punc nebezpečný.
Loni takových hygienici zakázali 72, letos zatím jen 16, u dalších se ale ještě čeká na výsledky. „Jde o rtěnky, kde jsme měli problémy s obsahem kadmia a olova. Obě látky přitom mohou poškozovat ledviny, krvetvorbu,“ uvedl Valenta. „Šminky pro malé děti obsahovaly až 8000 miligramů olova, ta barva byla skoro akutně závadná,“ poznamenal hygienik Pavel Zikl.
České firmy jsou na tom dobře
Nejméně problémoví jsou čeští výrobci, nejvíc pak již tradičně ti mimoevropští, kteří jsou často těžko dohledatelní. Díky nové evropské kosmetické databázi by jich ale mohli hygienici v budoucnu odhalit víc. „Dnes už jsme schopni ověřit, zda je daný kosmetický prostředek na trhu legálně – zda nejde o padělek,“ konstatoval Zikl.
- Vůbec nejčastějším problémem je ale stále špatné a těžko rozluštitelné značení. A spotřebitel může v symbolech tápat, i když odpovídají evropským pravidlům.