Peking - Čínské úřady chtějí během olympiády zastavit nákladní dopravu a současně omezit dopravu ve velkých přístavech. Sledují tak zlepšení ovzduší i zvýšení bezpečnosti. Podle německého listu Wirtschaftswoche tím ale způsobí obrovské ztráty zahraničním investorům.
Čína v létě omezí nákladní dopravu, poškodí zahraniční investory
V severní Číně zůstanou v létě kvůli olympiádě po celé dva měsíce odříznuty všechny firmy od dodávek surovin. Například do Pekingu a jeho nejbližšího okolí se nedostanou žádné kamiony už od začátku července. „Nákladní automobily o hmotnosti vyšší než tři tuny budou mít omezený vstup do Peking City,“ potvrzuje Aleše Červinka z agentury Czech Trade.
Je proto těžké vyčíslit ztráty zahraničních podniků, podle analytiků však budou obrovské. „To, že se budou muset předzásobit, že budou muset hledat nějaké alternativy, kterých je v Číně zatraceně málo, způsobí velké náklady," říká Petr Němec z časopisu Ekonom.
Omezení budou platit i pro leteckou přepravu zboží a překvapivě také pro lodě, zejména na severovýchodním pobřeží. V Šanghaji a v dalších velkých přístavech se už nyní nesmí obchodovat s chemickými výrobky. Prodělávají na tom velké koncerny, jako například Bayer či BASF.
Investorům ale tolik nevadí ani tak samotná omezení, jako spíše nedostatek informací. „Čínská vláda vyhlásí nějaký úmysl, ale ty prováděcí předpisy, jak to bude vypadat, se prostě neřekne,„ glosuje Němec. Problémy tohoto typu připouští i Červinka. “Vláda vydává tyhle nařízení ze dne na den, takže je potřeba být ve střehu," říká.
Naopak některé zahraniční firmy na olympiádě značně vydělají, a to nejen sponzoři. Mezi šťastlivci patří také německé dráhy (Deutsche Bahn), které od čínské vlády získaly exkluzivní kontrakt za 50 milionů eur. Jako jediné budou vozit organizátorům her veškerou technickou výbavu. Německá firma si od toho slibuje lepší přístup k čínským zakázkám i po skončení olympijských her.