Praha - České dráhy již pronajaly soukromým firmám více než 30 nádražních budov na desítky let, a zadělaly si tak zřejmě na právní problém. Je totiž možné, že novela zákona o ČD, která nyní leží v parlamentu, nádražní budovy firmě odebere. Jak by se potom situace kolem pronajatých stanic řešila, neví ani ministerstvo dopravy.
České dráhy pronajaly desítky nádraží, i když je možná přestanou vlastnit
Někteří poslanci chtějí, aby se nádraží do konce června příštího roku převedla do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Jejich stanovisko podpořil před několika dny i hospodářský výbor sněmovny. Nyní záleží na tom, zda se usnesení objeví ve znění novely zákona. Ta převádí na SŽDC pouze péči o koleje a majetek za deset miliard korun. Nádraží zatím neřeší.
Nádraží dráhy dostaly do vínku při svém vzniku v roce 2003, kdy se dělila státní organizace České dráhy na ČD, a.s. a Správu železniční dopravní cesty, která vlastní koleje. Převod nádraží na ČD kritizoval také Ústavní soud. Především však vadí konkurenci, podle které České dráhy získaly s nádražními budovami neprávem výhodu na trhu.
Dráhy pronajímají budovy v rámci projektu s názvem Živá nádraží. Princip je vždy stejný. Dráhy pronajmou stanici na 30 až 40 let a investor za to budovu zrekonstruuje a dále pronajímá. Celkem by se to mělo týkat 190 nádraží, prvních 34 již nájemce má. Opravuje se například pražské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.