Češi polským potravinám nedůvěřují, přesto je kupují

Češi kupují polské potraviny dále, navzdory skandálům (zdroj: ČT24)

Polsko patří mezi nejvýznamnější obchodní partnery České republiky. Vzájemné obchodní vztahy v minulosti narušilo i několik afér, hlavně potravinových. Čeští spotřebitelé levnější zboží z Polska ale i tak stále kupují. Zejména pokud bydlí jen kousek za hranicemi, tak se jim cesta rozhodně vyplatí.

Plesnivé uzeniny, falšované kakao a další šizené potraviny. Zřejmě nejvíc pověsti polských potravin uškodila kauza antibiotik v kuřecím mase v roce 2013 anebo technická sůl v potravinách. Tu objevily před čtyřmi lety polské úřady v uzeninách, sýrech anebo v rybách. Jak ale tehdy uvedl předseda Klubu polského kapitálu v Česku Darciusz Marcinkowski, tyto výrobky s obsahem technické soli se do Česka nedostaly, proto to polská strana brala jako svou vnitřní záležitost. Další ránu zasadil pověsti polských potravin také skandál ohledně krmení skotu zakázanou masokostní moučkou.

Po sérii těchto afér se před třemi lety rozhořel diplomatický spor. Polský ministr zemědělství byl přesvědčený, že čeští kontroloři chtěli vytlačit polské potraviny z trhu. Důvod – údajně příliš časté kontroly. Ministři si spor vyříkali až na jednání v Bruselu.

„Neočekával jsem, že by ten spor měl někam gradovat. Protože si opravdu stojím za prací našich dozorových orgánů, že nebyly polské potraviny a polští výrobci zatíženi intenzivnější kontrolou,“ uvedl v roce 2013 ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Pověst polských potravin se pak snažili zachránit hlavně menší farmáři – třeba propagací domácích sýrů a uzenin. Navíc – nebýt potravin z Polska, ceny v českých obchodech by zřejmě vyletěly vzhůru.

Vytváří konkurenci jednak lokálním výrobcům, ale také jiným zahraničním dovozům, a protože je polské zemědělství efektivní, může být poměrně levné a udržovat tak nízké ceny.
David Marek
hlavní ekonom Deloitte

I když vztahy obou zemí potravinové kauzy zasáhly, teď se obě země tváří, že je vše v pořádku. A dalším aférám se budou snažit zabránit společně.

„Letos nebo v loňském roce žádné takové kauzy neregistrujeme, připravujeme dokonce memorandum o spolupráci mezi potravinářskými inspekcemi obou zemí tak, aby se podobné kauzy v takovém rozsahu už nikdy neopakovaly,“ říká mluvčí českého ministerstva zemědělství Hynek Jordán.

Kopřiva: Určitá nedůvěra k polským potravinám se projevuje až u devadesáti procent Čechů (zdroj: ČT24)

Počet Čechů nakupujících v Polsku stále roste

Z průzkumů však plyne, že až devadesát procent Čechů považuje polské potraviny dodnes za nekvalitní. „Je pravda, že kauzy, které kulminovaly kolem roku 2012, poškodily pověst polských potravin v očích tuzemských spotřebitelů. Kdy se to ztratí? Určitým faktorem je čas i dlouhodobá opakovaná dobrá zkušenost spotřebitelů se zbožím,“ konstatuje mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

A například na webu potraviny na pranýři je aktuálně k vidění osm šarží polských potravin, které bylo potřeba stáhnout z tuzemského trhu. „Jedná se o potraviny nebezpečné i falšované. U nebezpečných se vyskytuje například nedeklarovaný alergen v potravinách, u falšovaných pak třeba nižší množství mléčného tuku v mléčných výrobcích,“ dodává Kopřiva.

Za nákupy do Polska se však navzdory přetrvávající nedůvěře vypravuje jak individuálně, tak prostřednictvím autobusových zájezdů, stále více Čechů. Kromě potravin nakupují především oblečení nebo nábytek.

Za nákupy do Polska míří stále více Čechů (zdroj: ČT24)

Jana Pastorková průběžně nakupuje v Polsku už více než 16 let. Kromě základních potravin tam jezdí i pro benzín nebo drogerii. „Teď spravujeme domeček, takže už jsme si obhlídli, že vlastně tady je všechno na opravu levnější , jsou tady levnější barvy na malování, takže vlastně je toho dost, co tady nakupujeme,“ říká Pastorková.

Polské firmy jsou schopny často komunikovat v češtině

Podle děkana Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Daniela Stavárka polské firmy nabízejí i velmi kvalitní a propracovaný zákaznický servis. Zejména příhraniční firmy jsou schopny se zákazníky komunikovat i v češtině a umožňují platbu v českých korunách.

Do Polska se na nákupy už také dávno nejezdí jenom na tržnici. Stále častěji je čeština slyšet i v menších obchodech. „Prakticky denně máme tady v obchodě nějakého Čecha. Je to levnější, jsme totiž jen dva kilometry od hranic, takže se jim to vyplatí,“ potvrzuje prodavač v malém polském obchodě.

Za nákupy do Polska často vyjíždí Obyvatelé Severní Moravy, kteří obvykle míří do polského Těšína. Se zlotými v peněžence se ale na nákupy vypravují i východočeši – jejich cílem je nejčastěji městečko kousek od Náchoda – Kudowa Zdroj. Podle majitelky obchodu v tomto městě, Anny Biale, představuje v současnosti počet českých zákazníků zhruba padesát procent.

Načítání...