Akcie německé automobilky Volkswagen se při pondělním obchodování na německé burze propadly o téměř pětinu, a zaznamenaly tak podle agentury ANSA nejhlubší jednodenní ztrátu za posledních sedm let. Trh reagoval na páteční obvinění amerických úřadů, podle nichž společnost falšovala u řady vozů údaje o toxických emisích. Volkswagen je mateřskou společností české automobilky Škoda Auto.
Akcie Volkswagenu se po skandálu s falšováním údajů o emisích propadly. Skoro o pětinu
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Emise jsou pak během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity, které jsou v USA pro oxidy dusíku přísnější než jinde.
Volkswagen musí kvůli tomu stáhnout z amerického trhu do servisů půl milionu aut, kdy za každý takto upravený vůz může dostat pokutu až 37 500 dolarů. To dává celkovou teoretickou částku přes 18 miliard dolarů (431 miliard korun). „Tento skandál bude mít pro Volkswagen vážné důsledky. Tím, že vědomě podváděl a porušoval zákony, je důvěra v celou značku zásadně otřesena. Musí přijít zásadní proměna,“ uvedl automobilový expert profesor Ferdinand Dudenhoeffer.
Německá vláda podle listu Bild v reakci na tento skandál nařídila důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen. Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel rovněž vyjádřil obavy z dopadů, které by skandál mohl mít na pověst německého automobilového sektoru. Ministr se nicméně domnívá, že Volkswagen celý případ rychle vyřeší a že skandál nezpůsobí žádnou trvalou újmu německému průmyslu.
Na skandál kolem Volkswagenu dnes reagoval rovněž Bílý dům. „Docela nás znepokojují některé zprávy o praktikách této konkrétní společnosti. Prošetřit to ovšem musí úřad EPA, což se nyní děje,“ uvedl mluvčí Bílého domu Josh Earnest. Evropská komise oznámila, že je s americkými regulátory i s Volkswagenem v kontaktu. Zatím však podle ní není jasné, zda se skandál týká také automobilů v Evropě.
„Myslím si, že v budoucnu budou mnohem důsledněji kontrolovány všechny automobilky, protože zhruba před dvěma roky vydala Evropská komise studii, že ty údaje o emisích zkreslují prakticky všichni,“ dodává šéfredaktor webu Automakers Erik Handl.
Po skandálu tříleté minimum
Akcie Volkswagenu uzavřely pondělní obchodování s poklesem o 18,6 procenta na 132,2 eura. Z tržní hodnoty společnosti tak zmizelo asi 14 miliard eur (téměř 380 miliard korun). Během dne se akcie podle agentury Reuters propadly až na tříleté minimum 125,4 eura.
Spolu s Volkswagenem prudce ztrácejí i akcie sesterské automobilky Porsche i akcie dalších německých výrobců BMW a Daimler. Ty dnes uvedly, že se jich vyšetřování jejich konkurenta netýká. Německá vláda vyzvala domácí automobilky, aby americkým úřadům poskytly všechny informace nutné pro vyhodnocení kvality emisních údajů u jejich vozů.
Investoři se obávají, že zjištění o podvodech s emisemi může skupině způsobit problémy s odbytem a vést k odložení investic. Firma již sdělila svým americkým dealerům, aby zastavili prodej některých dieselových vozů, a stáhla na ně reklamy z internetu.
Volkswagen má špatný rok
Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedení, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit.
Vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh v pondělí prohlásil, že Winterkorn by sám rezignoval, pokud by se ukázalo, že je za skandál kolem emisí osobně zodpovědný. Podle německého odborníka na automobilový průmysl Guida Reinkinga je přitom „téměř nemožné si představit“, že by Winterkorn o softwaru snižujícím emise během testování nevěděl.
Dozorčí rada Volkswagenu má tento pátek jednat o tom, zda prodlouží Winterkornovu pracovní smlouvu do roku 2018. Prodloužení smlouvy začátkem září navrhl výkonný výbor rady.
Volkswagen má v plánu stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě a v prvním pololetí se už skupině navzdory poklesu prodeje podařilo v prodeji vozů těsně překonat dosavadní světovou jedničku Toyotu. Rána pro pověst značky, jakou je skandál s emisemi, ale může podkopat tržby zejména na americkém trhu, kde začal Volkswagen zastavovat propad předešlých let.