Praha - Nejen programovými prioritami lákají politické strany voliče, součástí kampaní jsou i známé tváře. Sice nekandidují, ale rozhodly se veřejně některé subjekty podpořit - a to především ty malé a nové. Doporučení celebrit ale podle politologa Daniela Kunštáta není pro lidi tak zásadní. Možná proto zavedené strany naopak od trendu najímání populárních osobností upouštějí a soustřeďují se spíše na kontaktní kampaň.
Známé tváře jako lákadla pro voliče, přesvědčí je?
Umělci, spisovatelé či sportovci se podobně jako při každých volbách stavějí za své oblíbené politiky, veřejně tak deklarují své politické smýšlení.
- Jiří Stránský, spisovatel: „Já jsem se rozhodl podporovat Karla Schwarzenberga.“
- Josef Váňa, žokej: „Pana Babiše podpořím, protože si myslím, že je to ten správnej člověk, kterej by tuhle republiku mohl dát dohromady.“
Spisovatele Jiřího Stránského neodradila od podpory TOP 09 ani roztržka z prezidentské kampaně. Tehdy prohlásil, že nechce spolupracovat s Martinem Dejdarem na seriálu Zdivočelá země - a to kvůli hercově podpoře Miloše Zemana. Za svá slova se omluvil, za svou politickou preferencí si stojí.
Před třemi lety kandidoval žokej Josef Váňa do sněmovny za TOP 09. V letošních volbách osminásobný vítěz Velké pardubické podporuje hnutí ANO: „Chci zkusit, aby tuhle ekonomiku a všechno u nás vzali do rukou i jiní lidi,“ vysvětluje Váňa, který po nedělní Velké pardubické definitivně ukončil svou kariéru.
Přelétavost známých tváří není v politice výjimkou. Tak například herec Jan Kraus v předčasných volbách podporuje pražskou jedničku lidovců Daniela Hermana, loni zase do Senátu prosazoval kandidátku zelených Elišku Wagnerovou. Podle politologa Daniela Kunštáta ale na názory celebrit voliči stejně moc nedají: „Nemyslím, že by jakési doporučení - třeba lidí z umělecké branže - bylo pro ně relevantní při volebním rozhodování,“ komentoval předvolební kampaň Kunštát.
Na to už přišly i zavedené strany. ODS, ČSSD i komunisté shodně říkají, že cílí na občany, ne na známá jména, jako to dělali v minulosti. Jiný způsob, jak využít známé tváře z prezidentské kampaně, zvolili Zemanovci. Daniela Hůlku a Felixe Slováčka by podle nich lidé neměli už jen poslouchat na CD, ale také z poslanecké lavice. Z podporovatele se tak lehce může stát politik.