V Česku jsou tisíce problematických mostů, na opravy chybějí peníze i lidé

Málokoho při usednutí do auta napadne, že mezi nebezpečími, která na něj na cestě číhají, patří i mosty. Na rozdíl od rozespalých řidičů přejíždějících do protisměru nebo stromořadí vyrůstajícího hned vedle vozovky nelze řadu mostů při jízdě ani postřehnout, ale ve špatném, nebo dokonce havarijním stavu jsou jich tisíce. Oprava všech by dohromady stála zhruba sedmadvacet miliard korun.

Trojská lávka a Libeňský most byly v posledních měsících ve středu zájmu. Lávka bez varování spadla, most, který je vzdálen jen několik kilometrů proti proudu, Praha v zimě na několik týdnů uzavřela kvůli havarijní opravě v obavách, že by jinak také spadl, a nyní se politici i veřejnost přou o jeho budoucnosti. Je to ale jen špička ledovce. V havarijním stavu jsou v Česku desítky mostů a větší opravu jich potřebují tisíce.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ze studie, kterou připravili Tomáš Rotter, Miroslav Teichman a Jan Volek, vyplývá, že z více než sedmnácti tisíc mostů, které jsou na dálnicích, státních silnicích a krajských komunikacích II. a III. třídy, bylo v minulém roce asi tři tisíce při prohlídkách zařazeno do páté až sedmé stavební kategorie – to značí, že jsou ve špatném, velmi špatném nebo havarijním stavu. Je problematické vyčíslit počet rozbitých mostů, které patří obcím. Jen v Praze, Brně, Plzni a Karlových Varech jich však je více než dvě stovky z celkových 1095.

Chybějí peníze, ale i stavbaři

Ne všechny mosty v havarijním stavu ovšem čeká oprava. Příkladem může být starý most přes potok na silnici I/44 ve Vlachově, kterou však nahradila přeložka, takže silničáře již nemusí znepokojovat. Takové „řešení“ je však možné pouze u zlomku zanedbaných mostů, většinu musí jejich vlastníci – tedy stát, kraje, u mostů, přes které vedou místní komunikace, pak obce – opravit, pokud nechtějí, aby následovaly osud Trojské lávky a jednoho dne se zřítily i s auty nebo chodci.

Správce musí udělat nějaké opatření, aby nedošlo k totální havárii. Buď omezí výrazně zatížení – třeba až na 20 procent – nebo most podepře.
Tomáš Rotter
spoluautor studie z ČVUT

Autoři studie uvádějí, že „hlavním důvodem současného neuspokojivého stavu byl dlouhodobý nedostatek finančních prostředků na údržbu a opravy mostů“. Konkrétně vyčíslili, že by na opravy státních a krajských přemostění v páté až sedmé kategorii bylo potřeba necelých sedmadvacet miliard korun, z toho třináct miliard do mostů na silnicích II. a III. třídy (to znamená těch krajských).

image_637218
Zdroj: ČT24

Obecně pak stav mnoha silničních mostů, zejména těch na menších silnicích, souvisí s dlouhodobým zanedbáváním údržby, jejich stářím, ale i tím, že se na mosty postupně přidávaly další vrstvy vozovky, čím se zvýšilo jejich zatížení. K situaci přispívají i omezené kapacity stavebních firem a nedostatek pracovníků.

Cesta ven nebude snadná a rychlá, ale možná je. To ukazuje příklad železnice, kde se v posledních dvou desetiletích podařilo situaci zásadně zlepšit. Na konci 90. let bylo přes 700 železničních mostů v nejhorším stavebním stavu 3 (na železnici se používá jiná metodika hodnocení), loni jich byla zhruba polovina – 361.

I když havarijní mosty nespadnou, život komplikují

Experti ubezpečují, že ani špatný stav stovek mostů a havarijní stav několika desítek z nich neznamená, že budou nyní ve velkém padat. „Havárie Trojské lávky v prosinci roku 2017 byla zcela výjimečnou událostí. Byla to první havárie mostu za provozu v České republice od druhé světové války,“ uvedli autoři studie s tím, že „pravděpodobnost vzniku další totální havárie železničního mostu nebo mostu pozemní komunikace v České republice je velmi malá“. Může však dojít k závadám dílčích částí mostů, po kterých bude most nepoužitelný nebo hůře použitelný.

4 minuty
UDÁLOSTI: Opravit mosty, které jsou v nejhorším stavu, by přišlo téměř na 27 miliard
Zdroj: ČT24

Běžným opatřením ostatně bývá omezení nosnosti mostů, jejichž stav se výrazně zhoršil. Donedávna byl příznačným tuzemským příkladem trápení s mosty Žďákovský most přes Orlickou přehradu.

Ačkoliv leží na státní silnici, jeho stav se postupně zhoršil natolik, že na něj od roku 2010 nesměla nákladní doprava, takže kamiony z Plzně do Tábora musely jinudy. Tím se ovšem zatěžovaly zase jiné silnice a mosty, a rychleji chátraly i ony. Oprava Žďákovského mostu skončila až loni, tedy po sedmi letech.

 Mosty na silnicích I. tříd   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nejinovativnějšími ekonomikami v EU jsou severské státy. Česko zaostává

Nejinovativnějšími zeměmi EU jsou Švédsko a Dánsko, Česku patří až devatenácté místo. Poslední ze sedmadvaceti členských států jsou Bulharsko a Rumunsko. Vyplývá to ze zprávy Evropské komise. Inovace v tuzemsku podle ní brzdí nedostatek investic státu i soukromých investorů, nedostatečná spolupráce akademické sféry s podnikateli či nízký podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva. Česko se také málo zapojuje do dostupných programů EU.
před 25 mminutami

KVÍZ: Zkuste si, jak byste obstáli v nových otázkách pro autoškoly

Ve druhé polovině září plánuje ministerstvo nasadit novou sadu otázek do závěrečných testů v autoškolách. Založené budou na videu, které má navodit reálný provoz, nikoliv na textu. Rizikové dopravní situace se v otázkách týkají například cyklistů v provozu. V nové sadě je čtyřiadvacet otázek, web ČT24 přináší pět z nich k vyzkoušení.
před 36 mminutami

Tisíce evropských hotelů požadují odškodné po Booking.com

Více než deset tisíc evropských hotelů se připojilo k hromadné žalobě na internetovou službu Booking.com zprostředkovávající rezervace ubytování. Hotely požadují odškodné za cenová omezení, ke kterým se při využívání služby musely zavázat, informovala agentura DPA.
před 1 hhodinou

Janstu z kauzy Motol propustili z vazby

Evropská pověřená žalobkyně Zdeňka Pavlásková rozhodla o propuštění advokáta Miroslava Jansty, spojeného s kauzou Motol, z vazby na peněžitou záruku. V pondělí po 16. hodině opustil pankráckou vazební věznici. Kriminalisté stíhají vlivného právníka za to, že údajně pomáhal legalizovat peníze z úplatků. Někdejší ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík a jeho bývalý náměstek Pavel Budinský zůstávají ve vazbě. Pražský městský soud zamítl jejich stížnosti proti nepropuštění na svobodu.
14:45Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Letiště je bezpečné, ale policisté mají víc práce, říkají po vypnutí detekce obličejů odborníci

Systém automatické detekce obličejů na pražském Letišti Václava Havla by měl znovu fungovat do konce roku. Policie ho dočasně vypnula kvůli nové evropské legislativě o umělé inteligenci. Podle odborníka na kyberbezpečnost Jakuba Alimova je na letišti bezpečno, protože tam funguje systémů víc. Spolumajitel technologického projektu Lexicon Labs Daniil Shakhovskiy ale mluví o zbytečných byrokratických omezeních.
před 4 hhodinami

Mobilní služby O2 postihl rozsáhlý výpadek

Volání a datové služby v mobilní síti O2 po rozsáhlém tříhodinovém výpadku začínají fungovat. Všechny služby by měly již být postupně plně funkční, uvedla po poledni Petra Javornická z tiskového oddělení O2. Příčiny výpadku operátor analyzuje.
10:53Aktualizovánopřed 4 hhodinami

S přípravou na krizové situace má pomoci příručka 72 hodin

Připravit se na krizové situace, jako jsou povodně, požáry, bouře nebo výpadky základních služeb, má pomoci lidem příručka, kterou připravilo ministerstvo vnitra spolu s hasiči a dalšími složkami integrovaného záchranného sboru. Dostupná je na webu ministerstva. Od října ji v tištěné podobě obdrží všechny domácnosti. Lidé v příručce najdou rady a seznamy věcí, které se jim budou hodit ke zvládnutí výpadků vody, tepla, elektřiny či internetu v první tři dny, tedy v prvních 72 hodinách mimořádných událostí.
před 5 hhodinami

Otevřel se obchvat Nové Paky, cesta do Krkonoš bude rychlejší

Nová Paka na Jičínsku má silniční obchvat. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl ho při otevření označil za jednu z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Obchvat dlouhý 8,5 kilometru svede dopravu z frekventované silnice I/16, která je důležitou trasou z Prahy do Krkonoš a spojuje i závody Škody Auto v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Denně Novou Pakou projíždělo až dvacet tisíc aut. Stavba stála 1,6 miliardy korun bez DPH, 85 procent nákladů uhradí EU.
10:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami
Načítání...