U dálnice D8 se hýbe další svah. Aktivisté na rizika upozorňovali už před lety

U rozestavěné dálnice D8 u Prackovic nad Labem se hýbe svah. Nestabilní půda již způsobila roční zdržení dokončení stavby a navíc zřejmě způsobila zvlnění již zprovozněné části dálnice u Lovosic. Termín zprovoznění posledního chybějícího úseku od Lovosic k Řehlovicím koncem roku však stále platí.

Dálnice D8 ještě není hotová, už je však rozbitá. „Máme problém u prackovické estakády. Svah se začal hýbat. Sledujeme ho velmi pečlivě. ŘSD a zhotovitelé připravují technické řešení. Uděláme všechno pro to, abychom svah stabilizovali,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

S prosincovým termínem otevření dálnice však ministerstvo stále počítá. První auta by měla po dálnici projet týden před Štědrým dnem. „Nicméně chtěl bych říct, že musí být všechno v pořádku, dálnice musí být stabilizovaná, musí být bezpečná. Pokud by si naši odborníci nebyli jisti, že to tak je, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby, nepustíme tam nikoho, pokud by dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ podotkl ministr.

Na dálnici D8 to není první takový problém. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda. Další důkaz, že není geologicky vše v pořádku, bylo zvlnění dosud posledního dokončeného úseku Lovosice–Bílinka.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy ovšem právě dosavadní problémy přiměly silničáře, aby pohyby půdy sledovali, díky čemuž přišli i na nestabilní svah u Prackovic. „Na místě máme naše odborníky, navrhli jsme technické řešení, které se realizuje. Konkrétně se jedná o šterkové piloty, které začínají nabíhat a odvodňujeme jimi celý svah,“ uvedl. Jan Kroupa potvrdil ministrova slova, že by nový problém se svahem neměl ohrozit otevření před Vánoci.

Žádná novinka, tvrdí kritici. Již dlouho

Podle Miroslavy Pošvářové z tzv. Stínového ŘSD nejsou informace o dalším sesuvu překvapivé. „Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se,“ řekla.

Varování před nestabilním podložím zněla od kritiků ŘSD na stanovené trasy dálnice již v minulém desetiletí. Miroslav Patrik ze spolku Děti Země již v roce 2009 varoval před geologickou nestabilitou. „Stavební problémy (…) lze čekat u tunelu Prackovice (…) pod zbytkem kopce Debus, který může být vlivem velkých teplotních výkyvů nestabilní, a také v místě vedení dálnice přes rozsáhlé sesuvné území nedaleko tohoto tunelu,“ napsal tehdy.

Že je úsek u estakády problematický, upozorňovali Ťoka i odborníci z Akademie věd České republiky. Větší zdržení prací by podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka mohly způsobit vydatnější srážky.

„Na problém se zadělalo ve chvíli, kdy se zpracovával projekt dálnice. Nerespektoval, že dálnice bude procházet sesuvným územím,“ vysvětlil Stemberk s tím, že v sesuvných územích se staví běžně, je tomu však třeba stavební práce přizpůsobit. To se podle něj v případě dálnice D8 nestalo.

D8 – největší zpoždění v dějinách dopravních staveb v ČR

D8 zatím vede z Prahy za Lovosice a od německých hranic kolem Ústí nad Labem k Řehlovicím, kde na ni navazuje silnice pro motorová vozidla (dříve rychlostní silnice) do Teplic. Původně vznikaly někdejší R63 a dálnice D8 zároveň jako jeden celek. Úsek Teplice – Ústí nad Labem (Trmice) je vůbec nejstarším úsekem „déosmičky“, ačkoli souběžně s ním vznikal i první středočeský úsek od Prahy ke Zdibům. Stavby na severu i ve středu Čech byly hotové na počátku 90. let, v průběhu desetiletí se potom D8 rozrostla k Lovosicím a v první dekádě nového století vznikla i spojnice na německé hranice, kde navazuje dálnice A17 dále k Drážďanům.

Dostavba D8 se vleče již tak dlouho, že i tunelový komplex Blanka byl ve srovnání s ní hotový takřka na vteřinu přesně. Původně měla být celá dálnice hotová v roce 2000, později posunulo ministerstvo dopravy termín o dva roky. Stavba severně od Lovosic ale začala až v roce 2007, tehdy již platil termín dokončení 2010. Poté se posunul na rok 2015 a nyní stále ještě platí konec roku 2016.

Nejproblematičtější část dálnice D8, tedy stavba Lovosice–Řehlovice v úseku severně od Bílinky dosud není hotová především kvůli vleklým sporům, které se týkaly trasy autostrády. Dálnice prochází CHKO České středohoří, což se nelíbí ekologickým spolkům.

Žaloby aktivistů přicházely i v době, kdy se již naplno stavělo. V roce 2009 se musela stavba zastavit, když soud rozhodl, že byly výjimky pro stavbu ve Středohoří vydány nezákonně. Později se znovu rozběhla, další zdržení však způsobil sesuv půdy na rozestavěný úsek v roce 2013. Kritici stavby považovali sesuv za důkaz toho, že silničáři kdysi vybrali nevhodnou trasu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 15 mminutami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 20 mminutami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 32 mminutami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 50 mminutami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
17:23Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 2 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...