Úředníci a projektanti zkoušejí novinky v systémech digitalizovaného stavebního řízení, které přibyly páteční aktualizací systému. Podle nich povětšinou fungují. Podle vyjádření zástupců pražských městských částí, které získala ČTK, však systém i po aktualizaci vykazuje zásadní nedostatky. Úředníci čekají hlavně na propojení starého programu s novým, to by mělo být k dispozici na konci ledna.
Systému stavebního řízení stále chybí propojení nové a původní verze
Téměř půl roku se pracovníci stavebních úřadů sžívají s novým programem. V Praze 2 digitálně přijali stovky žádostí, dokázali je zpracovat ale jen díky původnímu systému. „Podařilo se to vyřídit s tím, že jsme použili starý systém jako pomocný,“ potvrdil vedoucí odboru výstavby Úřadu městské části Praha 2 Pavel Jelínek.
Od pátku, kdy proběhla aktualizace elektronického systému, mohou ověřovat dokumentaci tak, jak jim ukládá zákon. Než nastala digitalizace, ověřovali úředníci dokumentaci papírově, tedy prostřednictvím razítek, nyní budou používat elektronický podpis, vysvětluje Jelínek.
Nedůvěra v další fungování
„Teď existuje takové mezidobí, kdy se upravuje Informační systém stavebních řízení, kde pracují úředníci. A ten se bude upravovat do té doby, než nastane čas pro nový software,“ prozrazuje tajemník Úřadu městské části Praha 2 Michal Kopecký.
Projektanti tak dál budou muset pro zasílání dokumentace využívat Portál stavebníka. I ten má od pátku nové funkce. Projektant Tomáš Novotný si však zatím mnoha změn nevšiml a ani funkčnost se podle něj prakticky nezměnila. „Důležité by bylo, aby když se dokumentace podá na Portál stavebníka, tak aby doběhla na ten příslušný stavební úřad,“ zdůrazňuje.
Tomáš Novotný zatím nemá dobrou zkušenost ani důvěru v další fungování. Od července zadal digitálně zhruba deset žádostí.
Podobně to vnímají i někteří zástupci městských částí, které oslovila ČTK. „Způsob práce se dosud příliš nezměnil. Fungování systému je stále nekomfortní, pomalé, s duplicitním manuálním vyplňováním dat a nedořešeným doručováním neztotožněným osobám. Práce s databází je časově velmi náročná a vyhledávání dokumentů uživatelsky nepřívětivé. Uvítali bychom další významné úpravy,“ řekl například mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.
Ministerstvo pro místní rozvoj bude na zlepšení dál pracovat a do konce roku slibuje doplnit další funkce. Úředníci by pak měli mít možnost pracovat s novým systémem stejně jako se starým nejpozději od konce ledna. Původní a digitální systémy vzájemně propojí. Umožní to novela stavebního zákona, která byla minulý týden přijata Senátem a měla by začít platit od nového roku. Archivy jednotlivých stavebních úřadů by se tak v papírové podobě neměly dál rozrůstat.