Praha - Dopravcům ani zástupcům průmyslových firem se nelíbí zvažované rozšíření zákazu jízd pro kamiony celoročně i na páteční odpoledne. Tvrdí, že na silnicích nijak volněji nebude. Svaz průmyslu odhaduje ztrátu, kterou by v případě platnosti nařízení utrpěly průmyslové podniky, na zhruba osm miliard korun ročně.
Svaz průmyslu: Páteční zákaz kamionů připraví firmy o 8 miliard
Dnes platí páteční zákaz jízdy kamionů pouze o prázdninách. Rozšíření jeho platnosti na celý rok by podle dopravců zkrátilo pracovní týden na 4,5 dne a znamenalo zvýšení dopravy v ostatních dnech.
Největší komplikace by způsobil většině průmyslových podniků. Ty totiž pracují v režimu Just in Time, který jim díky malému objemu skladových zásob snižuje náklady. Na druhou stranu je však nutí k pravidelným dodávkám. „Průmysl by musel mít větší zásoby, větší sklady, větší peníze do zásob, do skladů a samozřejmě komplikace celých výrobních procesů,“ zdůraznil prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
Celoroční páteční zákaz prosazuje vládní Strana zelených a podporuje ji Svaz měst a obcí. Dopravu zboží by chtěli přemístit na železnici, kde by méně poškozovala životní prostředí. Podle dopravců je však doprava po železnici příliš pomalá. Zrychlit by ji měly nově budované železniční koridory. Do tří let by se díky nim měla cesta například z Prahy do Hamburku zkrátit na 12 hodin.
Dopravci a zástupci průmyslu navrhují jiné řešení. Chtějí dobudovat obchvaty měst a obcí zatížených nákladní dopravou, zpřísnit technické kontroly vozidel a vytvořit tlak na vyřazování starých neekologických vozů.
Debata o případném pátečním omezení provozu kamionů zůstává otevřená. Ministerstvo dopravy původně předpokládalo, že opatření by mohlo začít platit od příštího roku. Dopravci jsou ale neústupní. Pokud se s ministerstvem nakonec nedomluví, nevylučují ani razantnější akce.