Praha - Řidiči jezdí častěji, než by měli, čímž vážně ohrožují cestující. V týdnu jezdí autobusy městské hromadné dopravy a o víkendu si načerno přivydělávají v dálkových turistických spojích do zahraničí. Nevyspalý řidič je samozřejmě mnohem náchylnější k nepozornosti nebo mikrospánku.
Řidiči autobusů vážně riskují - jezdí bez přestávky
Řidič autobusu Jan (jméno je smyšlené) jezdí linkovým autobusem od pondělí do pátečního večera. Namísto volného víkendu ale nasedne do dálkového autobusu s turisty a vyráží bez odpočinku na několikahodinovou cestu po dálnici. „Je to riziko,“ uznává.
„Vím o těchto událostech. Pozornost řidičů je následkem víkendového ježdění značně opotřebovaná,“ komentuje to dopravní psycholog Martin Kořán. Podle zjištění ČT jde o běžnou praxi. Cestovní kanceláře a většina řidičů o tom však pochopitelně neradi mluví.
Řidič Jan takto jezdí do Chorvatska a Itálie. Řekl nám i s jakou konkrétní cestovní kanceláří, která ale na dotaz ČT vše popřela. Za jednu víkendovou jízdu si řidič si přivydělá 5 tisíc korun. „Jsou to černé peníze na ruku, nikde to není evidované, cestovky tím šetří,“ říká Jan.
Systém se dá obejít…
Policie za poslední dobu zkontrolovala přes 200 autobusů. Řidiči, vysvětluje Jan, umí kontroly oklamat. Z karty řidiče má být zřejmé, co řidič dělal v minulých 28 dnech, jenže systém se dá obejít. „Dá se vypsat papír, že ten řidič v době před zájezdem čerpal dovolenou a je odpočatý,“ říká Jan.
„To, co se stalo v Chorvatsku, může mít příčinu, že řidič nebyl dostatečně zkušený anebo odpočatý,“ uvažuje psycholog Kořán. Chorvatská policie také potvrdila, že smrtící nehodu českého autobusu zavinil jeho řidič. Z vyšetřování plyne, že za volantem usnul. Osm lidí zemřelo – především ti, kteří seděli vpředu.
To momentálně ovlivňuje požadavky turistů v cestovních kancelářích. Jak říká Jana Gutánová z CK Goldencity tour: „Přední místa, která dříve vyhledávali, chtějí vyměnit za místa zadní.“ Cestující se více ptají i na zkušenosti řidiče. To je podle autobusáka Jana problém obecně, neboť o profesi řidiče přestává být zájem a autobusů je málo. Proto dopravci často využívají důchodce nebo ne zkušené brigádníky.