Praha – Pětina automobilů, které jezdí po českých silnicích, má závadu na osvětlení. Upozornilo na to ministerstvo dopravy. Nejčastějším problémem je prasklá žárovka, kterou se řidič nezabývá, špatně ale může být například i geometrie. Podle ministerského oddělení BESIP je vhodné kontrolovat světlomety alespoň jednou za rok. Policie navíc nyní pohrozila, že se ve dnech, kdy jsou dlouhé noci, na osvětlení vozidel důsledně zaměří.
Řidiče špatné svícení netrápí. Posvítí si na ně proto policie
Světla nejsou u mnoha českých řidičů součástí auta, kterou by bylo třeba udržovat. Jezdí tak i s prasklými žárovkami, neméně závažným problémem však jsou i špatně seřízené reflektory, které často svítí příliš strmě dolů. Podle Jana Pechouta z BESIPu by se přitom zejména vozy s nesvítícími světly neměly v nočním provozu vůbec pohybovat. Závažnější problém přitom představuje nefunkčnost levého světlometu. Auto, které svítí pouze u krajnice, totiž může zmást protijedoucí řidiče, kteří potom neváhají třeba předjíždět. „Jestli mu nesvítí světlo, které je přivrácené ke středu vozovky, může si to řidič splést s motorkou,“ upozornil Jan Pechout.
Řádně fungující světla jsou ale důležitá především pro samotného řidiče. S reflektory, které svítí o polovinu slaběji nebo jinam, než by měly, snadno přehlédne chodce nebo cyklistu. „To jsou potom metry, které rozhodují o smrti a o životě toho chodce,“ zdůraznil Jan Pechout.
Podle průzkumu BESIPu se o světla svého auta nestará každý pátý řidič. Policie jim nyní, v době, kdy se brzy stmívá, hrozí pokutami. „Naše činnost vzhledem k osvětlení vozidel se ještě zintenzivní,“ varoval policejní mluvčí Jozef Bocán. Naopak některé autoservisy slíbily, že péči o světla řidičům usnadní. V příštím týdnu si za kontroly světlometů nebudou nic účtovat.