Reportéři ČT: O miliardách na metro rozhoduje už 35 let jediná firma

Praha – Pražské metro je podle mnohých Čechů hezčí než metra v jiných evropských městech. Faktu nahrává například i to, že stanice metra Střížkov na trase C obdržela mezinárodní cenu za vzhled. Metro by však v první řadě mělo být spíš praktické, účelné a funkční. Jinými slovy by se nemusely stavět stanice v „bombastickém“ stylu za mnohamilionové částky, když by se za stejnou cenu dalo pořídit hned několik skromných stanic, které by daleko hustší sítí propojily jednotlivé části metropole. Pozoruhodné je to, že taková debata se u nás vůbec nevede. Navíc to, jak metro vypadá, navrhuje už od komunistických časů jediná projekční kancelář.

Veřejná debata o vzhledu a ceně pražského metra prakticky žádná není. Dopravní podnik nevyhlašuje žádné architektonické soutěže a návrhy nových stanic dopředu nikdo nezná. Tento fakt odbornou veřejnost poněkud rozlaďuje. „Zdá se mi, že tady pořád přežívá model blízký spíš moskevskému metru než úsporným západoevropským stavbám, protože se tady ještě pořád neumí hospodařit s pozemky a neumí se tady úsporně hospodařit se stavbami. Kvalita toho řešení se nahrazuje kvantitou,“ komentuje současný stav sekretář České komory architektů Jiří Plos.

Málokdo ví, že projektování metra spadá pod monopol jediné firmy - Metroprojektu Praha. Pražské metro má nyní 57 stanic a drtivou většinu navrhli architekti zaměstnaní u Metroprojektu. Firma, dnes akciová společnost, tedy už více než 35 let kreslí pro město projekty a architektonické návrhy. Zkušený projektantský tým se specializuje na státní zakázky a díky každoročnímu čistému zisku přesahující osmdesát milionů korun patří společnost mezi sto českých firem nejlépe platících své zaměstnance.

14 minut
Miliardy pro pražské metro
Zdroj: ČT24

Dvořák: Postavit metro je velmi technicky a technologicky náročné

Postavit metro je podle generálního ředitele Dopravního podniku Praha Martina Dvořáka mimořádně technicky a technologicky náročná věc. Aby si i ostatní tuzemské kanceláře držely desítky odborníků na jednotlivé technologické části, které jsou nezbytně nutné pro výstavbu metra, není podle něj možné. „Metroprojekt tuto schopnost má a v historii vždycky tu zakázku jakoby vyhrál,“ říká Dvořák.

Martin Dvořák, ředitel DPP

„My jsme zadali jasná kritéria - a buď je někdo splní, a nebo je nesplní. My říkáme, že je nesplnil.“

Monopol Metroprojektu se nedávno pokusila narušit mezinárodní inženýrská firma Mott MacDonald. Šla do soutěže o to, kdo vyprojektuje novou trasu metra D. Vedle Metroprojektu se utkala ještě s firmou Sudop Praha. Tyto dvě firmy v soutěži - Metroprojekt a Sudop - ale vlastně nejsou konkurenti, ale sesterské společnosti s jediným majitelem. Mott MacDonald nabídl, že práci odvede za 390 milionů korun. Dopravní podnik Praha našel hned několik důvodů, proč MacDonald ze soutěže vyloučit a práci opět přiklepnout Metroprojektu za cenu o 100 milionů vyšší.

Výstavbu pražského metra financují daňoví poplatníci

Výstavbu metra financuje pražská radnice z peněz daňových poplatníků.  Předsedou představenstva Dopravního podniku je radní za ODS Radovan Šteiner, který nám odmítl k mnohamiliardovým investicím do metra cokoliv říct. Nereagoval ani primátor Pavel Bém. Další muži, kteří o projektech rozhodují, trvají na tom, že veřejné architektonické soutěže nepřinesou úsporu peněz.

Jiří Plos, sekretář České komory architektů

„Já si myslím, že jediná opravdu podstatná obava je, že je to příliš transparentní, protože na architektonickou soutěž je vidět ze všech stran.“

Architektonické soutěže ale podle sekretáře České komory architektů Jiřího Plose představují velmi transparentní systém zadávání veřejných zakázek, veřejně velmi dobře kontrolovatelný. Jedná se totiž o systém, ve kterém se mohou i nezúčastnění - to znamená veřejnost laická a odborná - seznámit s tím, jak porota v případě posuzování těch návrhů postupovala.

Jak se metro připravuje?

Poté, co politici s úředníky rozhodnou, kam podzemka povede a kde budou stanice, vyhlásí Dopravní podnik soutěž na projektanta celé trasy.

V této soutěži o architekturu vůbec nejde, jen se vybírá projektant, který má dost zkušeností a bude pracovat rychle. Tyto podmínky splní Metroprojekt.

To, jestli budou stanice skromné, nebo půjde o drahé podzemní katedrály, navrhne firma až v průběhu projektování trasy. Podle architektů o pojetí stanic nakonec rozhoduje ředitel Dopravního podniku.

Stanice metra Střížkov
Zdroj: ČT24/Jaroslav Fiala

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
před 3 hhodinami

Jak si našetřit na auto. Hra ze Zlína pomůže dětem na školách

Interaktivní hru Finanční pevnost, která učí děti zacházet s penězi, si nově vyzkouší i žáci druhého stupně základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. Do škol s ní příští rok vyrazí výzkumný tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, potvrdila České televizi Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka z Fakulty managementu a ekonomiky. Finanční pevnost původně vznikla pro děti z dětských domovů ve Zlínském kraji, které mají přístup k finančnímu vzdělání omezený. Ty si ji vyzkoušely v univerzitním areálu během února, března a května tohoto roku.
před 10 hhodinami

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
před 18 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 20 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 20 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 21 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami
Načítání...