Praha – Řidiči s nákladními auty příliš vysokými, než aby se vešla do tunelů, denně vjíždějí na Pražský okruh. Každý týden se jich objeví asi deset. Většinou nenabourají přímo do klenby tunelu, před kterým je vždy nainstalováno několik varování včetně těžkých desek. Když je ale kamion shodí, může tak přispět k vážné nehodě jiného vozidla s padesátikilovou deskou. Policie proto chce, aby se na dálnicích objevila čidla, která na vysoké vozidlo včas upozorní a umožní hlídkám včas ho zastavit.
Příliš vysoké kamiony blokují Pražský okruh
Řidičů, kteří si nedokážou zapamatovat, jak vysoký kamion řídí, je nečekaně mnoho. Na Pražském okruhu musí silničáři opravovat desky zajišťující, že nákladní vozidlo nenarazí do klenby některého z tunelů, i několikrát denně. Navíc když rychle jedoucí kamion narazí do varovné desky, vystavuje tak nebezpečí posádky dalších automobilů. „Jedna deska váží 50 kilogramů,“ poukázal vedoucí policejního oddělení centrálního řízení dopravy Petr Říha.
Do tunelů na Pražském okruhu nesmějí vozidla vyšší než 4,5 metru. Řidiči zákaz nerespektují přes důmyslný varovný systém. Nejprve projíždějí kolem čidel, která po zjištění, že by kamion mohl narazit do tunelu, rozsvítí výzvu k zastavení. Následují desky, do kterých může příliš vysoké vozidlo narazit, a nakonec se spouští závora před vjezdem do tunelu. Tím ale zapomnětlivý řidič zastaví veškerý provoz na okruhu. „Provádí se odklon přes objízdné trasy, případně se zastaví protisměr a provádí se odklon přes protisměr,“ shrnul policista Říha.
Dopravní policie by chtěla, aby byl systém upozorňující na příliš vysoká auta ještě propracovanější. Ředitel dopravních policistů Leoš Tržil navrhl, aby se čidla zjišťující výšku objevila na mýtných branách na dálnicích.
Ředitelství silnic a dálnic se instalaci takových čidel nebrání, ale chce, aby byli policisté dobře připraveni na případnou spolupráci. Silničáři totiž nebudou moci udělat více než potenciálně nebezpečné kamiony najít a upozornit na ně policejní hlídku. „Ta bude muset kamion dohnat,“ upozornila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Rozšíření výškových čidel by mohlo zabránit nejenom nepříjemnostem na Pražském okruhu, ale také nehodám, které se často stávají pod železničními mosty. I pod nimi kamiony často uváznou.