Praha - Při opravách tramvajových tratí plánuje pražský dopravní podnik (DPP) vyměňovat stávající koleje za nové kolejnice typu S49, které se používají především na železnici. Jedním z důvodů je úspora finančních nákladů, uvedl Jan Šurovský, šéf Dopravní cesty Tramvaje DPP. Podle některých odborářů ale kola pražských tramvají nejsou na ježdění po nových kolejnicích vhodná, a pokud nebudou upravena, mohou vykolejit. Výměnu celé tramvajové sítě odhadují až na 15 miliard korun, další stamiliony si vyžádá úprava kol.
Pražský dopravní podnik začne používat železniční koleje
První tratí, kde by měly být nasazeny železniční koleje, je úsek Kbelská - Lehovec, který se začne opravovat na začátku března.
Podle Šurovského se s jejich zavedením počítá také na trati mezi Kotlářkou a sídlištěm Řepy, která se má opravovat rovněž letos. Podle něj byla kombinace současných pražských kolejnic a tramvajových kol vyprojektována v 90. letech minulého století. Teprve časem se prý ukázalo, že toto řešení není optimální a že kola trať především v zatáčkách poškozují. Dopravní podnik je navíc v případě současných kolejnic závislý na jediném dodavateli, který tento typ vyrábí. Tím jsou Třinecké železárny.
Někteří odboráři dopravního podniku ale s výměnou kolejnic nesouhlasí. Podle nich v době, kdy budou zároveň v provozu současné a železniční koleje, se budou kola a kolejnice vzájemně poškozovat a znehodnocovat. Náklady na výměnu kolejí na celém území města navíc odhadují až na 15 miliard korun.
Podle Šurovského jsou železniční kolejnice levnější, vyrábí je více dodavatelů a provoz na nich je méně hlučný než na současných tratích. Provoz na železničních kolejích je podle něj ověřen na tratích v Česku i v zahraničí.
Kvůli železničním kolejím musí navíc podnik pomocí soustruhu změnit tvar kol, jinak podle odborářů hrozí vykolejení. Na celý vozový park má ale DPP pouze jeden soustruh. Odboráři tedy odhadují, že pořízení dalších soustruhů a údržba nového tvaru kol si vyžádá náklady v řádech stovek milionů korun.