Pražské tramvaje i jejich nákup jsou špatné, míní opozice

Praha – Tramvaje Škoda 15T, které nedávno začaly jezdit v Praze v pravidelném provozu, jsou podle magistrátní opozice technicky nedokonalé. Zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09) přišel s tím, že vozidla nezvládají jízdu ve sněhu. V pořádku podle něj nebylo ani výběrové řízení, ve kterém v roce 2005 plzeňská Škoda lukrativní zakázku získala – na podání přihlášek měli zájemci krátkou dobu, podmínky tendru byly navíc konzultovány s Výzkumným ústavem kolejových vozidel, který v té době většinově patřil tehdejší Škodě Holding.

„Smlouvy na nové tramvaje byly v roce 2005 podepsány netransparentně. Odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které bylo dvakrát od soudu vráceno, svědčí o tom, že tendr byl vypsaný způsobem pro jednu firmu – konkrétně Škodu Transportation,“ řekl Tomáš Hudeček.

Magistrátní opozice navíc tvrdí, že smlouvy dopravního podniku se Škodou nelze vypovědět. To však podle lidí zodpovědných za zakázku není pravda. „Vypovědět ji lze, pokud by ji dodavatel zásadně nedodržoval,“ uvedl Radovan Šteiner, který byl v době podepsání smluv městským radním pro dopravu. „Smlouva se dá vypovědět za dvou předpokládů – které pevně doufám nenastanou: První je, že by došlo k fatálnímu technickému selhání této tramvaje a nebyla by funkční pro potřeby a pro provoz v dopravním podniku, druhý důvod by byl, kdyby Škodovka měla opravdu velkou prodlevu v nasmluvněných dodávkách,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Smlouvy jsou nevýhodné – ale už méně

Ředitel Dvořák ovšem současně přiznal, že smlouvy nejsou pro jeho firmu výhodné. Připomněl, že existují celkem dvě smlouvy na dodávku tramvají 15T – podle první vyrobí Škoda 50 tramvají, podle druhé dalších 200 tramvají. „Obě byly mírně vychýleny v neprospěch dopravního podniku. V dnešní době bychom asi takové smlouvy neuzavřeli – uzavřeli bychom smlouvy, které by lépe odpovídaly zájmům dopravního podniku,“ uvedl Martin Dvořák, který do dopravního podniku přišel dva roky po uzavření smluv s plzeňskou společností.

Dodal však, že se loni podařilo dojednat jejich změnu, která zlepšila situaci dopravního podniku ve chvíli, kdy vývoj nové tramvaje stále výrazněji vázl. Škoda podle dodatků bude z velké části hradit náklady, které vznikají dopravnímu podniku při zavádění nových vozidel do provozu, zlepšily se také záruční podmínky.

Tramvaje jsou na výši, dokud nenasněží

Podle Martina Dvořáka jsou tramvaje 15T technicky na výši. Ředitel poukázal na roční zkušební provoz, ke kterému dopravní podnik přistoupil po zkušenostech s předchozím typem Škoda 14T – dopravce začal chyby odstraňovat až po zahájení provozu.

Ani dlouhé přípravy na provoz s cestujícími ale neodstranily všechny potíže, které nové tramvaje trápí. Problém je především s motory umístěnými na podvozcích nízko nad zemí. Když je sníh nebo tramvaj projíždí hlubokou kaluží, může se motor rozbít. Podle Škody však takové řešení odpovídá požadavkům dopravního podniku na plně nízkopodlažní tramvaje i podmínkám smlouvy – tramvaje podle ní musí zvládnout nanejvýš šest centimetrů sněhu. Nyní však Škoda za svoji techniku sklízí kritiku. „V případě, že dojde k běžné zimní kalamitě, podle těchto podmínek to vypadá, že by na tuto kalamitu nebyly připraveny,“ uvedl zastupitel Tomáš Hudeček.

Výtky k technickému provedení tramvají 15T dopravní podnik odmítá, ačkoli připouští, že v raném provozu se problémy vyskytují. „Vozy jsou z hlediska technických parametrů jeden z nejmodernějších produktů, který je dnes k dispozici. Designově i technicky a konstrukčně jsou to mimořádně moderní a mimořádně progresivní vozidla. Z hlediska technického zpracování také nedochází k žádným zásadním závadám,“ řekl ředitel Dvořák. Upozornil, že v případě každého nového typu vozidel trvá i několik let, než si technika „sedne“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 2 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...