Praha - Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) dnes avizoval, že město zveřejní výsledky analýzy, která zkoumala deset velkých kontraktů pražského dopravního podniku zhruba do 14 dnů. Podle některých médií byly zakázky předražené asi o půl miliardy korun. Primátor řekl, že přesnou částku nezná, pohybuje se prý ale „v těchto řádech“. Město dnes závěry analýzy, kterou vypracoval tým kolem advokáta Václava Lásky, převzalo.
Praha představí výsledky analýzy smluv DPP do 14 dnů
Podle primátora bylo hlavním problémem smluv to, že byly pro dopravní podnik nevýhodné. Smlouvy jsou v mnoha případech nevypověditelné, nebo jen pod vysokou sankcí,„ uvedl primátor. Smlouvy jsou podle něj také často dlouhodobé a neumožňují jakoukoliv změnu či úpravu dodávek a cen. “Mimochodem dopravní podnik má smlouvy na deset let. Když na konci jedna ze stran řekne, že chce pokračovat, tak smlouvy pokračují automaticky. Do té doby, než jsem se to dozvěděl, jsem se domníval, že taková smlouva neexistuje," dodal Svoboda.
Dopravní podnik podle primátora bude muset ze závěrů analýzy vyvodit důsledky, například zda se pokusí smlouvy vypovědět či zda je možné vyvodit trestně právní odpovědnost. Proti informacím o výsledcích kontroly se už ohradil bývalý ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák. Domnívá se, že vedení Prahy podnik poškodilo a chce kvůli tomu podat trestní oznámení.
Láska: Čelil jsem tlakům
Analýzu vypracoval tým bývalého detektiva ABL Václava Lásky. Pracoval na ní tři měsíce. „Udělal jsem doporučení dalších postupů, teď si to musí dopravní podnik projít. Pokud se s nimi ztotožní, dá mi pokyn, abych to dokončil a připravil konkrétní podání a návrhy,“ řekl Láska.
Právníci posuzovali mimo jiné smlouvu na tisk papírových jízdenek, na SMS jízdenky, na právní, marketingové a poradenské služby. Na seznamu prověřovaných smluv byla i dodávka výpočetní techniky, nákup pohonných hmot a náhradních dílů, vnitropodniková doprava a nakládání s majetkem v souvislosti s přestavbami stanic metra. U sedmi z projektů našli auditoři chyby, údajně je mezi nimi i zmíněný tendr na SMS jízdenky. Forenzní výzkum odhalil také systém pořizování dvojích variant smluv pod různými čísly. Ty tak mohly být dle libosti nasazovány pro různá jednání.
Láska tvrdí, že při práci čelil tlakům, konkrétní ale není: „Musel jsem čelit návrhům, abych se věnoval jiné práci za větší peníze, musel jsem ze schránky vyndávat náboje.“
O chybách a nejasnostech ve financování DPP se ovšem hovořilo v průběhu celého auditorského šetření; už před měsícem upozornil Svoboda na nepořádek, který v dokumentech DPP panuje. „Nikdy jsem si nepředstavoval, že v něčem může být tak velký Augiášův chlév, jako byl v dokumentaci dopravního podniku,“ přiznal v Otázkách Václava Moravce.