Popularizátor AI Petr Salaba popisuje, jak pro Superdebatu ČT připravoval předvolební slogany a plakáty generované umělou inteligencí

Režisér a popularizátor umělé inteligence Petr Salaba popsal, jakým způsobem připravoval předvolební slogany a plakáty pro pořad Superdebata o vztahu národní a evropské politiky. Umělou inteligenci nechal vygenerovat slogany ve formě „tweetů” a navrhnout design předvolebních plakátů.

„Dobrý večer, dámy a pánové, pejskové a kočičky… Takto bizarně uvedl v České televizi hlas moderátorky Jany Peroutkové unikátní investiční nabídku, která vybízela k zakopání peněz v igelitové tašce v lese Řáholci.“

Šlo o demonstraci nástrojů umělé inteligence, které už tehdy (listopad 2023) umožňovaly velice věrně zkopírovat lidský hlas. Pro větší efekt nebyla tato akce v přímém přenosu s moderátorkou předem vůbec domluvená.

Události, komentáře: Syntéza hlasu (zdroj: ČT24)

„Stačilo mi čtyřicet sekund hlasového záznamu, který jsem si zkopíroval z on-line archivu, kde Jana Peroutková čte večerní zprávy. Takto krátký vzorek stačil k natrénování umělé inteligence, která pak během pár sekund chrlila naprosto cokoliv, co jsem jí textově zadal. Mnou napsaný text byl záměrně dost na hraně, aby na často podceňované možnosti AI upozornil širokou veřejnost. Moderátorka Peroutková na mě po tomto pokusu nezanevřela a oslovila mě pro další experiment s umělou inteligencí v přímém přenosu,“ uvedl Salaba.

Nápad byl nechat umělou inteligenci vygenerovat předvolební slogany ve formě „tweetů” a také nechat AI navrhnout design předvolebních plakátů, dodává autor tohoto experimentu.

Využití velkého jazykového modelu

Důležitá byla podle Salaby férovost. „Proto jsme vytvořili jeden prompt, tedy textový podnět pro umělou inteligenci, který byl pro všechny strany totožný. Náš prompt měl přesně tuto podobu: nastuduj tento volební program: [zkopírovaný kompletní program daného uskupení z webu eu2024.programydovoleb.cz]
--- konec volebního programu. Udělej ve třech bodech analýzu sentimentu a v dalších třech bodech analýzu rétorických aspektů.

Tento text autor experimentu sedmkrát (jednou pro každé uskupení) vložil do velkého jazykového modelu, konkrétně verze ChatGPT-4o, vyvinutého americkou společnosti OpenAI.

Na kompletní výsledky se můžete sami podívat níže v rozklikávacích boxech. Pokud byste uvedený prompt zkopírovali a nahráli do stejného systému, dostanete výsledek pravděpodobně ve stejné struktuře, ale pokaždé s trochu jiný obsahem, doplnil Salaba.

Výsledný text je pokaždé jiný, protože je z autorova zadání pokaždé unikátně generován podle statistického modelu umělé neuronové sítě, která byla natrénovaná na všech dostupných textech na internetu. Tento typ AI má ve své paměti obrovskou databázi statistiky, jak je pravděpodobné, že jednotlivá slova budou za sebou následovat.

Výsledek je, že systém generuje originální texty, které vypadají velice přirozeně. Přestože systém svým způsobem v běžném slova smyslu vůbec „nechápe“, co píše, je schopný řešit řadu analytických úloh často na lepší úrovni než profesionálové z oboru.

Nicméně na některé úlohy je takový systém dost bezzubý. Například má velký problém s chápáním kontextu, pokud mu ho ve svém promptu autor neposkytne. Proto nemá moc smysl po velkém jazykovém modelu chtít, aby nám řekl, že je daný volební program kvalitní, protože takový systém nemá přístup ke kontextu reálného Česka, stavu jeho společnosti či ekonomiky.

Naopak takový systém je extrémně dobrý v obecné analýze obsahu, která vychází přímo z autorem zadaného textu. V tom případě tedy autor AI požádal, aby zanalyzovala emoce a rétorické postupy v každém z předvolebních programů.

Plakáty


Co se týče designu předvolební plakátů, použil autor experimentu stejnou technologii. Systém ChatGPT-4o je takzvaně multimodální. To znamená, že byl natrénovaný jak na textech, tak i na obrázcích a umí generovat souvislosti mezi textem obrazem. Nicméně tato multimodální technologie je zatím v plenkách, a tak výsledky bývají poměrně náhodné a často nesmyslné. Do velké míry je to i tím, že autor svým způsobem nechal textový generátor, aby si sám napsal prompt pro generování obrazu.

V tomto případě autor použil pro každé volební uskupení prompt: Zanalyzuj tento text a navrhni pro něho co nejvýstižnější obrazovou metaforu, konkrétní vizuální výjev. Ten popiš a na základě toho popisu vygeneruj předvolební plakát, kde jediný text bude "[název uskupení]". Plakát vygeneruj v rozměrech 9:16.
[zkopírovaný kompletní program daného uskupení z webu eu2024.programydovoleb.cz]

Protože výsledky byly při stejném zadání dost různorodé, vygeneroval autor experimentu pro každé uskupení několik variant a nakonec se kurátorsky rozhodl pro jednu, která mu subjektivně přišla nejvíce reprezentativní. Pro zajímavost rozptylu výsledků multimodálního modelu přikládá ke každému uskupení i dvě alternativy, které systém také vygeneroval.

Celý tento postup byl do velké míry omezený tím, že autor pro každé uskupení zvolil přesně stejné zadání a do výsledků dál nijak nezasahoval (jediná výjimka byla dílčí grafická editace textů u dvou plakátů, protože systém nikdy nedokázal text vygenerovat dostatečně čitelně).

V praxi by například reklamní agentura postupovala tak, že by například použila textový generátor pro brainstorming zajímavých nápadů. A poté by podle vlastních a přesných promptů použila generátor obrázků, který není multimodální, ale je přímo specializovaný na generování vizuálního obsahu (například Midjourney nebo Stable Diffusion) a výsledky by dál zpracoval tým grafiků v klasických programech.

Vypadá to, že v současnosti je možné dosáhnout nejzajímavějších výsledků, když se vhodně použijí specializované AI nástroje v kombinaci s profesionálním lidským vkladem, uzavírá Petr Salaba a doplňuje, že tento text nenapsala AI.

Níže si můžete prohlédnout plakáty vygenerované AI i s popisy pro jejich zadání, jak si je AI po přečtení volebních programů sama napsala.

ANO

Popis vygenerovaného plakátu: Na obrazovém výjevu se nachází pevná hradba, která symbolizuje suverenitu a bezpečnost České republiky. Na jedné straně hradby stojí český lev, hrdě vztyčený s vlajkou České republiky. Na druhé straně hradby jsou symboly Evropské unie, jako hvězdy a nápis EU, které narážejí na hradbu, avšak nemohou ji prorazit. V pozadí je klidná a úrodná česká krajina symbolizující ekologii a soběstačnost. Hradba zároveň brání vniknutí nežádoucích vlivů a udržuje harmonii a klid uvnitř země. Nad hradbou svítí slunce symbolizující naději a svobodu volby.

ANO
Zdroj: ČT24

Popis aletrnativního plakátu 1: Plakát je hotový a zobrazuje tři hlavní motivy volebního programu hnutí ANO: suverenita a bezpečnost, ekologie a soběstačnost a svoboda volby. Vizuální styl je národovecký, s výraznými vlasteneckými barvami – červenou, bílou a modrou. Hlavní slogan „České zájmy na prvním místě!“ je umístěn nahoře, zatímco dole se nachází hashtag #HnutíANO a informace o volbách do Evropského parlamentu 2024.

ANO ALTERNATIVNÍ 1
Zdroj: ČT24

Popis alternativnío plakátu 2: Tady je předvolební plakát pro hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu. Plakát zdůrazňuje tři hlavní témata: suverenitu a bezpečnost, ekologii a soběstačnost a svobodu volby. Vizuální styl je odvážný, vlastenecký a moderní, s použitím odstínů modré a bílé, s akcenty zelené symbolizující environmentální zaměření. Pokud potřebujete další úpravy nebo návrhy, dejte mi vědět!

ANO ALTERNATIVNÍ 2
Zdroj: ČT24

Piráti

Popis vygenerovaného plakátu: Plakát zobrazuje dynamickou a moderní vizi budoucnosti pod vedením Pirátské strany. V popředí se nachází rozmanitá skupina lidí, kteří spolupracují na inovativních projektech a využívají digitální zařízení, což symbolizuje důraz na technologický rozvoj a podporu malých podniků a startupů. V pozadí se rozprostírá futuristické město plné zelených ploch, větrných turbín a solárních panelů, které naznačují přechod na obnovitelné zdroje energie a ochranu životního prostředí. Průhledné a zářivé struktury v dálce představují transparentní a spravedlivý systém správy veřejných prostředků, který Piráti prosazují.

PIRÁTI
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 1: Obraz by měl představovat symbolickou „loď změny" plující směrem ke slunci nad horizontem. Tato loď by měla být moderní a futuristická, znázorňující technologický pokrok, inovace a směřování k lepší budoucnosti. Na palubě lodi jsou lidé různých profesí a věkových kategorií, symbolizující různorodost společnosti a podporu všech občanů. Loď pluje na otevřeném moři, kde v pozadí jsou vidět útesy představující staré překážky a problémy, které loď překonává. Moře je čisté a modré, znázorňující ekologické a čisté prostředí, o které Piráti usilují. Nad lodí vlaje vlajka EU symbolizující jednotu a spolupráci v Evropě.

PIRÁTI ALTERNATIVNÍ 1
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 2: Zde je předvolební plakát pro Piráty. Plakát zobrazuje moderní pirátskou loď, která se proplétá rozbouřeným mořem směrem k jasnému horizontu symbolizující překonávání krizí a vedení ke světlejší budoucnosti. Text „Piráti" je výrazně umístěn na plakátu.

PIRÁTI ALTERNATIVNÍ 2
Zdroj: ČT24

SPD a Trikolora

Popis vygenerovaného plakátu: Plakát zobrazuje mohutný hrad, který představuje národní suverenitu, obklopený širokým ochranným příkopem. Na hradě vlají vlajky s českými symboly, což značí ochranu proti vnějším vlivům. Kolem příkopu jsou symboly různých politických témat, například štíty proti imigraci, přeškrtnuté symboly zelené energie, hodiny ukazující „20 let" a další ikony, které představují odpor proti vlivu EU. Pozadí plakátu zobrazuje dramatickou oblohu s tmavými a světlými mraky, symbolizující boj a odhodlání. Jediný text na plakátu je ,,SPD a Trikolora".

SPD TRIKOLORA
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 1: Zde je vizuální metafora pro předvolební plakát SPD a Trikolora. Plakát vyjadřuje ochranu národní suverenity a odpor proti Evropské unii prostřednictvím zobrazení pevnosti obklopené příkopem a přerušeného řetězu na pozadí symbolizujícího osvobození od diktátu Bruselu. Text „SPD a Trikolora" je jediným nápisem na plakátu, což jasně a výstižně sděluje hlavní myšlenku.

SPD ALTERNATIVNÍ 1
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 2: Předvolební plakát pro SPD a Trikoloru s výstižnou metaforou. Obrázek zobrazuje tradiční rodinu (rodiče se dvěma dětmi) stojící v malebné české krajině. Za nimi je obrovský ochranný štít s českou vlajkou, který odráží šípy označené různými politikami EU jako „Zelená dohoda“, „Kvóty na imigranty“ a „Regulace“. V pozadí je stínová postava představující Brusel, která se snaží tyto politiky vnucovat. Rodina vypadá odhodlaně a jednotně symbolizující odpor a národní suverenitu. Jediný text na plakátu je „SPD a Trikolora“. Plakát by měl být v rozměrech 9:16.

SPD ALTERNATIVNÍ 2
Zdroj: ČT24

SPOLU

Popis vygenerovaného plakátu: Zde je vytvořený předvolební plakát s dramatickým výjevem různých evropských památek propojených mosty, které symbolizují jednotu a spolupráci. Uprostřed vyzařuje silné světlo z České republiky, které osvětluje celý kontinent, což představuje sílu a vedení. V pozadí je východ slunce, což značí novou éru. Ve spodní části je výrazně zobrazen text „SPOLU". Celková nálada plakátu je nadějná a odolná.

SPOLU
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 1: Zde je vizuální ztvárnění pro předvolební plakát SPOLU. Obsahuje symboly jednoty, síly a spolupráce, které vyjadřují poselství bezpečné Evropy a silnějšího Česka. Text na plakátu je pouze „SPOLU", jak jste požadovali.

SPOLU ALTERNATIVNÍ 1
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 2: Tady je vytvořený předvolební plakát. Doufám, že se vám bude líbit a bude odpovídat vašim požadavkům na obrazovou metaforu sjednocené a silné Evropy.

SPOLU ALTERNATIVNÍ 2
Zdroj: ČT24

STAN

Popis vygenerovaného plakátu: Představme si obraz Česka jako srdce, které je spojeno tepnami a žilami s ostatními evropskými státy, symbolizující jednotu a spolupráci. V popředí je srdce zobrazené jako stylizovaná mapa Česka, která je propojená tepnami a žilami s ostatními částmi Evropy. Tepny a žíly by měly vypadat jako kolejnice, optické kabely a silnice symbolizující propojenost v dopravě, digitální infrastruktuře a obchodních vztazích. V pozadí jsou vidět symboly Evropy – evropská vlajka, siluety významných evropských památek, jako je Eiffelova věž, Koloseum nebo Braniborská brána. Obloha je jasná, modrá, symbolizující mír a prosperitu.

STAN
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 1: Politický volební plakát strany STAN o rozměrech 1024 x 1792. Plakát zobrazuje robustní, stabilní dub stojící uprostřed rozkvetlé louky. Dub symbolizuje sílu, stabilitu a hluboké kořeny představující pevné zakotvení Česka v Evropě. Louka je obklopena dalšími stromy různých druhů a velikostí symbolizující spolupráci různých evropských národů. Nad stromy je modrá obloha s hvězdami Evropské unie, což značí sdílenou evropskou identitu. V pozadí se nachází dynamické městské panorama s moderními budovami a vysokorychlostními vlaky představujícími pokrok, inovace a propojenost v Evropě. U základny dubu jsou květiny a děti, což symbolizuje budoucnost, mír a prosperitu. Jediný text na plakátu je „STAN“, prominentně umístěný nahoře.

STAN ALTERNATIVNÍ 1
Zdroj: ČT24

Popis alternativního plakátu 2: Zde je předvolební plakát pro STAN, který zachycuje vizi jednotného a silného Česka v Evropě pomocí vizuální metafory silného stromu s kořeny ve tvaru Evropy a větvemi symbolizujícími bezpečnost, prosperitu a spolupráci.

STAN ALTERNATIVNÍ 2
Zdroj: ČT24