Vedení dopravních odborů vyzvalo ke stávce kvůli mzdám řidičů linkových autobusů. Řidiči v některých krajích zatím nedostali přidáno podle nařízení vlády. Rozsah stávky a přesné datum oznámí odbory s třídenním předstihem. Problémy podle nich přetrvávají ve čtyřech krajích – Ústeckém, Pardubickém, Jihomoravském a na Vysočině.
Odbory vyzvaly ke stávce kvůli mzdám řidičů autobusů. Datum oznámí tři dny předem
„Předsednictvo Odborového svazu dopravy s politováním konstatuje, že to, co bylo v roce 2016 složitě vyjednáno a následně potvrzeno vydáním obecně platných státních předpisů, v roce 2017 velmi často není v praxi naplňováno,“ uvedl předseda svazu Luboš Pomajbík.
Zatím podle něj není jasné, zda bude stávka řidičů celostátní, nebo jen v některých krajích. Odbory nevylučují ani jednu variantu. „Některé kraje se s problémy dokázaly velice rychle a vstřícně vypořádat. Na druhou stranu o to nepochopitelnější je, proč kraje, které jmenujeme, to nedokáží nebo nechtějí,“ řekl Pomajbík.
Předsednictvo svazu rozhodlo, že rozsah a termín stávky oznámí tři dny předem. „Máme negativní zkušenost s tím, že když oznámíme s větším předstihem termín stávky, tak se vyrojí spousta iniciativ, jako je zastrašování zaměstnanců před tím, aby se stávky zúčastnili, vyhledávání stávkokazů a dalších,“ vysvětlil šéf svazu v ČT24. Nepopřel, že motivem může být i to, aby kraje nestihly zajistit náhradní dopravu.
Kraje chtějí jistotu, že peníze půjdou řidičům
Podle předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) chtějí mít kraje jistotu, že jejich dojednávaný příspěvek dopravcům bude skutečně použit na navýšení mezd řidičů. Chtějí proto po ministerstvu práce, aby zpětně prostřednictvím inspektorátů práce kontrolovalo, zda se prostředky do mezd řidičů skutečně promítly.
„Hejtmani chtějí mít všechno v souladu s legislativou, musí najít cestu k uzavření dodatků ke smlouvám a najít i finanční prostředky, které jsme nedostali,“ dodala Vildumetzová. Poukázala na to, že premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v lednu slíbil krajům peníze na mzdy řidičů, vláda ale o měsíc později nabízený návrh neschválila.
Mnohé kraje navíc zvažují, že si kvůli zajištění dopravní obslužnosti založí vlastní dopravní firmy, řekla Vildumetzová novinářům po jednání hejtmanů s předsedou Senátu Milanem Štěchem (ČSSD). O vytvoření krajské linkové dopravy uvažuje například Ústecký kraj.
Podle odborů problémy přetrvávají ve čtyřech krajích – Ústeckém, Pardubickém, Jihomoravském a na Vysočině. Vildumetzová ale podotkla, že například jihomoravské zastupitelstvo už peníze schválilo, zatím ale nebyly uzavřeny dodatky ke smlouvám pro jejich vyplacení.
V Ústí i Pardubicích jsou připraveni stávkovat
Autobusoví odboráři z Ústeckého kraje jsou připraveni stávkovat. Řidiči podle nich sice dostali přidáno, ale nikoliv dle svých představ. Kraj má s dopravci uzavřeny dlouhodobé smlouvy, tvrdí, že jedinou možností, jak navýšit prostředky, je sepsání dodatků. „Máme informaci od dopravců i od některých řidičů, že šoféři dostali přidáno. Nabídli jsme dodatky, abychom jim (dopravcům) náklady vykompenzovali, ale kromě jednoho se s námi nikdo nesetkal,“ řekl ale radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).
Připraveni stávkovat jsou podle člena předsednictva Odborového svazu dopravy Miroslava Vokála i v Pardubickém kraji. Nabídku kraje, který chce přidat dopravcům na mzdy řidičů deset milionů korun, označil za výsměch. Zaměstnavatelé řidičů požadují třikrát tolik.
Minimum určené vládou představuje navýšení mzdy za hodinu jízdy na 98,10 Kč a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Po dnešku ale odbory požadují, aby se čekání započítávalo do fondu pracovní doby jako jízda, uvedl svaz v tiskovém prohlášení.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.