Na Karvinsku by mohla vyrůst továrna na výrobu baterií do elektromobilů. Vyplývá to z dokumentů, které dostali na čtvrteční jednání zastupitelé Moravskoslezského kraje, na tiskové konferenci po jednání kabinetu to ve středu potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Vláda má nyní zahájit přípravu ploch na stavbu mezi Dolní Lutyní a Věřňovicemi pro významného zahraničního investora. Projekt by měl přinést nová pracovní místa, přispět k energetické bezpečnosti a zvýšit konkurenceschopnost Česka. V lokalitě se ale dosud se zřízením průmyslové zóny nepočítalo.
Na Karvinsku má vzniknout gigafactory, vláda zahájí přípravu pozemků pro významného zahraničního investora, řekl Fiala
Stát chce podle serveru iRozhlas.cz v Dolní Lutyni postavit takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektroaut za dvě stě miliard korun. Vláda už jedná s konkrétním investorem, kterého ale odmítla jmenovat.
Investice na Karvinsku by v případě realizace byla v objemu stovek miliard korun a mohla by vytvořit tisíce pracovních míst s vysokou přidanou hodnotou, řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN). Šéf resortu uvedl, že dohoda s možným investorem neumožňuje zveřejnit jeho jméno. „Já bych se o ty informace rád podělil, ale tím bych ohrozil celý projekt,“ řekl. Zdůraznil ale, že to je velká společnost z demokratické země, se kterou má Česko dlouhodobě dobré vztahy.
Podle Fialy je to krok, který by mohl pomoct s restartem Česka, jelikož přinese významné investice do tuzemské ekonomiky. Další podrobnosti ale sdělit odmítl.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) doplnil, že projekt by mohl znamenat velkou příležitost nejen pro Karvinsko a pro Moravskoslezský kraj, ale pro celé Česko. Za výhodu označil, že projekt má podporu kraje i místních obcí.
Podle Síkely se vláda připravuje na komunikaci s obcemi i s místními obyvateli, jakmile to dohoda s investorem umožní. Kabinet se také chce věnovat ochraně blízké ptačí oblasti a připravuje opatření, která zachovají její ochrannou funkci.
Starostové nemají dost informací
Starostové okolních obcí jsou podle iRozhlasu k projektu skeptičtí. Starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (STAN) řekl, že ví o tom, že se o obci jako o místu pro vybudování strategické továrny uvažuje, ale nemá k tomu žádné bližší informace. „Určitě to rozdělí obec, někteří budou pro, někteří budou proti. To území je na náš průmyslový region až nezvykle takové přírodní. My vůbec nic nevíme, s žádným potenciálním investorem nejednáme. Víme, že se něco chystá, ale nevíme co. Kdyby to vláda schválila, aspoň budeme vědět, na čem jsme,“ poznamenal Buzek. Zároveň ale uznává, že kraj potřebuje strategickou investici, bez které může mít region velký problém.
Krajští zastupitelé budou ve čtvrtek rozhodovat o aktualizaci Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje. Cílem aktualizace je vymezení plochy areálu Strategického podnikatelského parku v Dolní Lutyni o maximální rozloze 280 hektarů. Návrh na aktualizaci zásad územního rozvoje poslalo kraji ministerstvo průmyslu a obchodu.
„Plocha bude určena zejména pro oblast výroby, zpracovatelského průmyslu, center strategických služeb, průmyslu vyspělých technologií, technologických center a center v oborech vědy a výzkumu. Přípustným využitím bude technická a dopravní infrastruktura, související skladovací plochy,“ uvádí materiál pro zastupitelstvo. Přípustné jsou také komerční či ubytovací aktivity, vyloučena naopak bude samostatná funkce skladování bez návaznosti na převažující funkci výroby.
Území se nachází mezi Dolní Lutyní a její místní částí Věřňovice, sousedí s ním také město Bohumín. Je v těsné blízkosti polské hranice a v sousedství chráněné přírodní oblasti. V minulosti se tento prostor zvažoval pro automobilku Hyundai, která nakonec svou továrnu vybudovala v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, neuspěla i kvůli námitkám ekologů.
„Tato lokalita splňuje náročná kritéria uvažovaného koncového investora projektu. Má dostatečnou velikost, je v blízkosti elektrárny Dětmarovice, což umožňuje dostatečný přívod technické infrastruktury. Zároveň je díky těsné blízkosti dálnice a železnice velmi dobře dopravně dostupná,“ sdělil iRozhlasu mluvčí ministerstva Vojtěch Srnka.
Bohumínský starosta Petr Vícha (SOCDEM) upozornil na to, že území není vedené jako plochy k průmyslu, a navíc je v záplavovém území. „Každá investice by proto musela být patřičně vyvýšená, což zase zhoršuje okolní odtokové poměry,“ řekl serveru Vícha.