Motorák Arriva se vrací na koleje, proti ČD pojede i bez objednávky

Německý státní dopravní gigant Deutsche Bahn opět vstupuje prostřednictvím své dceřiné Arrivy na české koleje. Její motorová jednotka začíná jezdit mezi Prahou a Benešovem, kde nebude přímo konkurovat Českým drahám, ale nabídne zrychlené spoje projíždějící některé zastávky. Regionální spojení obstará Arriva v pracovní dny, zatímco o víkendech bude jezdit do Trenčína.

Na trati z Benešova do Prahy budou každý pracovní den jezdit spěšné vlaky konkurenta Českých drah, které zastaví pouze v Čerčanech, Senohrabech, Mnichovicích a v Praze na všech zastávkách mezi Hostivaří a hlavním nádražím. Budou tedy jezdit obdobně jako drážní spěšný vlak Jordán, který však jede pouze jednou denně.

Společnost Arriva vlaky, patřící do skupiny Arriva, jež je ovládaná německou DB, pošle na trať motorové vlaky, které v minulosti již jezdily z Prahy do Kralup nad Vltavou. Oproti tamnímu provozu, který skončil rozpačitě, očekává dopravce, že na Benešovsku bude po jejím spojení větší poptávka. „Myslíme si, že tam je zákaznický potenciál,“ poznamenal generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka.

  • Vlaky Arriva nejsou jedinou novinkou, kterou přinášejí na železnici poslední únorové dny. Mění se jízdní řády na Slovensku, což se ovšem dotýká i některých mezistátních spojů z Česka.
  • Vlaky linky Praha – Vsetín – Žilina, které společně provozují České dráhy a Železniční společnost Slovensko (ZSSK), budou nově dvacet minut stát v Púchově, než se vydají dále do Žiliny. Znamená to, že na navazující rychlíky směrem do Tater a Košic se bude přestupovat již v Púchově. Přestup na spoje ve směru Banská Bystrica v Žilině zůstane zachován.
  • Soukromý dopravce Leo Express prodlouží svůj pár vlaků, který od prosince jezdil z Prahy do Spišské Nové Vsi a přes noc zpět, až do Košic. Stejně jako další pár mezistátních leoexpressů, který jezdí do Košic již od prosince, nepojede do Košic přímo, nýbrž zajede do Prešova.

Stejně jako v době provozu vlaků do Kralup nebudou spěšné vlaky Arriva součástí integrovaného dopravního systému – na rozdíl od osobních vlaků ČD. Cestující si tedy budou muset dokupovat lístky navíc k časovým jízdenkám Pražské integrované dopravy. Ty platí v osobních vlacích ČD téměř na celé trati z Prahy až do Čerčan. Integrován tedy není pouze Benešov a zastávka Mrač, kde však Arriva nezastaví. Ve srovnání se základním jízdným ČD bude cesta spěšným vlakem levnější. Jízdenka Praha hl. n. – Benešov vyjde na 50 korun, zatímco u drah je základní jízdné o polovinu vyšší. Dražší je jízdenka ČD dokonce i se slevovou kartou IN25. Arriva potom nabízí ještě pětikorunovou slevu, pokud si cestující zakoupí jízdenku v jejím e-shopu.

  • z Benešova do Prahy hl. n.:
     - Arriva: 50 Kč
     - ČD (základní): 75 Kč
     - ČD (IN 25 v kombinaci s jízdenkou PID pro pásma P+0): 39 Kč
  • z Čerčan do Prahy-Hostivaře:
     - Arriva: 40 Kč
     - ČD (základní): 63 Kč
     - ČD (IN 25 v kombinaci s jízdenkou PID pro pásma P+0): 30 Kč

Stále však platí, že cestující u Arrivy nepochodí s předplacenou jízdenkou PID. Nelze použít ani běžnou pražskou tramvajenku s platností pouze na území města, kterou v osobních vlacích cestující kombinují s jízdenkami na vlak platnými z poslední stanice ve městě. „Konkurenční prostředí je potom trochu pokřivené. Společnosti, které na lince operují bez dotací, mají problémy a musí být kapitálově velmi silné,“ řekl ČT analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Nemožnost použít předplacenou jízdenku PID chce Arriva kompenzovat rychlejší cestou oproti ČD. Cestující se dostanou z pražského hlavního nádraží či Hostivaře do Čerčan téměř o čtvrt hodiny rychleji. Navíc nepůjde o přímou konkurenci vlakům ČD. „Snažíme se doplňovat časy, kde není spojení,“ uvedl Daniel Adamka. Spěšné vlaky pojedou mezi Prahou a Benešovem osmkrát denně každým směrem. Podle Adamky by v případě, že by se Středočeský kraj přece jenom rozhodl spěšné vlaky zařadit do své objednávky dopravní obslužnosti, připadalo by v úvahu prodloužení jejich trasy do Sedlčan nebo Vlašimi.

  • z Prahy hl. n. do Benešova: 6:02, 8:02 ,12:02, 14:02, 16:02, 18:02, 20:02
  • z Benešova do Prahy: 5:06, 7:06, 9:06, 13:06, 15:06, 17:06, 19:06

Z Prahy do Olomouce se vydává vlak čtvrtého dopravce

I když má Arriva pouze jeden vlak, nenechá ho odpočívat ani o víkendech. V sobotu a v neděli ho dokonce vypraví jako mezistátní expres. Pojede z Prahy do Trenčína, přímé spojení mezi oběma městy tak obnoví bezmála po čtvrt století. Z Prahy do Trenčína totiž sice na počátku 90. let jezdíval rychlík Moravan, ale v posledních letech již nejezdil do Trenčína ani někdejší spěšný vlak z Brna. Na rozdíl od dávného Moravanu nepojede expres Arrivy přes Brno, nýbrž po kratší trase přes Olomouc. Obslouží také Uherskohradišťsko.

Od cestujících z oblasti  mezi Uherským Hradištěm a Bylnicí očekává ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka největší zájem o přímé víkendové spojení. „Z těchto míst neexistuje žádné expresní přímé spojení s hlavním městem. Buď musíte přestupovat, nebo využít často zastavující rychlíky z Luhačovic,“ připomněl. Letos uplyne pět let od zrušení přímých expresů Praha – Luhačovice. Místo nich nyní jezdí jen rychlíky s jízdní dobou delší o půl hodiny.

Expres Praha – Trenčín pojede jednou týdně, v sobotu do Trenčína a v neděli do Prahy. Nasazení jednotky, která dříve sloužila v regionální dopravě v Německu, komplikuje její maximální rychlost 120 km/h, tedy o 20 až 40 km/h nižší než u jiných dálkových vlaků. Jestliže tedy na benešovské trati bude mít oproti osobním vlakům ČD náskok, při cestě z Čech na Moravu bude nejpomalejší. Z Prahy do Olomouce potrvá cesta dvě a půl hodiny, ve srovnání s pendoliny tedy o 25 minut déle a oproti leo expressům a regiojetům zhruba o čtvrt hodiny déle. Celková doba jízdy z Prahy až do Trenčína činí podle jízdního řádu 4 hodiny a 51 minut, což je srovnatelné s přímými autobusy, ale ve srovnání s autem jde o čas až o hodinu delší. Jízdné za celou trasu stanovil dopravce na 350 korun.

Kromě nízké rychlosti bude provoz vlaku Arriva zprvu omezovat fakt, že má společnost k dispozici jedinou jednotku. Podle Daniela Adamky se ale chystá pořídit i další soupravy. Prozatím ale jako náhrada v případě poruchy poslouží autobusy.

  • Praha hl. n. – Pardubice hl. n. – Olomouc hl. n. – Přerov – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště – Uherské Hradiště – Uherský Brod – Bojkovice město – Slavičín – Bylnice – Trenčianska Teplá – Trenčín

Parketou Arrivy v Česku zatím zůstávají autobusy

Arriva se v minulosti hlásila do soutěží, které na železnici probíhaly, ale nikdy neuspěla. Patrně nejblíže k vítězství byla při soutěži o rychlíky Olomouc – Opava – Ostrava, tehdy však ministerstvo dopravy Arrivu vyloučilo kvůli formálním nedostatkům a později tendr zrušilo. Arriva se v roce 2014 také ucházela o přímé zadání provozu rychlíků Plzeň – Most, ale ministerstvo nakonec krátkodobou zakázku zadalo Českým drahám. Neuspěla ani v následné soutěži, kterou zdrželo odvolání ČD a ministerstvo nakonec oznámilo, že zakázku zadá přímo, a to společnosti GW Train Regio. Arriva se spolu s GW Train Regio a ČD účastnila také tendru na provoz šumavských lokálek, kterou ovšem také vyhrála GW Train Regio. 

Společnost Arriva je původem britská dopravní společnost, která vznikla v roce 1997 z někdejší Cowie Group. Koncem 90. let a v minulém desetiletí začala podnikat v mnoha evropských zemích, na český trh zakoupením tří autobusových dopravců v letech 2006 a 2007. V roce 2010 zakoupila celou Arrivu německá DB a podřídila jí většinu svých mimoněmeckých aktivit. Postavení Arrivy v Česku prudce posílilo po roce 2013, kdy DB koupila společnost Veolia Transport Central Europe a v Česku z ní udělala součást Arrivy, čím vznikl autobusový obr provozující regionální a meziregionální autobusové linky ve středních a východních Čechách, v severní polovině Moravy a v českém Slezsku. Později se pod Arrivu dostalo ještě několik dalších větších regionálních autobusových dopravců. Celkem tak zajišťuje asi 20 procent autobusových linek v Česku.

Moravská pobočka Arrivy ovšem provozuje i vlaky. S aktivitami po Veolii převzala železniční linku ze Šumperku do Koutů nad Desnou. Tam však skončí, trať prošla elektrizací a začnou na ní jezdit přímé elektrické vlaky ČD z Olomouce.