Praha – Stavební firma Metrostav odpoledne odevzdala hodnotící zprávu o úterním propadu půdy při ražbě pražského tunelu Blanka. Dvoudenní lhůtu dodání jí uložil Magistrát hlavního města Prahy, který se dokumentem bude zabývat v pátek. V pořadí třetí propad půdy už vyšetřuje také policie a Báňský úřad. Právě ten zastavil další ražbu do té doby, než Metrostav předloží novou dokumentaci a bude hotový další geologický průzkum. O hrozbě dalšího propadu tunelu se spekulovalo už od jara. Po třech dnech od sesuvu zástupci Báňského úřadu připustili, že na stavbě opravdu mohlo dojít k chybám. V minulých dvou případech se přitom za příčinu označilo nestabilní geologické podloží. Úřadu však chybí podklady a důkazy, protože se na místo sesuvu v současné době není možné dostat.
Metrostav odevzdal zprávu o propadu Blanky
Zprávu Metrostavu podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa převzal kolem 16:00 ředitel odboru městského investora Jiří Toman. „Ve zprávě jsou popsány podmínky, za kterých se razilo, co se tam stalo a co se dosud podařilo ze sanačních prací. Nebude tam to, po čem všichni toužíte, a to je viník nebo příčina havárie. To ještě známo není,“ dodal mluvčí Metrostavu František Polák. Podle jeho slov je na celé události zajímavé, že monitoring nesignalizoval před propadem žádný pohyb země. Ten se sleduje pomocí soustavy měřičských bodů, které sledují výškové změny povrchu. „Pokud je tam nějaký pohyb, okamžitě se to hlásí řídicím pracovníkům. V tomto případě nic takového nebylo,“ uvedl Polák.
„My jsme samozřejmě odpovědní za celou stavbu, ale co se tady konkrétně přihodilo, neumíme v tuto chvíli říct a musíme vyčkat na vyšetření té záležitosti,“ řekl ve Studiu ČT24 ředitel divize Metrostavu Miloslav Hadrava. Dodal zároveň, že riziko propadu prostě existuje u všech tunelových staveb kdykoli a kdekoli.
Báňský úřad: Možná chyba může být v projektování i osobním selhání
Magistrát od vyšetřování očekává konkrétní viníky a chce také vědět, co přesně se na místě stalo. Že by bylo za třetím propadem tunelu Blanka opět špatné geologické podloží, nechce připustit a Báňský úřad mu zatím dává za pravdu. "Propad nebyl v místě ražby, ale byl 60 m od čelby, takže tam muselo dojít k nějaké jiné chybě. V současné době pracujeme jak s verzí možné chyby v projektové nebo provozní dokumentaci, tak i chyby pracovníků, kteří se v době mimořádné události právě na místě nacházeli, řekl Dušan Havel z Báňského úřadu.
Dušan Havel, Báňský úřad
„Je pravda, že některé důkazy, které se nacházejí v místě propadu, budou už pohřbeny nenávratně právě pod nadložím, které se vysypalo.“
Osobní chybu firma Metrostav vylučuje, magistrát však začíná vážně pochybovat. „Připouštím, že se mohla stát i v kroku číslo dvě - ve vymezení základních projektových, geologických a projektových parametrech na základě geologických průzkumů,“ připustil primátor Pavel Bém. Pokud by se prokázala vina Metrostavu, následovala by zřejmě pokuta a okamžité odstoupení od smlouvy. Společnost přitom od tradičně získává největší zakázky včetně budování nových tras metra.
Z celého tunelového komplexu zbývá vyrazit zhruba 200 metrů. Po posledním propadu tunelu Blanka v roce 2008 ve Stromovce zastavil Báňský úřad ražbu na téměř půl roku, Metrostav ale časový deficit dohnal. Nyní ho však čeká podrobnější prověřování. Vyšetřování havárie, nový geologický průzkum i přepracování dokumentace může trvat několik týdnů i měsíců, proto je pravděpodobné, že se stavba tunelu prodlouží.