Jednání zástupců asociace krajů s ministry nepřineslo shodu ani v otázce zvýšení platů řidičů autobusů, ani ohledně peněz na opravy silnic II. a III. tříd. Tady slíbil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) 2,5 miliardy, kraje ale chtějí víc. Vláda se k tomu vrátí na svém jednání příští týden. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák ale po jednání tripartity řekl, že se problémy se mzdami řidičů autobusů v nejbližší době vyřeší a ke stávce tak není důvod.
Kraje nedostaly 1,5 mld na opravy silnic, nejasná zůstává i otázka platů řidičů
„Čekali jsme, že se dnes dozvíme, že vláda schválila čtyři miliardy korun na tyto opravy. Bohužel se tak nestalo, takže z dnešní vlády odcházíme s tím, že nemáme prostředky ani na navýšení mezd řidičů, ani na opravy silnic II. a III. tříd,“ konstatovala na závěr jednání šéfka asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO).
Podle premiéra Sobotky ministr dopravy potvrdil, že je v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) k dispozici částka 2,5 miliardy. V minulých letech ale kraje na opravy těchto silnici dostaly peněz více.
Ťok proto vládu požádal, aby dalších 1,5 miliardy korun uvolnila ze své rozpočtové rezervy. Jenže premiér Sobotka na brífinku upozorňoval, že celková rozpočtová rezerva jsou jen čtyři miliardy korun, navíc je teprve únor.
„Dnes jsme slyšeli poměrně silný hlas z krajů, aby ta částka byla co nejvyšší, na druhou stranu musíme zvážit, kolik může vláda uvolnit z této rozpočtové rezervy,“ konstatoval Sobotka. Po jednání ústředního výkonného výboru strany Sobotka apeloval, že ČSSD trvá na tom, aby kraje dostaly na opravy silnic alespoň tři miliardy korun.
Podle premiéra mohou jednotlivé kraje využít evropské dotace na silnice nižších tříd, které jsou napojené na dálniční síť. Pro tyto účely je vyčleněno zhruba deset miliard korun, ale zatím jsou yužity. V neposlední řadě jsou podle něj k dispozici další peníze na nákup nových vlaků.
Kraje chtějí kontrolu, že peníze doputují až k řidičům
Kraje řeší také otázku platů řidičů autobusů. Vládní nařízení jim totiž od ledna zvyšuje minimální mzdu na 98,10 Kč i další příplatky. Kraje ale mají uzavřené smlouvy s dopravci, navíc byly tyto smlouvy uzavřené ještě před vydáním vládního nařízení, některé kraje proto mají problém uzavřít dodatky k těmto smlouvám. Odbory kvůli tomu naopak minulý týden vyhlásily stávkovou pohotovost.
Podle Jany Vildumetzové budou chtít kraje peníze od státu: „Požadujeme finanční prostředky, protože vláda na nás toto své nařízení přenesla.“
Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) minulý týden uvedla, že chápe vyhlášení celostátní stávkové pohotovosti. V některých krajích je podle ní třeba dát najevo, že vedení regionů nechce peníze řidičům dát. Potvrdila ale také slib příspěvku ze strany státu. Vláda je však zatím v této otázce nejednotná, finanční podporu krajům prosazuje jen ČSSD, proti vystupuje ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.
„Kraje dostaly poměrně dost peněz na to, aby byly schopny pokrýt navýšení ze svých peněz,“ řekl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Tlumočil tím slova svého stranického šéfa.
Inspekce práce se chystá na kontroly
Podle šéfky asociace krajů by měl také stát důkladně zkontrolovat, jestli peníze navíc od krajů skutečně doputovaly až k řidičům: „Musím konstatovat, že původní odhad byl 1,5 miliardy. Když teď všichni hejtmani předložili jasné podklady, kolik dopravci přidali řidičům, tak ta částka je 800 milionů korun. My bychom byli rádi, kdyby například MPSV prostřednictvím inspektorátu práce zkontrolovalo, aby tyto finance opravdu skončily u řidičů,“ dodala Vildumetzová.
Podle Sobotky bude v následujících týdnech probíhat kontrola inspekce práce. V některých krajích ale stále hrozí stávka. Nejblíže je k ní Ústecký kraj, kde odbory vyzvaly šoféry k protestu chystanému na 8. března. Místní organizace uvedla, že se vládní nařízení na výši lednových mezd téměř neprojevilo. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Hanák ale doufá, že se problémy se mzdami v nejbližší době vyřeší. Po jednání tripartity řekl, že ke stávce proto nevidí důvod.