Dopravní policie usiluje o zvýšení hranice škody, při které musí účastníci dopravní nehody oznamovat kolizi policistům, oznámil její ředitel Jiří Zlý. Občané podle něj hlásí některé nehody zbytečně a policisté chybí v terénu. Zlý by zároveň chtěl vytvořit on-line platformu, přes kterou by řidiči mohli nehodu rovnou nahlásit a zdokumentovat pojišťovnám bez asistence policie. Usnadní to podle něj administrativu a aktérům nehod to zjednoduší situaci.
Dopravní policie chce zvýšit škodu, při které se musí hlásit nehoda
„Policie aktuálně řeší celou řadu kroků, které by mohly vést ke snižování administrativní zátěže policistů. U dopravní policie jsme si konkrétně vyhodnotili jeden fenomén, a to je výše škody,“ vysvětlil Zlý. Dopravní policisté by podle něj díky tomu byli více v terénu, místo aby seděli nad papíry v kancelářích. „Jde o tisíce nehod ročně, u kterých by policie nemusela být,“ odhadl dopady plánované změny.
Aktuálně má účastník nehody povinnost oznámit událost policii u škody nad 100 tisíc korun. „Tato částka už určitě v žádném případě neodpovídá aktuálním ekonomickým ukazatelům ani vozovému parku na pozemních komunikacích,“ podotkl šéf dopravní policie.
Jednou z uvažovaných verzí je, že by se hranice škody zvýšila dvojnásobně, tedy na 200 tisíc korun. „Dnešní průměrné stáří vozového parku je 15 let. U takového vozidla je 200 tisíc prakticky totální škoda,“ nastínil Zlý. Zdůraznil, že řidiči by i nadále museli hlásit všechny nehody, u kterých se někdo zraní, nebo ty, u nichž by nemohli sami obnovit silniční provoz – třeba na dálnici nebo v křižovatce.
Pracovní skupina policie, pojišťoven i ministerstva
Dopravní policie nyní možnosti nové úpravy řeší v pracovní skupině, v níž zasedají i zástupci ministerstva dopravy a České asociace pojišťoven. „S pojišťovnami jsme se shodli na tom, že částka se určitě navýší,“ přiblížil Zlý.
S pojišťovnami diskutuje i o jednodušším nahlašování nehod bez asistence policie, než je prostřednictvím stávajícího papírového euroformuláře. Představuje si například vytvoření jednoduchého webového rozhraní, kam by řidiči mohli pojišťovně i s pomocí chytrých telefonů okamžitě nahrát snímky z nehody či skenovat doklady. Česká asociace pojišťoven podle Zlého garantuje to, že všechny pojišťovny budou k novince přistupovat jednotně a nebudou od účastníků nehody následně vyžadovat dokument od policie.
Policie v Česku průměrně řeší 250 až 270 dopravních nehod za den. Zlý uvedl, že jejich účastníci volají policisty mnohdy zbytečně. „Ve Vídni jezdí šetřit dopravní nehody zhruba čtyři výjezdy denně. V Praze jezdí zhruba 15 až 20 výjezdů,“ porovnal. Podle Zlého je zapotřebí změnit nejen zákon, ale i myšlení lidí. „Je potřeba je naučit, že ne všude a vždy je policie potřebná,“ poznamenal. Připomněl také, že pokud účastníci nehody přivolají policisty, dostane od nich ten, koho vyhodnotí jako viníka, pokutu.