Chci vládu přesvědčit, že můj plán na mýtné je v pořádku, tvrdí Ťok

S návrhem ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) prodloužit na další tři roky smlouvu se společností Kapsch, která v současnosti provozuje mýtný systém, musí vyslovit souhlas ministerstvo pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO), aby bylo možné o něm hlasovat ve vládě. Po jednání koaliční rady to řekl poslanec a expert ČSSD na dopravu Jan Birke. Ťok ale považuje svůj návrh za hlasovatelný a zákonný. Chce vládě předložit dostatek podkladů.

Stávající smlouva se společností Kapsch koncem roku vyprší a ministerstvo dopravy novou soutěž vypsat nestíhá. Šéf resortu Dan Ťok (ANO) proto navrhuje o tři roky kontrakt prodloužit. To měla ve čtvrtek projednat i celá vláda, budoucnost mýtného systému ale odložila až na příští zasedání, které proběhne 11. července.

Pracovní skupina MMR už jednou prodloužení smlouvy nedoporučila

Paní ministryně Šlechtová už prohlásila na koaliční radě, že pokud ministerstvo dopravy udělá a udělalo všechny kroky k tomu, aby vyjevilo svůj zájem zbavit se závislosti na Kapschi, tak si dovede představit, že podpoří náš přístup. Ty kroky jsou kroky, že jsme se pokoušeli vypsat soutěž, že jsme činili veškeré možné kroky k tomu, abychom se oné závislosti zbavili. A já jsem přesvědčen, že jsme je udělali a že není žádný problém, abychom je prokázali.
Dan Ťok

Birke prohlásil, že k tomu, aby se z Ťokova návrhu stala „průchozí varianta“, musí mít od ministerstva pro místní rozvoj pozitivní stanovisko. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při tomto ministerstvu už ale přijetí návrhu nedoporučila.

Druhou variantou podle Birkeho je, že vláda v pondělí vezme Ťokův postup pouze na vědomí s tím, že záležitost je plně v kompetenci ministra dopravy. V úvahu pak přichází i zavedení papírových kuponů pro výběr mýta, v takovém případě ale lze očekávat ztráty na výběru přibližně ve výši 40 procent, uvedl Birke. Další možností je přijmout speciální zákon, podle kterého by mýto nevybíral Kapsch, ale stát, dodal poslanec.

ČSSD a lidovci Ťokovu plánu příliš nedůvěřují

ČSSD se obává, že když se situace nevyřeší, mýtné se nebude vybírat vůbec. Stát by tak ročně přišel o zhruba deset miliard korun. Podle sociálních demokratů by měl proto Ťok najít krizové řešení pro případ, že se smlouvu nepodaří prodloužit. 

Proti plánu resortu dopravy už v pondělí ostře vystoupil ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). „Máme právně vadný materiál, který se ministerstvo snaží protlačit silou na vládě,“ upozornil. Situace podle něj připomíná počínání Prahy při snaze prodloužit smlouvu s provozovatelem Opencard, kdy postup odmítl antimonopolní úřad i Nejvyšší správní soud.

Kritika se ozývá i od lidovců, kteří většinou do sporů mezi ČSSD a hnutím ANO nezasahují. „Ministerstvo dopravy přichází s řešeními, která jsou pro nás velmi obtížně akceptovatelná,“ řekl předseda lidovců Pavel Bělobrádek.

Desetiletá smlouva na provozovatele mýtného systému vyprší na konci roku. Prodloužit smlouvu se společností Kapsch považuje Ťok za jediné funkční řešení. Výběr mýta totiž představuje pro státní kasu roční příjem zhruba osm miliard korun.

Hledat nyní nového majitele prostřednictvím veřejné soutěže podle ministra ale není možné, protože by se řádný tendr nestihl. „Zdědili jsme zbabraný právní rámec mýta, kde nemůžeme postupovat jinak, než postupujeme,“ hájí se. Výběr nového dodavatele v otevřené soutěži je nicméně pro ministerstvo dál prioritou.  

Ťok: Zpoždění způsobily špatné smlouvy

Už dříve ale Ťok řekl, že zpoždění způsobily špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit. Ministerstvu to potvrdily i posudky, které si nechalo vypracovat. 

Ministerstvo dopravy dokonce kvůli dodatkům ke smlouvě se společností Kapsch podalo v únoru trestní oznámení. Dodatky vznikly během působení bývalých ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Podle ministerstva se navíc smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě předtím, než úřad trestní oznámení podal.

Prodloužení smlouvy ale nedoporučují schválit ani vládní pracovní skupiny pro veřejné zakázky a informační technologie. Argumentují tím, že ministerstvo si za zpoždění může samo. Rizika vidí i opozice. Podle předsedy poslaneckého klubu TOP 09 Františka Laudáta hrozí, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jednostranné přímé zadání zruší.

Zájem o tříletý provoz systému za šest miliard mělo navíc více firem. Firma SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku, už dříve prohlásila, že pokud ministerstvo dopravy prodlouží smlouvu se společností Kapsch, tak se s žalobou obrátí na soud.

Mýtné v roce 2016
Zdroj: ČT24

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy.

  • Koaliční rada se také zabývala koaliční smlouvou, která bude po jednání nově obsahovat třídenní lhůtu pro svolání rady či jednání předsedů stran.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15AktualizovánoPrávě teď

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 2 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 5 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 7 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 8 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 9 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 17 hhodinami
Načítání...