Končící ministr dopravy Dan Ťok (ANO) nebude předkládat zákon, který by umožnil odebrat řidičský průkaz za dvě vážná porušení předpisů. Podle jeho slov by měl revizi bodového systému prosadit až nový ministr dopravy a kabinet, který se bude opírat o důvěru sněmovny. Podle expertů je přitom nutné bodový systém upravit, protože stále neubývá tragických nehod pod vlivem alkoholu nebo těch, kdy je příčinou nepozornost.
Bič na řidiče se odkládá. Změny v bodovém systému nechá Ťok na nového ministra
Novela, kterou chtěl prosadit Dan Ťok, stojí na principu dvakrát a dost: pokud by se řidič dvakrát během jednoho roku dopustil závažného přestupku, automaticky by přišel o řidičský průkaz. Předloha už je sice hotová, Dan Ťok ji chce ale hájit jen ve sněmovně, v příští Babišově vládě už totiž být nechce: „Bude-li ho chtít kdokoli pustit dál a bude mít tu odvahu, tak ať to udělá, já bych to velmi doporučoval.“
Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) nedávno v Otázkách Václava Moravce kritizoval, že se změny v bodovém systému připravují příliš dlouho: „Loni v únoru jsme tady seděli spolu s panem ministrem, on tady vytáhl do kamery papír a říkal: Takhle bude bodový systém… a jsme v dubnu, uběhlo čtrnáct měsíců,“ kritizoval Stanjura.
Přísnější postihy za nebezpečné předjíždění nebo smsky za volantem
Změny bodového systému mají například přísněji postihovat řidiče, kteří nebezpečně předjíždějí v místech, kde nemají. Zatímco teď je možné uložit maximální pokutu 10 tisíc korun, nově by se ve správním řízení zvedla až na 25 tisíc korun. „Takové jednání je nutné postihovat nejvíc, protože to nejsou přestupky z nedbalosti,“ upozorňuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podle něj je dalším problémem na českých silnicích nepozornost řidičů, kteří za volantem telefonují nebo píší SMS zprávy. I tady počítá novela se zpřísněním: zatímco teď mohou řidiči dostat pokutu do tisíce korun, nově by byla pokuta pevně stanovena ve výši 2500 korun. „Právě nepozornost je na našich silnicích největším nebezpečím a způsobuje nejvíc smrtelných nehod,“ dodává Tomáš Lerch.
Až dvojnásobná pokuta by podle návrhu pak také byla v případech, pokud by řidič projel na červenou a způsobil nehodu.
Kromě sankcí ale přináší i zmírnění některých přestupků – a řidičům umožňuje i snadnější získání informací o nasbíraných bodech, což by mělo být možné prostřednictvím e-mailu či SMS zprávy.
Osud novely silničního zákona je ovšem ve hvězdách: najít pro ni podporu ve sněmovně nebude vůbec lehké, jak ukázala anketa ČT mezi členy podvýboru pro dopravu. Z 18 oslovených poslanců jich novelu podporuje pět, dalších šest zatím váhá a sedm se staví striktně proti.