„U velkého orchestru se každá chybička násobí,“ říká Miro Žbirka

V brněnském Janáčkově divadle zahájí 17. října Miro Žbirka koncertní turné Symphonic Tour 2011. Ve čtyřech českých městech (po Brně, také v Ostravě, v Plzni a Praze) tam společně se symfonickým orchestrem Cappella Istropolitana představí svou poslední desku Symphonic Album. Jde o přepracování jeho nejznámějších hitů pro symfonický orchestr. O novém albu a koncertním turné hovořila s Miro Žbirkou v Profilu z 11. října Patricie Strouhalová.

Proč jste se rozhodl natáčet a hrát v doprovodu symfonického orchestru? Jak se snoubí zpěv se zvukem orchestru?
Začalo to před lety mým koncertem se symfonickým orchestrem v Obecním domě v Praze. Od té doby jsem se přestal bát postavit se před symfonický orchestr. Měl jsem i nápad udělat takový koncert v Bratislavě. Nakonec jich agentura, kterou jsem oslovil, udělala jedenáct. Vzniklo tak velké turné na Slovensku, na kterém jsem se seznámil se symfonickým orchestrem Cappella Istropolitana a dirigentem Adrianem Kokošem. Jak jsme jezdili po těch městech, sblížili jsme se, zjistil jsem, že je moje skladby zajímají. To mě též povzbudilo a vznikl nápad nahrát koncert.

Kdo v čem a jak radil?
Zasvěcovali mě například do toho, jak se takový koncert nahrává. Když jsme to nahráli, řekli mi, že je to sice pěkně nahrané, ale že jsou housle snímané snímači a že takhle se takováto hudba v podstatě nenahrává. Takže mi vysvětlili, že by bylo nejlepší nahrát to ve studiu. No, a takhle došlo k tomu cédéčku Symphonic Album, které prezentujeme na Symphonic Tour 2011.

Jak to ovlivnilo a bude ovlivňovat vaši další práci?
Když jsme natáčeli Baladu o poľných vtákoch, byli jsme šťastní, že Martin Karvaš dostal ze zahraniční klávesy.  Fascinovalo mě, že jsem zahrál D dur a zněly housle. Také jsme tomu říkali „houslostroj“. Ale když teď mám k dispozici živé nástroje, připadá mi smysluplnější nahrávat to s nimi.

Budete kvůli tomu třeba měnit i způsob skládání?
Možná budu trochu jinak uvažovat. Většinou jsem to měl jasné. Když jsem věděl, že ve skladbě budou smyčce, uspokojil jsem se s tím, že jsem použil smyčce na klávesách. Teď už budu asi trochu rozmazlený a budu toužit po přirozeném zvuku.

Koho touto hudbou chcete přitáhnout, oslovit, získat, neztratit?
Když už mi to umožnili, chtěl jsem si nejprve sám poslechnout, jak budou některé mé skladby znít v symfonickém provedení. Je to třeba Atlantída, která mi vždy připadala, že se nehodí pro interpretaci s bubeníkem a nějakou zkreslenou kytarou. Že je jinde. A ten symfonický orchestr to také tak interpretuje. Většinou jsou tam proto sice známé skladby, ale jen ty, které mají smysl se symfonickým orchestrem.

Jaký je váš názor na míchání a prolínaní stylů? A nemyslím jenom v hudbě.
Musí se s tím opatrně. Když se Paul McCartney rozhodl tímto způsobem natočit Yesterday (to jsou ty pravzory, tam to začalo), stál nad George Martinem a prosil ho, jen žádné vibrato. Jde totiž o to zachovat míru vkusu. Také když máte takhle velký orchestr, každá chybička se násobí. Není to jako ve čtyřčlenné kapele.

Platí podle vás toto i na divadle? Co vy a třeba Hamlet v džínsách?
V tomto jsem konzervativní. Pro mě je Hamlet takový, jak ho Shakespeare napsal. A nové hry by měly být nové hry.

Je nějaký váš hit, který už nemůžete ani slyšet?
Nejsem takový, že bych nemohl zazpívat Biely kvet s melodií, jakou má. Celý život to zpívám stejně. Mě to neštve.

Jaký hit byste chtěl ještě složit?
Mám tam skladby, které bych chtěl nahrát. A samozřejmě bych chtěl složit i nějaké nové. Toto mě stále drží. Kdybych teď uviděl klavír, strašně rád bych si k němu sednul. Navíc teď mám dobrý pocit, protože po tomto rozhovoru jdu na zkoušku s kapelou. A pozoruji na sobě, a to jsem dost překvapený, že se na tu zkoušku těším.

Těšíte se i na to turné? Jak to máte? Potřebujete k určité reflexi mít úzký kontakt s publikem?
Začínáme 17. října v Brně v Janáčkově divadle, takže teď to musíme výborně nacvičit, abychom to tam zvládali. Těším se a jsem nervózní zároveň. Ale tak je to u takovýchto koncertů vždy.

Jak relaxujte?
Rád bych relaxoval tak, že usnu. Když jsme kdysi jezdili s kapelou Limit, ovládal jsem to umění dát na hotelu na dveře cedulku „Nerušit“ a spát třeba devět hodin. To už nedokážu. Po šesti hodinách se probudím a začnu přemýšlet, co všechno by se ještě dalo udělat. Takže nejradši bych obnovil schopnost se normálně v klidu vyspat a pak jít na ten koncert. A asi by to bylo i nejrozumnější.

Miro Žbirka (*1952, Bratislava)
Zpěvák a skladatel. V 60. letech začínal ve skupině Modus. Založil skupinu Limit. Brzy se prosadil sólově. V roce 1982 získal Zlatého slavíka. Vydal více než dvě desítky alb. Je autorem slavných hitů jako například Balada o poľných vtákoch, Biely kvet, Atlantída. Patří mezi skalní fanoušky a propagátory skupiny Beatles.

(redakčně kráceno)   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...