Tvůrci filmu Misie: Křesťanství vytváří mosty i mezi lidmi z jiných kontinentů

Působení jezuitů mimo jiné v Jižní Americe zmapovali ve svém novém polohraném dokumentu tvůrci Otakáro Maria Schmidt a Jana Kristina Studničková. Film Misie s podtitulem Až na kraj světa s jezuity vznikl ve spolupráci s tvůrčí producentskou skupinou Patricka Diviše v brněnském studiu České televize. Jeho premiéru diváci uvidí na Štědrý den.

Kvůli přípravě filmu Misie jste s kamerou cestovali až do Jižní Ameriky. Pokud vím, byla to zatím vaše nejdelší cesta kvůli natáčení. Proč jste se vypravili zrovna tam?

Otakáro M. Schmidt: V našem filmu se zabýváme hlavně misiemi v Asii a Americe. Jižní Amerika je misionářství plná a člověk se tam s tím setká takřka na každém kroku. Byly tam v podstatě všechny katolické řády, ale my jsme se soustředili hlavně na jezuitské misie. Jezuité tam působili přímo mezi indiány a ochraňovali je před kanibalskými kmeny, ale i před vládci Inků, kteří sice představovali vyspělou civilizaci, ale co se duchovní podstaty týče, byla to doba kamenná. Například v Mexiku se praktikovalo lidské obětování. Zaživa byli lidem vyřezávána srdce a podobné hrůzy. To zobrazuje například film Apokalyptó od Mela Gibsona. Náš film nejde touto cestou, spíše ukazujeme, že jezuité mírumilovnou cestou chránili indiány před jejich okolím a někdy i před konkvistadory, kteří tam šli za zlatem. Původní obyvatelstvo vybavili hlavně vědomostmi, znalostmi, hudbou a Biblí. Dobrovolně bez donucením poklekli spontáně před Kristem, kterého jim jezuité a ostatní misionáři přivezli v kufru v podobě skládacího betlému. Naučili je zemědělství, protože indiáni před tím neuměli cíleně obdělávat pole nebo pěstovat ovocné stromy a být na jednom místě. Vlastně jim pomohli vytvořit teokratický stát, který snad v historii lidstva nemá obdoby.

Když filmaři přijedou do zcela neznámé země, není asi dostatek času vytipovat si pečlivě vhodná místa pro natáčení… Jak jste se s tím vypořádali?

Otakáro M. Schmidt: S podporou tamního i našeho ministerstva zahraničních věcí a ministerstva kultury jsme nejprve měli v Limě prezentaci našeho filmu Pražské Jezulátko a od honorárního konzula České republiky v Peru Raúla Alta Torre jsme dostali k dispozici řidiče s autem. Od toho se odvinula celá organizace toho, co a kde tam budeme točit, abychom měli dost záběrů k našemu předem napsanému scénáři.

Jana K. Studničková: V Jižní Americe jsem už před tím byla několikrát. Miluji ji i díky lidem a jejich vřelosti. Když tam člověk jede s určitým cílem, tedy zachytit tamní působení misionářů, tak si to svým způsobem i prožije. Sice letí letadlem a spí v hotelu, ale představuje si, jak tam ti misionáři kdysi dávno pluli na lodích, po mnoha měsících někde přistáli, vůbec nevěděli kde a jestli nebudou hned mrtví. Opouštěli domov s tím, že už se nikdy nevrátí. Říká se, že řády pro misie žily, ale jezuité pro ně umírali. To je v nadsázce, protože umírali bratři i z ostatních řádů, ale je fakt, že jezuité byli velmi horliví a zapálení. My jsme se dostali například i do míst v Andách, kde se člověk setká víc s původním obyvatelstvem. Prostředí tam skutečně působí jako před dávnými dobami. S jedním z hlavních průvodců a spoluautorem komentářů našeho filmu Markem Orko Váchou, knězem a bioetikem, oblečeným do historického jezuitského hábitu, jsme procházeli tradičním trhem a hned od něj lidé spontánně chtěli požehnání, křižovali se, začali nosit dárky a vyptávali se ho, odkud je. Jakoby stále na jezuity nebo misionáře i po staletích čekali. Zachytili jsme to v našem filmu a demonstrovali na tom dodnes prožívanou obrovskou úctu a pokoru ke Kristu a k církvi, přestože i tam protikřesťanské síly, implantované z jiných kontinentů, způsobovaly revoluce, nenávist, marxismus a nyní neomarxismus a podobně.

Jana K. Studničková při natáčení v Jižní Americe
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Bylo něco, co vás až při natáčení na místě ve vztahu k misiím překvapilo?

Jana K. Studničková: Určitě. Když točíte dokument, můžete si naplánovat cokoliv, ale potom přesto musíte hodně improvizovat a modlit se neustále k Bohu, abyste vnímali jeho program.

Otakáro M. Schmidt: V tomto směru je pro mě moc důležité spolupracovat právě s Janou. Dovede se velmi rychle zorientovat v situaci, kdy se potřebujeme přizpůsobit podmínkám, které se nedaly naplánovat dopředu. Svojí intuicí to dokáže přesně zhodnotit a já to pak zorganizuju. V tomto se velmi dobře doplňujeme.

Vzpomenete si na něco konkrétního právě z Jižní Ameriky?

Jana K. Studničková: Pro mě je třeba úžasné, když přijdete do katedrály a najednou na vás kouká socha svatého Jana Nepomuckého nebo tam uvidíte El Niňo Jesús de Praga - Pražské Jezulátko. I díky misiím člověk v Jižní Americe potká kus Čech a cítí se tam víc jako doma. Za tu dobu, co tam jezdím, jsem zjistila, že Pražské Jezulátko je tam velkou ochranou a snad známější fenomén než u nás. Nosím proto u sebe alespoň obrázky z našeho kostela Panny Marie Vítězné z Karmelitské ulice s modlitbou, a když nám někdo pomůže, tak mu darujeme tento svatý obrázek a oni si jej schovají jako něco opravdu velmi posvátného. Stalo se mi častokrát, že když jsem pak přijela do Ameriky po čase znovu a opět se setkala s obdarovaným člověkem, tak mi obrázek ukazoval už velmi ohmataný, ale měl ho celou dobu u sebe a v srdci. Rozsvítí se jim oči a obrázek si drží, jako by jim opravdu spadl z nebe. Mají k těmto věcem úplně jiný vztah. Stává se mostem mezilidským, protože ti lidé pak s námi jdou kamkoliv, doprovodí nás, kam potřebujeme. Křesťanství spojuje podobně, jako když někam přijedete jako cizinec a domluvíte se tam jejich řečí. Je to více než vaše společné znamení.

Otakáro M. Schmidt a Jana K. Studničková natáčeli v Jižní Americe
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Jezuitům jste se věnovali už v jednom ze svých předchozích filmů. Proč jste se jim rozhodli dát prostor znovu?

Otakáro M. Schmidt: Před deseti lety, když jsme pro Českou televizi začali točit filmy o katolických světových řádech a českých svatých, jsme se hned v prvním snímku věnovali právě jezuitům. Pojmenovali jsme ho poeticky „Nejsme andělé, jen děláme jejich práci.“ Tenkrát jsme ve fenoménu jezuité upozadili programově právě téma misií, abychom se k němu po letech vrátili. Stalo se tak téměř po deseti letech a deseti dalších filmech tohoto stylu. Připravujeme i zhodnocení toho, čím nás obohatili křesťané v Jižní Americe. Aby bylo vidět, že to obohacení nebylo pouze jednosměrné. Zvláště bychom chtěli postihnout fenomén Panny Marie Guadalupské. Je to indiánská socha těhotné Panny Marie, u které se nedávno zjistilo studiem expertů z NASA, že se jí v očích zobrazují ve 3D formátu, tedy podobně jako u Torínského plátna, tři postavy odpovídající postavám, které byly před několika stovkami let přítomné u zázraku poblíž Mexiko City. Ve své době byly namalovány a mohly být tak tyto podoby srovnány. Je fantastické, že pod mikroskopem jsou jejich podoby identické. Rádi bychom se toho dotkli v připravovaném filmu o svatých ostatcích, ale i v dalších filmech. Nyní odjíždíme do Francie, Španělska a Itálie natočit film o dominikánech a svatém Dominikovi.

Otakáro M. Schmidt při natáčení v Jižní Americe
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Filmy si zpracováváte kompletně sami - od přípravy scénáře, přes natáčení a věcí kolem něj, až po postprodukci. Je i střih vašich filmů, které jsou obvykle hodně poetické, něčím hodně specifický?

Jana K. Studničková: Dokument je pro mě dítě, které žije a zraje až do poslední chvíle. Při střihu přichází jeden z nejdůležitějších momentů, kdy se to všechno tvaruje a dává dohromady. Musím říct, že při tom máme volnou ruku. Jsem původně vystudovaná herečka a s Otakárem, který původně také dělal divadlo, jsme oba dělali balet a taneční choreografie, takže se hodně vyjadřujeme v kameře a střihu pohybem, a některé pasáže stříháme přímo na hudbu jako klipy. Důležitým rysem našich filmů je rytmus, dynamika, symbolika, metafory a poezie. Všechny naše dokumenty jsou polohrané a myslím, že jsme si vytvořili ojedinělý a nezaměnitelný styl. Hlas Martina Dejdara nebo Marka Ebena tomu na závěr dodá vznešený podtext.

Jak dlouho vám trvá postříhat natočený film?

Jana K. Studničková: Já se s tím ráda piplám, protože mi to nedá. Někdy si u toho i pobrečím, aby mi to všechno zapadlo, jak má. Člověk hlavně přemýšlí nad tím, aby to opravdu neslo to poselství, které nést má. Pro mě je to vlastně obrazový a vznešený duchovní tanec.

Snímek Misie: Až na kraj světa s jezuity odvysílá Česká televize v úterý 24. prosince 2013 od 13.25 na kanálu ČT2, v repríze pak v pátek 27. prosince od 6.40 ráno. Film bude poté dostupný ke zhlédnutí i v iVysílání.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...