Švýcaři podpoří novou tramvajovou trať v Olomouci

Olomouc - Švýcaři podpoří stavbu nové tramvajové trati v Olomouci. Z programu švýcarsko-české spolupráce pošlou na Hanou dotaci ve výši 225 milionů korun. Nevyslyšeli tak stížnost olomouckého Hnutí Duha. Ekologové v ní požadovali, aby švýcarská strana celý projekt znovu posoudila s tím, že existují i jiné možnosti vedení kolejí.

Nová tramvajová trať, která bude dlouhá zhruba jeden a půl kilometru, povede od tržnice v centru města po ulici Trnkova na Nových sadech. Přípravné práce na výstavbě první části kolejiště už začaly. Aby město mohlo novou trať za tři sta sedmdesát milionů korun postavit, potřebuje dvě stě dvacet pět milionů ze švýcarských fondů. Právě na švýcarskou vládu se ale loni na podzim obrátilo olomoucké Hnutí Duha s tím, že radnice dostatečně nezvážila všechny možnosti vedení kolejiště. Odsouhlasená varianta protne podle ekologů rekreační oblast poblíž Mlýnského potoka. Navíc se negativně odrazí na provozu ve Velkomoravské ulici. „Ta schválená varianta je dvakrát dražší a o třetinu delší, než ta alternativní trasa Roosweltovou ulicí, kde by zastávka měla také větší potenciál k obsloužení více obytných domů,“ tvrdí pracovník Hnutí Duha Olomouc Miroslav Kutal.

„Všichni majitelé těchto domů by jistě protestovali proti dodatečnému zavedení tramvajové trati, protože ty domy na to nebyly stavěny,“ argumentuje náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

2 minuty
Reportáž Evy Knajblové
Zdroj: ČT24

V polovině května nakonec Švýcaři dotaci pro Olomouc uvolnili. „My jsme určitě potěšeni tou zprávou. Nebudu zastírat, že jsme ji v zásadě očekávali, protože jsme byli u všech těch jednání, takže jsme věděli, že ten projekt byl od začátku vnímán z hlediska připravenosti pozitivně,“ řekl primátor Olomouce Martin Novotný. O tramvajové trati uvažuje město už půl století. Na pořad dne se znovu dostala, když soukromá společnost zbourala bývalou továrnu Milo a na jejím místě začala budovat novou čtvrť. Na stavbě kolejiště se ale firma podílet nebude. „Investor nové čtvrti Šatovka platí související infrastrukturu - a to za zhruba 400 milionů korun,“ vyjádřil se mluvčí projektu Šatovka Juraj Aláč. Tramvaje by na novou trať měly vyjet v roce 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...