Ostrava - Ostravský dopravní podnik už nebude vyrábět tramvaje a trolejbusy jako dosud. Tuto komerční činnost převede do jiné firmy, která bude jeho dceřinou společností. Rozhodlo o tom město. Zisk z výroby ale bude nadále sloužit ke zlepšení služeb ve veřejné dopravě. Jak se nová firma bude jmenovat, zatím dopravní podnik prozradit nechce. Vzniknout by měla 1. ledna 2011. Časem by město chtělo získat strategického partnera, který by výrobu tramvají a trolejbusů v Ostravě ještě rozšířil.
Ostravské trolejbusy se ve světě neztratí, i když mají nového výrobce
Ostravské trolejbusy budou vozit cestující v italské Bologni. Dopravní podnik jich tam dodá celkem deset. Na rozdíl od těch, co jezdí v Ostravě, ale budou mít klimatizaci nejen u řidiče. Trolejbusy a tramvaje vyrobené v moravskoslezské metropoli se už dostaly do Rakouska, Švýcarska, pobaltských zemí i Spojených států amerických. S tím ale musí dopravní podnik skončit. Založí dceřinou firmu a výrobu na ni převede. „Z hlediska toho, že tady máme výrobní aktivity v tak velké míře, myslím si, že je vhodné založit dceřinou společnost, která umožní další rozvoj,“ tvrdí ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.
Firma vlastněná městem, která provozuje veřejnou dopravu a dostává na ni dotace, nesmí mít podle evropské legislativy zároveň komerční aktivity, jako je právě výroba tramvají a trolejbusů. „My jsme nechali udělat audit, který ukázal, že v zásadě je tam všechno v pořádku, že výroba je přínosem pro dopravní podnik,“ uvedl primátor Ostravy Petr Kajnar.
Výroba vynáší dopravnímu podniku ročně v průměru 20 milionů korun. Tyto peníze by měl mít k dispozici i po vzniku nové společnosti. Bude totiž jejím stoprocentním vlastníkem. „Po založení dceřiné společnosti přejde z dopravního podniku, který má dnes 2 400 zaměstnanců, 280 lidí do této nové společnosti. Co se týče snižování stavů a propouštění, tady nic takového nehrozí,“ uklidnil zaměstnance ředitel František Kořínek.