Brno, jižní Morava – V Brně jsou desítky nebezpečných a nepřehledných přechodů. Na některých místech přechod chybí úplně – třeba v ulici Lesnická v městské části Brno-sever, kde se místní rozhodli vzít věc do vlastních rukou a sepisují petici.
Některé přechody jsou nebezpečné, jinde zcela chybí
Petra Benešová chodila kolem neexistujícího přechodu v Lesnické ulici už dlouho. Teprve letos na podzim, když začala přes frekventovanou ulici vodit dceru do základní školy, si uvědomila, jak strašně přechod v místě chybí. „Každé ráno je problém přejít. Z obou stran jedou auta i tramvaje. Natož když půjde třeba malé dítě samo do školy,“ stěžovala si maminka. Rozhodla se proto spolu s dalšími matkami zorganizovat petici, kterou chce poslat na radnici Brna-sever.
Místní už o zřízení přechodu několikrát usilovali, ale marně. Problém netrápí jen maminky s dětmi, ale i studenty blízké Mendelovy univerzity nebo starší lidi. „Už dříve se psaly nějaké žádosti a petice, ale zatím se nic nedělo. Tak doufejme, že se tu nic vážného nestane,“ dodala Benešová.
Jak vzniká přechod?
Kdo by chtěl požádat o nový přechod, musí podat žádost na městskou část, kde se k návrhu vyjádří samospráva -> odbor dopravy magistrátu -> útvar dopravního inženýrství Brněnských komunikací (posuzují přechod z hlediska technických podmínek)-> příprava projektové dokumentace -> projednání s policií -> stavební povolení
- V Lesnické musí lidé přecházet ulici bez přechodu zdroj: ČT Brno
- Petice má podpořit vznik přechodu zdroj: ČT Brno
Změnu si vynutila až tragédie
Právě tragická událost často úřady popožene k tomu, aby se problémem zabývaly. Jako v případě přechodu přes ulici Fryčajova v brněnských Obřanech, kde v roce 2010 srazila avia dva předškoláky. I když magistrátní úředníci přísahali, že přechod je v pořádku, expert z Centra dopravního výzkumu ho označil za jeden z nejnebezpečnějších v Brně. Na přechodu se přitom už dříve stávaly nehody a dokonce umírali lidé.
Na území města Brna je pět tisíc přechodů.
Až po tragédii, kdy byly vážně zraněny dvě malé děti, přibyly na přechodu nové bezpečnostní prvky – vodorovné značení, reflexní značka i středový ostrůvek.
- Havarovaná avie na Fryčajově ulici autor: ČT24, zdroj: ČT24
- Policie vyšetřuje dopravní nehodu autor: ČT24, zdroj: ČT24
Nevyhovujících přechodů je celá řada
O případné rekonstrukci nebo zřízení přechodu rozhoduje odbor dopravy brněnského magistrátu, připomínky může mít i policie. Nebezpečné přechody jsou často nepřehledné – kvůli křižovatkám, zatáčkám nebo zaparkovaným autům, která brání ve výhledu. Na víceproudých silnicích bezpečnost zvyšují ostrůvky, důležité je i dobré osvětlení přechodu.
Dopravní nehody chodců na jižní Moravě, období leden-září
nehody chodců z toho na přechodu
rok 2012 230 70
rok 2013 227 71
Zdroj: Policie ČR
Na lepší zabezpečení čekají třeba i v Ivančicích. Přechod za nepřehlednou zatáčkou vede přímo k základní škole. Aby se předešlo tragédii, každé ráno tam dopravu řídí strážník. „Přechod leží na frekventované trase Brno – Moravský Krumlov, Dukovany – Moravské Budějovice, nachází se v křižovatce za pravoúhlou zatáčkou. Myslím si, že bez městské, nebo státní policie není možné tu zajistit bezpečnost, bezohlednost řidičů je velká a přednost často nedají,“ uvedl místostarosta Ivančic Radoslav Skála (KSČM).
Situace by se ale měla brzy změnit k lepšímu – silnici čeká rekonstrukce a přechod byl vybrán v soutěži nadace ČEZ. Za nadační peníze na něm přibydou bezpečnostní prvky a osvětlení.
- Přechod je za nepřehlednou zatáčkou zdroj: ČT Brno
- Strážník u přechodu v Ivančicích hlídkuje každé ráno zdroj: ČT Brno
Na bezpečnost sází i Zlín
Bezpečnější přecházení mají také chodci ve Zlíně. Tamní radnice loni nově nasvětlila 13 přechodů, další desítky jsou v plánu letos. Ve Zlíně je celkem 240 přechodů, ročně se na nich podle statistik odehraje kolem padesáti nehod. Před dvěma lety dokonce právě kvůli bezpečnosti zmizel z centra Zlína přechod v ulici Dlouhá. Za sedm let se tam stalo 53 dopravních nehod. Příčina se opakovala – jedno auto zastavilo a druhé jedoucí v sousedním pruhu ani nepřibrzdilo a chodce smetlo.
Jak to vidí policie?
- bezpečnost a plynulost - policie posuzuje každý přechod ve vztahu k bezpečnosti a plynulosti provozu
- opodstatněnost – v místě musí chodit dost lidí, aby se přechod vyplatil. Standardní počty jsou 50 chodců za hodinu, když je malý provoz a 20, když je velký provoz
- ideální přechod - měl by být tam, kde to řidič může očekávat, navazovat na pěší trasy a mít dobrou rozhlednost
- délka přechodu – u delších přechodů je ideální středový ostrůvek
- vyznačení přechodu – mělo by být vodorovné (čáry na silnici) i svislé (dopravní značky)
- osvětlení – výrazným pozitivem je nasvětlení jak přechodu samotného, tak i přilehlých chodníků, aby řidič viděl nejen chodce na přechodu ale i toho, kdo se přejít chystá
- počet přechodů – policie posuzuje bezpečnost komplexně, aby přechod výrazně neovlivnil plynulost provozu, deklaruje se vzdálenost přechodů ne menší než 200 metrů
- prostředí přechodu – vadí např. neudržovaná zeleň nebo nevhodně umístěna reklama - rozptylují řidiče nebo zabraňují ve výhledu
- základním pravidlem je podle policie vzájemná ohleduplnost jak řidičů, tak chodců