Na odškodnění jdou miliony, podle pozůstalých je to málo

Brno - Téměř čtvrt roku uplynulo od tragické nehody českých turistů v Chorvatsku. Na dálnici A1 tehdy zahynulo osm lidí a více než čtyřicet bylo zraněno. Chorvatská policie uzavřela případ s tím, že za nehodu nese vinu řidič. Ten ale sám při nehodě zemřel. Za tragickou událost pojišťovny proplatí pozůstalým a zraněným miliony korun.

Když Českou republiku třiadvacátého června tohoto roku obletěly záběry z nehody českého autobusu v Chorvatsku, řada lidí se začala ptát, kdo za to může. Autobus byl podle dopravní společnosti v dobrém stavu, řidiči měli mnohaleté zkušenosti. Téměř tři měsíce po tragické události už má chorvatská policie jasno. „Vyloučili technickou závadu autobusu. Za příčinu nehody byl označen lidský faktor. Vzhledem k tomu, že řidič byl jednou z usmrcených osob, bylo vyšetřování uzavřeno,“ uvedl český konzul v Chorvatsku Pavel Bednář.

Ačkoliv policie případ uzavřela, pro pozůstalé a zraněné je stále živý. Mnozí z nich jsou totiž stále na nemocenské. Jedna žena dokonce ještě leží v pražské Ústřední vojenské nemocnici.

Poškození už se dočkali i prvních peněz od pojišťoven. Například jednorázová odškodnění pozůstalých už jsou podle advokátky zraněných klientů cestovní kanceláře Alice Jelínkové vyplacena. Také bolestné či ztráta výdělku se postupně proplácí.

Problém ale nastal u výplaty nemocenských. „Měli jsme problémy s výplatou nemocenských dávek. Správě sociálního zabezpečení totiž chyběl protokol od policie. Musí mít doložený doklad z místa nehody. Chorvati nám ale doposud nepostoupili zprávu o uzavření šetření dopravní nehody,“ řekla Jelínková. Situaci se nakonec podařilo vyřešit. Správě sociálního zabezpečení stačil seznam účastníků zájezdu.

Pojišťovna, u které byla cestovní kancelář pojištěna, už vyčíslila, že celkový účet za nehodu by se mohl vyšplhat až na třicet milionů korun. „Je to částka, která není běžná. Máme vyplaceno už několik milionů korun. Je to věc, která se může řešit měsíce i roky,“ uvedl mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Podle některých pozůstalých je ale odškodnění tak nízké, že se rozhodli připravit žaloby, pomocí kterých se chtějí u soudu domoci vyšších částek.

Při tragédii zemřelo osm lidí

Třiadvacátého června nad ránem havaroval na 212. kilometru dálnice A1 autobus cestovní kanceláře Atlas Adria. Jednapadesát turistů mířilo na Makarskou riviéru, do střediska Baška Voda. Okolo čtvrté hodiny ranní sjel autobus z chorvatské dálnice A1 u tunelu Krpani, který se nachází asi dvě stě třicet kilometrů jižně od Záhřebu.

Při nehodě osm lidí zemřelo a více než čtyřicet bylo zraněno. Zranění turisté byli převezeni do nemocnice ve městě Gospić. Někteří se nacházeli ve velmi vážném stavu. O příčině nehody se spekulovalo. Podle dostupných informací byli totiž oba řidiči velmi zkušení a autobus byl v dobrém technickém stavu. Jako o nejpravděpodobnější příčině se tak mluvilo o možném mikrospánku řidiče. Policie nakonec potvrdila, že nehodu způsobilo selhání lidského faktoru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...